Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 21:05
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungen
Eftersom jag tror de är oskyldiga så tycker jag de kan få fortsätta arbeta här. Vi har inga skyldiga mördare än.

Det beror helt enkelt på om de är oskyldiga eller inte. Eftersom de blev häktade så är jag osäker.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko
GW skulle inte uttala sig om han inte läst på om fallet, han har väl inte tillgång till förundersökningen, han går väl på samma info som oss och fattar att allt som skrivs i tidningar inte alltid stämmer.
Han sa väl även att det är lite 50/50 om det är bröderna, eftersom de är häktade på sannolika skäl och det gör man ju inte utan att det finns något som talar för att det kan vara dem. Det han säger är ju främst att det inte, enligt statistiken, stämmer, plus att de inte verkar ha något tungt på dem än, vilket innebär att man måste se sig efter om det finns fler som kan tänkas ha utfört dådet.

Personligen är jag tveksam till om det är bröderna, jag har svårt se ett motiv, men klart det kan vara dem ändå. Jag tänker inte komma med några galna teorier men jag tycker det är fullt möjligt att någon annan gjort detta.

Amen snälla! GW har inte mer information än vad vi har här!
Han är inte anställd av krim längre!
Om han sen fått information från en polis så har denna polis gjort sig skyldig till ett väldigt grovt brott, vilket jag inte tror har skett!
Så tro inte på vad GW säger, iaf inte i detta fallet!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Val av spaningsområde tycks hela tiden ha utgått från att BO försvann vid caféet, mycket beroende på att mopeden fanns där med nycklarna i.

Men är det verkligen klarlagt att mopeden inte använts av BO efter avslutat arbetspass?

Isåfall skulle ju BO kunna ha försvunnit från en annan punkt? Sedan har GM flyttat tillbaks mopeden till caféet - detta för att förvilla på samma mystiska vis som alla utspridda föremål.
Helt säker kan man naturligtvis inte vara innan all teknisk bevisning återvänder från NFC, men tänk så här: Försvinnandet rubricerades som misstänkt brott omgående, något i stil med "olaga frihetsberövande" och under måndagen till "människorov" och det deklarerades som en "särskild händelse". Vad det senare betyder vet jag inte och har inte fått svar på i tråden.

Olika källor anger olika, men 2000-7000 personer anmäls försvunna i Sverige årligen, varav de allra flesta hittas välbehållna, var aldrig borta, avvek frivilligt, osv och fallen klaras upp tämligen omgående och hinner aldrig bli en mediagrej (då hade vi ju läst om nya fall flera gånger per dag).

Således, om BO hade gått sin väg själv eller liknande hade det nog dröjt innan man insåg att detta var ett misstänkt brott. Det antyder att man fann saker på platsen vid moppen som rätt tydligt visade allvarsgraden (jag föreställer mig släpspår eller tecken på strid eller liknande, men det är långt ifrån säkert). Hade allt varit orört där hade pådraget dröjt. Vi hade inte kunnat läsa det som notis i tidningarna redan natten till måndagen. Polisen hade initialt arbetat med hypotesen att detta bara var ännu ett i raden av alla "benigna" försvinnanden där personen snart skulle hittas välbehållen (t.ex. hos pojkvän, eller på vägen med punka på moppen och död mobil, etc).

Det du frågar efter, är väl egentligen om spåren på platsen kan utesluta att hon rövades bort någon annanstans? Nej, det kan vi ju inte säkert säga. Men det vore en egendomlig slump att polisen så omgående misstänker brott, samtidigt som man utgår från cafét vid sökandet. Kan hon ha traskat iväg självmant på något okänt ärende och sedan återvänt till mopeden och där har det hänt? Jodå, det kan väl inte uteslutas men i nuläget finns ingenting som talar för det.

Av det lilla vi vet kan vi alltså dra den preliminära slutsatsen att bortförseln/överfallet skedde vid caféets baksida eller i omedelbar anslutning.
Medlem
Snowsmiles avatar
Två saker som jag funderar på:

Anledningen till att dom hittade Lisa så kort efter att dom haffat MGM, kan vara så att MSP, kom på dem med fingrarna i kakburken när dom spred bevis efter sig, kanske på redan avsökta områden. Detta skulle kunna få polisen att tänka "Fan om dom sprider grejer här, vad är det då som säger att dom inte försökt gömma andra bevis på andra redan avsökta ställen", som tex den maskinhall där dom sedan fann henne....

En annan tanke som slagit mig är om dom är oskyldiga så kan polisen ha så mycket på dem att de kan haffa dem bara för säkerhetsskull. Detta ger polisen lite lugn och ro att utreda utan att journalistkåren och allmänheten förstör arbetsron.... Jag tror att detta ibland är en medveten strategi av polisen, tex vid mordet på Anna Lindh så häktades en 35-åring två dagar efter mordet, lugnet kom, och polisen kunde arbeta ostört och hitta rätt idiot.

33-åringen i palmemordet skulle kunna vara en sån oxå, jag har uppmärksammat flera sådana genom åren, men kommer inte på dem nu.
2015-06-17, 21:06
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollmankollman
Känner vi till någon som äger en fyrhjuling?

AJ gör. En röd Massey Ferguson /MF700D (2007). Snarare regel än undantag på landet iofs.

http://biluppgifter.se/brukare/1593384?g=1&s=merinfo
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Har inte sett att detta varit uppe i tråden, men kan ju ha missat det i allt surr.

Jag har för mig att en familjemedlem inte har skyldighet att vittna mot en familjemedlem.
Eller gäller detta i andra länder och inte i Sverige..?

Men om det är så, har man då skyldighet att anmäla en familjemedlem för ett brott?
Eller blir man skyldig till skyddande av brottsling?

Detta är ju högaktuellt i detta fall tycker jag.

Det finns regler för huruvida anhöriga måste vittna mot tilltalad eller målsägande i svensk rätt eller huruvida dem kan vittna utan att avlägga ed så för det fall att anhöriga skulle bli kallade att vittna stämmer det att deras vittnesmål inte direkt behöver bli värst intressanta.

Den andra frågan är av mer intresse för det har jag inte tänkt på, mig veterligen finns det ingen restriktion i brottsbalkens bestämmelse avseende skyddande av brottsling innebärande att en familjemedlem inte kan göras skyldig till detta brott men det är inte direkt förenligt med att en anhörig inte behöver vittna gentemot en annan anhörig.

Bra fråga.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Du förstår att det är skillnad på en häktningsförhandling och ett åtal? Vid häktningsförhandlingen så använder man den högsta rubriceringen som är rimlig under de omständigheter som framkommit, hela poängen med att häkta MGM är för att ge åklagaren tid att analysera alla bevis för att sen avgöra vilken rubricering/ar man yrkar på i åtalet eller rent av att man på vägen kan avskriva MGM.

Skulle åklagaren i redan innan häktningsförhandlingen anse att det är bevisat bortom allt rimligt tvivel att MGM faktiskt har mördat BO så finns det ju ingen anledning att häkta någon ö.h.t. på det sättet, då kan ju åklagaren väcka åtal direkt eftersom det är klappat och klart.

I verkligheten så jobbar åklagare och polis med att lägga ett pussel man inte vet hur det ska se ut där man från början dessutom har ett begränsat antal bitar men där man får fram nya pusselbitar under arbetets gång genom t.ex. obduktionsprotokoll, vittnesförhör, tekniska analyser, etc men allt sånt tar tid eftersom folk normalt inte jobbar dygnet runt trots att vissa verkar tro det.

Du förstår att man inte häktar någon på sannolika skäl om det inte finns sannolika skäl va?! Bevis finns, men de får inte yttra sig!
2015-06-17, 21:07
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdoko
GW skulle inte uttala sig om han inte läst på om fallet, han har väl inte tillgång till förundersökningen, han går väl på samma info som oss och fattar att allt som skrivs i tidningar inte alltid stämmer.
Han sa väl även att det är lite 50/50 om det är bröderna, eftersom de är häktade på sannolika skäl och det gör man ju inte utan att det finns något som talar för att det kan vara dem. Det han säger är ju främst att det inte, enligt statistiken, stämmer, plus att de inte verkar ha något tungt på dem än, vilket innebär att man måste se sig efter om det finns fler som kan tänkas ha utfört dådet.

Personligen är jag tveksam till om det är bröderna, jag har svårt se ett motiv, men klart det kan vara dem ändå. Jag tänker inte komma med några galna teorier men jag tycker det är fullt möjligt att någon annan gjort detta.

Citat från Leif GW: "Motiv är ett njutningsmedel för överklassen".

Ibland finns inga motiv, motiv kan vara obegripbara för normalt funtade människor.
2015-06-17, 21:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Nja knappast det överlägset vanligaste, det förekommer

"Är det inte ovanligt att man överklagar en häktning?
– Det förekommer, det är inte ovanligt, säger Inger Rönnbäck"

Jag tar inte direkt hennes ord för visst utan går mer på min erfarenhet men å andra sidan har jag heller ingen statistik som stödjer mitt påstående så kanske inte ska säga så mycket.
2015-06-17, 21:08
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-The-Ripper
Alla detektiver hör upp!

Vad hette Lisa holms ex pojkvän då?
Finns i tråden men spelar ingen roll. Han har alibi.
2015-06-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Blomberg är väl själva gårdsområdet. Medan byn är Götene/kinnekulle? kan ha fel.

Blomberg är ett samhälle eller i äldre tal, en socken. Götene är centralorten och kommunnamnet.
2015-06-17, 21:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Götene.

Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Blomberg är väl själva gårdsområdet. Medan byn är Götene/kinnekulle? kan ha fel.

Kinnekulle är berget och gården/säteriet är Blomberg. Både berget och gården ligger i Götene kommun som inte är en by. Förr i tiden var Götene en köping.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in