Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 21:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Herre gud på dig själv.

Har uppfattat det som att det inte är helt klart ännu när och hur hon dog oavsett vad rubriceringen är.

Vad gäller rubriceringsfrågan så kan den visserligen komma att ändras till t.ex. dråp eller vållande till annans död men såsom utredningsläget är idag och den information som åklagaren har till hands talar detta för uppsåtligt brott och inte vållande till annans död.
2015-06-17, 21:09
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Tvivlar på att man kommer ta en yngre förmåga! Lisas vänner har redan blivit förhörda, och tror de har rätt så stabila alibi allihop! Exet har ett stabilt med all säkerhet!
GW har helt fel! Och tack och lov så kommer han inte bli sedd som en gud!

GW satsar givetvis på lågoddsaren med stöd av statistik,även om det visar sig att han har fel i detta fall så vinner han i längden.
2015-06-17, 21:10
Medlem
PierreochThomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
AJ gör. En röd Massey Ferguson /MF700D (2007). Snarare regel än undantag på landet iofs.

http://biluppgifter.se/brukare/1593384?g=1&s=merinfo

PC äger väl också en fyrhjuling?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Citat från Leif GW: "Motiv är ett njutningsmedel för överklassen".

Ibland finns inga motiv, motiv kan vara obegripbara för normalt funtade människor.

Mja, motiv kan ju vara så mycket egentligen.
GW är för gammal tycker jag!
Mördar man någon utan att ha planerat det så har man säkert en tanke om varför man måste göra det, det är ett motiv!

Synonymer till motiv: bevekelsegrund, drivfjäder, drivkraft; skäl, anledning, orsak

"Anledning är ett njutningsmedel för överklassen" - hur låter det?!
Senast redigerad av chrisemil 2015-06-17 kl. 21:13.
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungen
Ingen vet ju ännu vilka mördarna är?

Nej gud inte bokstavligt vilka de är, men vilka de misstänkta är då.
2015-06-17, 21:11
Medlem
Det kan vara så enkelt att det är bröderna, av den enkla anledning att det finns massor av bevis mot dem. Det skulle inte finnas om de inte har någonting med det att göra. Det är väl det enda rimliga?

Polisen försöker säkert i detta nu att göra ALLT för att se hur, var och när Lisa mördades. Ibland kan saker förefalla vars ganska okomplicerade.
2015-06-17, 21:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaBeta11
En av våra mest kända kriminologer uttalar sig. Han spekulerar precis som alla andra som inte har full insyn i utredningen. I egenskap av sitt yrke så baserar han sina antaganden på statistik och det med rätta naturligtvis. Här utgår han från fallet med en försvunnen flicka i ett vakum dock när han vilar på sin statistik. Även om det låter förmätet så vill jag påstå att han ej tar hänsyn till vissa spår och speciella omständigheter i det här fallet.

Olika tekniska analyser tar tid att genomföra och är på ingång. De kommer med stor sannolikhet att peka mot de häktade MGM´s.

Precis.
Som jag sa innan jet tidigare inlägg:

Leif GW: ”Jag har haft fel förr”
– Jag har gjort fel förr ska du veta. Det är tre mord där jag har haft duktigt fel, svarar Leif.
2015-06-17, 21:12
Medlem
everythingiss avatar
jag har funderat lite på bilder av olika hus jag sett på google street view... det finns ett hus ca 404 meter från mgm hus i ostsydostlig riktning. det står en moped på tomten från bilderna som är tagna 2011 att döma. det är ju rimligtvis en då femtonårig pojke som bodde där, och han bör vara i nittonårsåldern nu, är det någon som vet något om det huset och eventuellt den unga mannen som kan tänkas bo där?

det är inte många meter ifrån stället där BO hittades heller, men det är bara funderingar jag har, det borde rimligtvis redan vara kollat av polisen eller alla privatspanare här inne, som sagt var... bara en liten fundering. här är koordinaterna iallafall... 58.539146, 13.351826
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Blomberg är ett samhälle eller i äldre tal, en socken. Götene är centralorten och kommunnamnet.
Blomberg ligger i Husaby socken.
Medlem
DjILY, tack för ditt svar. Det som gör det så konstigt är ändå en massa utspridda föremål i närområdet. Av just den anledningen skulle ju spår ha kunnat fejkats kring caféet med enda anledning att dölja den verkliga brottsplatsen.

Långsökt - visst, men tycks ju (om det nu ändå är så) ha lyckats rätt väl för att få igång söket just därifrån.

Riskabelt ja, men verkliga brottsplatsen kanske var än mer riskabel för förövare/förövarna?
2015-06-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Helt säker kan man naturligtvis inte vara innan all teknisk bevisning återvänder från NFC, men tänk så här: Försvinnandet rubricerades som misstänkt brott omgående, något i stil med "olaga frihetsberövande" och under måndagen till "människorov" och det deklarerades som en "särskild händelse". Vad det senare betyder vet jag inte och har inte fått svar på i tråden.

Olika källor anger olika, men 2000-7000 personer anmäls försvunna i Sverige årligen, varav de allra flesta hittas välbehållna, var aldrig borta, avvek frivilligt, osv och fallen klaras upp tämligen omgående och hinner aldrig bli en mediagrej (då hade vi ju läst om nya fall flera gånger per dag).

Således, om BO hade gått sin väg själv eller liknande hade det nog dröjt innan man insåg att detta var ett misstänkt brott. Det antyder att man fann saker på platsen vid moppen som rätt tydligt visade allvarsgraden (jag föreställer mig släpspår eller tecken på strid eller liknande, men det är långt ifrån säkert). Hade allt varit orört där hade pådraget dröjt. Vi hade inte kunnat läsa det som notis i tidningarna redan natten till måndagen. Polisen hade initialt arbetat med hypotesen att detta bara var ännu ett i raden av alla "benigna" försvinnanden där personen snart skulle hittas välbehållen (t.ex. hos pojkvän, eller på vägen med punka på moppen och död mobil, etc).

Det du frågar efter, är väl egentligen om spåren på platsen kan utesluta att hon rövades bort någon annanstans? Nej, det kan vi ju inte säkert säga. Men det vore en egendomlig slump att polisen så omgående misstänker brott, samtidigt som man utgår från cafét vid sökandet. Kan hon ha traskat iväg självmant på något okänt ärende och sedan återvänt till mopeden och där har det hänt? Jodå, det kan väl inte uteslutas men i nuläget finns ingenting som talar för det.

Av det lilla vi vet kan vi alltså dra den preliminära slutsatsen att bortförseln/överfallet skedde vid caféets baksida eller i omedelbar anslutning.

Vad man än tycker om det tror jag pappans militära ställning har påverkat polisen att ta detta på det allvar de gjorde så snabbt.
Då inte just att han var militär utan kontakter osv..
2015-06-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Än en gång, GW i all ära, men han refererar alltid till statistik och sannolikhet.
När ett fall inte passar in i hans mallar dömmer han ut det.

Statistik och sannolikhet är inget bevis, bara en indikation på vilket håll man skall leta.
Dock finns inga regler utan undantag.
Fast man kan inte påstå att GW har "dömt ut" någonting. Han är sedvanligt ödmjuk i sin framställan och redogör bara för vad som brukar vara vanligt. Han bistår med a priori-kunskap och det gör det bra. Dessutom, hur detta än slutar, hur skulle det kunna vara ett "undantag"? Ingen, allra minst GW använder statistik om brott för att peka ut en mördare. Statistiken vid handen utgör a priori-kunskap och berättar vad man ska börja med. Och ingenting tyder på att polisen skulle gjort något annat än just det, dvs snabbt kollat upp vänner, pojkvän, arbetskamrater och familj.

Statistik är inte "fel" eller "har fel", statistik är en vetenskap och den kan användas fel eller rätt och detta vet givetvis GW. Om man tror att han "dömt ut" någonting så läser man honom som fan läser bibeln.

Tvärt om, det GW säger borde vara en lärdom till många i tråden. Det ger en antydan om vilka spekulationer och "teorier" som är rimliga och vilka som är orimliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in