Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 20:06
Medlem
Läste att någon skrev att kroppen hittades i en låst låda av något slag? Hur förankrat är detta?
2015-06-17, 20:07
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Tingsnotarien, vet du vad som händer med åklagarens yppandeförbud när det hamnar i hovrätten?

Om det är ett överklagbart beslut, vilket jag antar att det är, kommer säkert det överklagas i samband med häktningen och det kan väl bli så att hovrätten fastställer häktningsbeslutet men häver yppandeförbudet. Igen, under förutsättning att det är ett överklagbart beslut.
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Jaa, säkert denna trio som nu misstönks för detta..
Du läste inte att det var tre män som förhördes? De anhållna är två män och en kvinna...
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Det innebär att de inte har tekniska bevis så.som dna och/ eller BOs klädesplagg i sin bil osv som binder dem vid mordet och att detta lagts fram som underlag för häktning.

En överklagan kan mycket väl lyckas.
Någonting säger mig att det egentligen inte finns särskilt mycket och att domarens förvirrade formulering i häktningsbeslutet tyder på att han av oegentliga skäl lagt sig platt. Hoppas att de får ett rejält jävla skadestånd om de befinns vara felaktigt häktade. Men det är nog säkrast för dem själva att de sitter där de sitter och det är inte omöjligt att polisen trots allt gripit rätt personer.
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Printscreenat och sparat!

Det var ju inte riktat till dig, men va fan, två öl har jag råd med.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tar ingen större notis om vad folk spekulerar om i tråden. Jag kan däremot konstatera att rätten inte gick på åklagarens "mord" utan valde den öppnare formen "delaktighet till mord" .. för båda.

Skälet till att rätten ändrar formuleringen är givetvis inte att åklagarens grundantagande står sig i rätten.
Men då är du alltså med på att båda är ekvivalent misstänkta i nuläget? Bra.

Vidare, det spelar ingen som helst roll om "mord" hade stått ensamt då "delaktighet i mord" inte är en juridisk ändring utan bara semantiskt. Detta hade du VETAT om du bara hade läst det som INTE är spekulation utan kontrollerbara fakta som tagits upp i tråden. Det finns inget som heter "delaktighet i mord", annat än att det självklart är "mord" det gäller och när två är misstänkta på samma grund kan man skriva semantiskt mer koherenta meningar utan juridisk betydelse. Du kanske blandar ihop med den "riktiga" formen "medhjälp till mord"?

Vi har två häktade, på sannolika skäl, till mord, ingenting annat. Det är också helt självklart att formuleringen är helt oberoende av, och immun mot, att flera skulle misstänkas.

Rätt plumt av dig att erkänna att du inte läser tråden. Tomtespekulationer hoppar jag också över till stor del, men jag läser de seriösa inläggen. Genom att erkänna att du inte läser ett smack erkänner du samtidigt att du bara trollar eller ser tråden som din personliga blogg. Två beteenden som inte är okej enligt netikett eller reglerna.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/miss-av-domare-i-kinnekullemordet/
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inte för häktning....

Ah, mea culpa!
2015-06-17, 20:08
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ifall nu utlänningarna är oskyldiga så tror jag att polisen redan vet det och säkraste platsen är väl där de sitter just nu i sådana fall. Tror knappast att polisen vill bli delaktiga i att skicka dem rakt in i en mobb som redan utsett dem till syndabockar det hade inte alls sett bra ut nu när detta har fått så stor publicitet...

Tvärtom tror jag många är tveksamma till denna häktning, själva överklagar de häktade.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20985117.ab
2015-06-17, 20:09
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Då kan du kanske vara hygglig och redogöra vilken info GW har förutom det som stått i tidningarna.
GW baserar sig oftast på statistik och går fel när det är något "ovanligt" som händer.

Visst,statistik,men han är inte så jäkla dum som han låter och ser ut.Han har jäkligt bra känsla på saker och ting.Och har rätt för det mesta i sina profetsior.
2015-06-17, 20:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesWaltin
"Främst romanförfattare". Professor (emeritus) i kriminologi väger nog tyngre.

GW kom i onåd hos etablissemanget redan på på 70-talet p.g.a. Geijeraffären. Det fick stora konsekvenser för honom personligen, även yrkesmässigt.
2015-06-17, 20:10
Medlem
Cubalibre77s avatar
Är det inte rätt märkligt att den yngre brodern vill överklaga häktningen? detta borde ju komma som ett förslag ifrån hans advokat, och med det kan man ju då tänka sig att dom få bevis som finns inte är speciellt starka....
2015-06-17, 20:10
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Att obducera är en sak.
Att invänta svar på analys något helt annat - provsvar på DNA-spår eller annan medicinsk bevisning kan ta veckor.

Även om de hade kunnat fastställa tiden för dödsfallet (vilket de borde kunna göra om inte kvarlevorna är alltför illa åtgångna) eller dödsorsak, så är det sekretess som råder tills de fått alla provsvar.
Inget märkligt i det, med andra ord.

De har fått "gräddfil" på det som tidigare hette SKL i Linköping, ingen väntan alls, inte ens en minut.

Kroppens tillstånd har lite med att de har svårigheter med att fastställa dödstidpunkt, har hon legat i sommarvärme i 5 dagar, då är det jättesvårt. För i princip kan det se likadant ut efter två dagar , som efter fem dagar. Om det funnits åverkan på kroppen, så ändrar detta i huvudsak inte denna prosess.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in