Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 20:04
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Verkligen. Kan det vara försvaret som rekommenderat det för att de tycker yppandeförbudet är så fel eller så svagt? Den långa förhandlingen kan tyda på att försvaret kan ha varit väldigt upprörda över det även då. Eller är det ett utslag som, likt möjligheten att de inte gick med frivilligt utan fick handfänsglas, tyda på en oskyldig mans indignation? Samtidigt har de uppfattats som att ha uppvisat märkligt beteende, troligen schasat bort MP från i närheten av fyndplatsen. Märkligt fall.

Jag tror det vanliga är att man överklagar ett häktningsbeslut, särskilt om man är belagd med restriktioner, och det oavsett om man är skyldig eller inte. Är man oskyldig är givetvis viljan att överklaga större men jag det vanliga är att överklagande sker oavsett.

Jag kan inte sitta här och ens försöka sia om hur hovrätten bedömer bevisningen, men om de delar rådmannens bedömning är det i vart fall en indikation på att det finns viss stark bevisning. Sen är det en helt annan sak mot att de ska fällas för brottet, men den diskussionen har vi nog redan avvärjt
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
För det första, när det gäller männen, kan vi inte öka misstänksamhetsgraden då den redan är högsta möjliga, dvs. sannolika skäl.

Näst högsta...

http://www.lag24.se/a/tillräckliga-skäl-för-att-väcka-åtal
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Enl GW så är de tre oskyldiga och gärningsmanen/männen kriminella i Lisas ålder som hon kan kan ha känt. Inte ofta GW har fel.

Jo - iband.

Leif GW: ”Jag har haft fel förr”

– Jag har gjort fel förr ska du veta. Det är tre mord där jag har haft duktigt fel, svarar Leif.
2015-06-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Nej de kom gående med stöldgods och alla blev lika överraskade och de försökte lösa problemet genom attackera vittnet. Förstår inte att det kan vara långsökt med att hon bevittnade ett brott som skedde alldeles inpå stängningen?
Jag har då inte hört nåt om att det skulle saknas något.. Fattar väl vem som helst att det inte är så.. Snor någon något från mitt café tex så märker jag det och anmäler det omgående. Särskilt om en av mina anställda saknas och sen hittas död. Där har du det långsökta.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Näst högsta...

http://www.lag24.se/a/tillräckliga-skäl-för-att-väcka-åtal

Inte för häktning....

Då finns det;

Skäligen misstänkt och på sannolika skäl misstänkt, där den senare är den starkaste graden.

Sedan för att väcka åtal ska åklagaren anse att det finns skäl för att få en fällande dom, det är en starkare misstankegrad men icke relevant för häktningsfrågan, utan för åtalet.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-17 kl. 20:08.
Medlem
Zyngoallazs avatar
Hörde att det misstänkta paret setts handla runt 19:30 på söndagen. Ingen aning om det stämmer.
Medlem
Ifall nu utlänningarna är oskyldiga så tror jag att polisen redan vet det och säkraste platsen är väl där de sitter just nu i sådana fall. Tror knappast att polisen vill bli delaktiga i att skicka dem rakt in i en mobb som redan utsett dem till syndabockar det hade inte alls sett bra ut nu när detta har fått så stor publicitet...
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Om signaturen hörts av polis har väl signaturen yppandeförbud. Så det full förståelse för att h*n är försiktigt. Men det är bara bra att någon utmanar detta märkliga förfarande med totaltystnad.

Nej, nej, nej, så fungerar det INTE. Yppandeförbud gäller det som försiggått inne i rättsalen, och i detta fall också de häktades försvarare i allt som har med saken att göra, även det som försiggår utanför rättsalen för dessa.

I övrigt kan åklagare, poliser och vittnen som inte vittnade vid häktningsförhandlingen yppa sig om fallet, vädret och tings jäkelskap.

Åklagaren kan dock inte berätta om det som hände i förhandlingen, men allt annat kan han tala fritt om, bevis, personer, vädret, fiskelycka etc. Denna förmån har inte de häktades advokater.
Medlem
Tingsnotarien, vet du vad som händer med åklagarens yppandeförbud när det hamnar i hovrätten?
2015-06-17, 20:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Hur kan du veta att de har avlönats uselt? Har du snackat med dem?

Precis.

Och jobbet i Sverige har varit mycket viktigt för dem. De har tjänat drygt 20 000 kronor i månadslön, en mycket hög lön jämfört med litauiska mått mätt.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaesWaltin
Åkte under gårdagen upp till caféet, igen. Stod länge på parkeringen och tittade runt. Det är något som inte stämmer, och då speciellt inte kring minuterna mellan låsningen,SMS:et och tills det telefonen försvinner från nätet. Varför står mopeden kvar, med nyckeln i, och så tar hon hjälmen med sig (alternativt har den på sig)?

Färdades också längs vägen där föremålen hittades, och kom upp på vägen till vänster om litauernas hus. Finns ju ingen logik i att de skulle tagit den omvägen enbart för att släppa ut Lisas saker, som i sin tur likt Hans och Gretas metod leder rakt till dem. Sedan är jag också färgad av tidigare diskussioner, och ser mer att den vägen är lämpad för en fyrhjuling än en bil. Lisa hade ju också hjälmen med sig/på sig, och hon var således förberedd för en tur på en fyrhjuling.

Ledsen, men det är inte litauerna om ni frågar mig. Ostraffade och oerfarna brottslingar menar jag skulle polisen lyckas klämma ett erkännande ur. Dessutom saknas det teknisk bevisning.

My two cents...

Moppen, handsken är helt ointressant i detta läge! "Omvägen" du pratar om är kanske på ett nån km eller två. Om de misstänkta hade tillgång/koppling till Martorps gård och eventuellt nycklar till byggboden, där Lisa hittades, så är saken klar! "Fynden" (Lisas tillhörigheter) kan ha lagts där de återfunnits, antingen via bil eller till fots/cykel efter kidnappningen! Förmodligen har de åkt till korsningen vid västerplana, tagit till höger och sen följt vägen till Martorps Gård. Sen under kvällen/natten spritt "fynd" vid "omvägen" samt kanske Brobergs hamn och eller station. De ville köpa tid, tid som de aldrig fick tillräckligt pga, den uppståndelse som följde.
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonibgod
Var det Saabfestival i dagarna kring försvinnandet? Drar det mycket folk utifrån, eller är det bara locals som huserar där?
Eller mycket folk med koppling till Försvaret...?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in