Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
---

Ingen skall självklart dömas eller straffas utan bevis.
Jag raljerade mer om polisens uppklarningsprocent av brott. Sverige har bland de lägsta uppklarandeprocenten av brott i EU.

Vissa av de kan förklaras av våra politiker som gärna undantar vissa grupper från brottsliga handlingar.

Enligt Brå är svensk polis lika bra som polisen i andra europeiska länder på att klara upp brott. Att det tidigare inte sett ut så i statistiken beror på att Sverige räknat antalet personuppklarade brott på ett snävare sätt.

– Vi har tagit väck felfaktorer när vi räknar och nu visar det sig att Sverige inte ligger sämre till än de länder vi gjort jämförelser med, säger Anna Eksten, biträdande enhetschef vid Brå, till Polisen.se.

Förut har andelen så kallade personuppklarade brott varit lägre i Sverige än i Norge, Danmark, Nederländerna, Tyskland och England. Polisen skriver nu att det berott på att andra länder använder mindre omfattande sätt att räkna brott på och att fler brott ses som personuppklarade tack vare "snällare" metoder att räkna jämfört med Sverige.

http://www.dagensjuridik.se/2014/09/vi-har-raknat-uppklarade-brott-pa-fel-satt-svensk-polis-star-sig-i-internationella-jamforels
2015-06-17, 18:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och för att fortsätta med Leif GWs "ska jag montera ner dig" olika procentsatser...
Någon procent tänker det finns en risk att de skyldiga redan har tagit rälsbussen från Blombergs station och närmare 0 % känner oro över stundande rättsröta, Just pga det absurda mediatrycket i samband med Lisas hädanfärd.

Jag är djupt orolig för att den riktige mördaren aldrig kommer att få sona för sitt brott. Det är nog det som gör mig mest orolig, tillsammans med att få veta att flickan dog en plågsam död.

När jag tidigare sagt att jag hoppas att åklagarens utredning så långt pekar på rätt personer gör jag det för att alternativet är att den riktige mördaren kan komma att gå fri. Men med det sagt finns det inget som ursäktar att döma oskyldiga, och det hoppas jag de flesta är överens om.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Kan bekräftas att Blomberg blivit utsatt för flera rån det senaste året. Det finns en kriminell verksamhet i området.

Konstigt att GW inte trodde på rånförsök..

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle

Kan du citera vad som sägs om rån, det enda jag hittar är stölder och inbrott.

I övrigt så tar jag tillbaks allt jag har sagt om caféets ägare vad gäller säkerhetsmedvetande.

— Jag fick känslan av att tjuvarna kunde mitt ställe. De stal konstigt nog mina fina blå koppar men inte vår växelkassa på cirka tusen kronor, säger kaféägaren Lena Svedung.

Man berättar helt enkelt inte om hur mycket pengar man förvarar i byggnaden, inte ens att man har pengar över natten, korkade människa, nu löper tjejerna större risk för att rånas.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatcho
Sen iofs kan det finnas en förklaring till varför tidpunkt inte berättas..... hon levde i flera dagar efter söndagen... Inget man vill helst berätta för allmänheten att man varit och pratat med GM undertiden Lisa varit fången i samma hus.

Det kan vara svårt att bestämma dag när någon mördades, ja, men då pratar vi när tiden har gått ganska långt mellan mord, och när någon hittar kroppen. Inte om man hittar en kropp som har dött nyligt.

Hemskt fall detta.... jag tror detaljerna kommer att chocka folk. Bara en magkänsla.

Tror du verkligen själv på att polisen/åklagaren hade gått ut med tidspunkt i detta nu? De vet säkert när LH dog men inget kommer ut då det råder sekretess.
2015-06-17, 18:23
Medlem
Om dessa litauer är skyldiga kommer nån garanterat att erkänna förr eller senare. Det är alltid nån som är mer drivande och nån som mest hängde med. Tänker mest på kvinnan som inte ens begått mordet utan bara ljög för att skydda de andra. Hon kommer att erkänna för att få en mildare dom. Finns ingen chans att hon skulle fortsätta ljuga om hon vore skyldig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Självklart har det inte framgått här i tråden hur det har skett. Detta för att MP inser sitt ansvar i att inte yppa saker som kan leda till en fällande dom om det stämmer. Genom att skrika högt och vitt om viktiga saker i en utredning så riskerar de ju givetvis att bevisen blir på något sätt förstörda och att en GM kan gå fri. Lämna nu detta ämne, det är en fråga som kommer att komma fram senare.
Det skedde, det VET vi, men HUR, det ska vi inte spekulera i förrän det ska användas mot en ev. GM

Precis! Klokt sagt.
Vet man säger man inget så länge risk för att en mgm går fri.

Jag pratade med de gripna strax innan de gick mot MP o gården och pratade även med MP som var på.gården då.
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrossArrow
Efter alla intensiva förhör med dessa 3 MGM ...och att ingen av dom brutit ihop ännu och eventuellt yppat nåt om brottet tycker jag verkar konstigt.

Om 1 klarar trycket kan ju hända. Men ju fler man är som är inblandade ju svårare måste det ju bli att hålla sanningen eller ??

Börjar tro att dessa 3 är oskyldiga faktiskt.

Jag håller med dig där. Har också funderar över detta och tycker det är lite märkligt att ingen har brutit ihop.
Det verkar som att alla 3 kör med samma version och om de ljuger måste det väl ha kommit fram i rätten.
Tycker inte att deras advokater skall ha yppandeförbud!
2015-06-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valentynvozny
Jag har läst flera inlägg om vad som ska anses vara kvarlevor.
Läser man artiklar där ordet kvarlevor skrivs så är det ex det som finns kvar efter en brand, flygolycka eller någon som legat länge. Är det fall där man hittar någon död efter en kort tid så skriver man kropp eller kroppen efter Lisa.....
Ja, eller kvarlevor. Det är synonymt med "kropp" i det här fallet. Lägg ner nu.
2015-06-17, 18:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Precis! Klokt sagt.
Vet man säger man inget så länge risk för att en mgm går fri.

Jag pratade med de gripna strax innan de gick mot MP o gården och pratade även med MP som var på.gården då.

Kan de engelska, vilket språk talade ni med varandra?
2015-06-17, 18:25
Medlem
Det kan hända att du har rätt "Förvirrad brud". Helt ärligt hoppas jag det.
Dom brukar göra det ändå. Gå ut med tidpunkten då.

Som sagt, jag hoppas du har rätt, och jag fel.
2015-06-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valentynvozny
Vad skulle jag lägga ner för? Det är väl i högsta grand intressant.

Ignorerar bara den personen, sitter och försöker försvara allt som skrivs kan nästan tro att han/hon är GM haha, fattar inte varför man ska sitta och skriva negativt om varje tanke som skrivs.

Självklart har du något i det du säger.
2015-06-17, 18:26
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heeth
Ganska säkra källor som jag hört det här med skåpet ifrån. Men att hon hittades väldigt dåligt skick är det väl inga tvivel om eftersom dom inte kunde fastställa att det var Lisa för ens dagen efter.
Suck, det fastställdes omedelbart. Det var identifieringen som gjordes på lördagmorgonen, obligatorisk vid såna fall. Men polisen var tyvärr utom tvivel redan vid fyndet på fredagskvällen.
Mongo!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in