2015-06-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Vad är det som säger att det inte finns spår i bilen? De tekniska bevisen har inte offentliggjorts ännu, och är kanske inte ens färdiganalyserade.

Det fanns ingen teknisk bevisning när MGM anhölls, som jag förstått så fanns det inte heller någon teknisk bevisning när MGM häktades. Den tekniska bevisningen kommer eventuellt efter obduktionen, om Lisa blivit utsatt för sexuella övergrepp. När MGM ''omhändertogs" var Lisa kropp ännu inte hittad. Då var det fortfarande fråga om misstänkt människorov - inte mord. Jag antar Lisas föräldrar i tidigt stadium, efter att Lisa försvann, gav hennes hårborste eller någonting liknande till polisen för att hennes DNA skulle kunna jämföras med eventuella fynd, exempelvis om polisen hittade en misstänkt person utan att hitta Lisas kropp. I så fall skulle personens bil kunnat genomsökas och om Lisas DNA hade hittats så hade personen behövt en bra förklaring hur det kommer sig. Jag tar för givet att polisen redan gjort detta, men inte kunnat hittat någonting i MGMs bil som talar för att Lisa någonsin åkt i deras bil, vare sig död eller levande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja Skaraborg2, det var någon härinne som skrev riktigt bra för någon dag sedan hur det kan ligga till med bevisning och annat:

om åklagaren lägger fram allt hen har så kan detta inte användas på ett retoriskt sätt i framtida förhör.

T.ex. kan den åtalade berätta en viss sak och förhörsledaren kan då kontra med att "så var det inte alls, vi har bevis".

Om alla fakta läggs på bordet i en första häktningsförhandling så är det fritt fram för den åtalade att fabricera nya stories s.a.s.

Så vitt jag vet får åklagaren hålla på info under förundersökningen, men beslutar man om att gå vidare till huvudförhandling så har svaranden rätt till allt åklagaren vet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var väl arbetsboden (den med galler för fönstren). Som ligger i närheten av ladugårdskomplexet i Mantorp?

Nje, första bilden här, enligt denna arikel så är det maskinbyggnaden till höger.

http://www.skovdenyheter.se/artikel/361540/har-hittades-17-ariga-lisa-holms-kropp
2015-06-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Varför skulle Gm ha åkt kortaste vägen?
Jag kan bara berätta om mina yngre dagar då man sysslade med otyg så efter ett brott var man alltid vaksam och tog omvägar för att hinna kolla av omgivningen och för att verka oskyldig och för att tips ifall någon uppmärksammat brottet så dem kan ge vittnesuppgifter om att man sett någon gå i nordlig riktning tex

Man är aldrig så oskyldig som man är när man är som skyldigast!
Tänk bara på hur ni varit och agerat när ni snattat! Exakt man blir en annan person.

Det är just saken: De åkte aldrig kortaste vägen. Målet var Martorps Gård via Västerplana & sen till höger i T-korsningen mot Martorp (drop) & sen tillbaka en liten bit, sväng vänster ner via skogen & hem Blomergs Säteri 2.
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubalibre77
Är det inte rätt märkligt att den yngre brodern vill överklaga häktningen? detta borde ju komma som ett förslag ifrån hans advokat, och med det kan man ju då tänka sig att dom få bevis som finns inte är speciellt starka....

Det är väl mer order än förslag från advokaten som måste inse att han är häktad på väldigt lösa grunder. T.o.m. på en brottsrubricering som inte finns i svensk lag. Anser att de alla tre är utredningshäktade och för deras egen säkerhet.
Medlem
Först trodde jag att det var en ung störd man som bodde i området som var GM. Men sen fick jag höra att Lisa endast har jobbat 6 dagar på kaféet och det tror jag är för lite för att hinna bygga upp sjuka fantasier hos GM.

Sen trodde jag Lisa hade kommit på någon med att bryta sig in i kaféet och därför råkade illa ut. Men eftersom polisen verkar ha noll intresse av kaféet så håller inte det heller.

Återstår blir nog litauerna ändå fast det verkar lite långsökt det med. Jag tror dock att endast en av bröderna ligger bakom själva mordet.

En annan sak jag undrar över är om Lisa gjorde motstånd så borde det kanske synas märken hos GM.
Någon som vet om någon av de häktade bröderna hade några märken i ansiktet?
2015-06-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nu verkar han ha en son till som inte diskuterats här. Den som diskuterats hittills är den som pysslade med vodka och drev restaurang i caféet tidigare.
Jag vet inte vad den andra sonen heter.

Finns namn etc i häktningsdokument som postats tidigare i tråden! Namn på alla tre finns!
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
De låtsas att de söker efter katten men de kanske i själva verket är ute för att kolla var MP söker. När MP lämnat platsen tror de det är OK att dumpa föremålen för "nu är de klara här och kommer inte tillbaka". Det de inte vet är att MP brukar söka av områden mer än en gång med andra personer än som gjorde första söket för att inte missa nåt. Därför kan föremål plötsligt ha hittats där de inte fanns vid första söket.
Konfrontationen med MP skedde direkt i anslutning till att de greps, så de har inte dumpat något efter det.
Medlem
Det är knepigt att exakt bestämma när en kropp avled om det gått några dagar, se här:

OBS - icke trevliga bilder förekommer.

http://www.lul.se/Global/Extranät/Vårdgivare/ST_lakare/2015/Dokument%20från%20ST%20seminarium/Efter%20döden%202015-03-12.pdf

Vet inte om man exakt kommer att kunna avgöra det, om man inte får ett trovärdigt erkännade.
Medlem
Men ohhhh lord ! Dem har tagit rätt gärningsmän! Lägg ner nu ...
2015-06-17, 20:39
Medlem
Lavettens avatar
Hur kommer det sig att misstanken mot kvinnan är lägre än bröderna? Vad jag förstått är det hon som var mest bekant med Lisa genom gemensam arbetsplats? Vet inte om de jobbade där under samma tidsperiod? Hittar inga detaljer om detta.

Om det stämmer att hon blev påkommen med att stjäla från caféet (eventuellt av Lisa) och därav fick sparken finner jag det inte omöjligt att hon känner en viss ilska mot både den före detta arbetsplatsen och de som jobbade där. Vet dock inte om det ligger någon som helst sanning i detta då jag enbart sett detta påstående i ett inlägg här.

Är det för att statistiken talar för att kvinnor sällan är mördare eller vad är det som gör henne mindre intressant?

Nu är detta bara spekulation och funderingar angående kvinnan. Vad jag vet är inget av det jag tagit upp ovan bekräftat.
2015-06-17, 20:39
Medlem
irishrages avatar
Fan det kanske inte är bröderna. Vad säger ni då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in