Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag tar ingen större notis om vad folk spekulerar om i tråden. Jag kan däremot konstatera att rätten inte gick på åklagarens "mord" utan valde den öppnare formen "delaktighet till mord" .. för båda.
Skälet till att rätten ändrar formuleringen är givetvis inte att åklagarens grundantagande står sig i rätten.
Men då är du alltså med på att båda är ekvivalent misstänkta i nuläget? Bra.
Vidare, det spelar ingen som helst roll om "mord" hade stått ensamt då "delaktighet i mord" inte är en juridisk ändring utan bara semantiskt. Detta hade du VETAT om du bara hade läst det som INTE är spekulation utan kontrollerbara fakta som tagits upp i tråden. Det finns inget som heter "delaktighet i mord", annat än att det självklart är "mord" det gäller och när två är misstänkta på samma grund kan man skriva semantiskt mer koherenta meningar utan juridisk betydelse. Du kanske blandar ihop med den "riktiga" formen "medhjälp till mord"?
Vi har två häktade, på sannolika skäl, till
mord, ingenting annat. Det är också helt självklart att formuleringen är helt oberoende av, och immun mot, att flera skulle misstänkas.
Rätt plumt av dig att erkänna att du inte läser tråden. Tomtespekulationer hoppar jag också över till stor del, men jag läser de seriösa inläggen. Genom att erkänna att du inte läser ett smack erkänner du samtidigt att du bara trollar eller ser tråden som din personliga blogg. Två beteenden som inte är okej enligt netikett eller reglerna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/miss-av-domare-i-kinnekullemordet/