Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Saxat ur http://www.vardhandboken.se/texter/obduktion-rutiner-och-beslut/oversikt/

Kan det vara så att obduktionen är klar fast att man inte går ut med det offentligt med hänsyn till yppandeförbudet man infört?

Mycket möjligt.
I vilket fall borde obduktionen vara klar sedan länge men analyserna av vissa prover kan i och för sig ta rejält lång tid. Men naturligtvis rör det sig också om sekretess - det råder fortfarande ovanligt mycket sekretess och döljande av känsliga fakta i fallet.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2015-06-17 kl. 13:33.
2015-06-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Många menar på att det är ett "bevis" att bröderna gjorde det då de planerade att resa hem i slutet av Juni.

Eller så kan det vara så att de också får ett par veckor semester i Juli som många andra har och då bör det föreligga naturligt att de reser hem till sitt hemland och sin familj.

Ang handsken i ladan så tror jag att om det nu är bröderna så borde de inte vara så dumma att de tar upp handsken, då borde det vara smartare att låta den tredje parten (deras chef?) plocka upp den och talla på den.

Så OTROLIGT mycket i denna soppan som verkar vara svårt att förklara/förstå. Måste vara något i hästväg som polisen sitter på men man undrar över meningen: "Vi vet något som allmänheten inte känner till. Hade ni känt till det så hade ni också förstått" då undrar man ju lite...

Har för mig att deras mamma sa att en skulle flytta hem permanent denna sommar. Antar den yngre eftersom han har fru och barn i Litauen.
Medlem
Kvarleva per defenition betyder ju rester

"föremål som (till viss del) fortfarande finns kvar efter att ha övergivits eller förbrukats; den sargade återstoden av något

"
Källa: https://sv.wiktionary.org/wiki/kvarleva

Går man efter den här defenitionen på kvarleva så verkar det som att de syftar till att det handlar om en styckad kropp eller dylikt. Hade man inte bara sagt "kropp" annars?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickaard
Varför anser du att det är mystiskt?

https://sv.wiktionary.org/wiki/kvarleva#Substantiv

Substantiv: kvarleva

1.föremål som (till viss del) fortfarande finns kvar efter att ha övergivits eller förbrukats; den sargade återstoden av något.

2.(vanligen i plural) resterna av en persons (eller ett djurs) döda kropp

Böjningar av kvarleva:
Singular Plural
kvarleva kvarlevan kvarlevor kvarlevorna

RIP Lisa
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ja men oftast inte. Lite som att spela poker. Man går all in med många outs men inte när man endast kan vinna på färgstege.

Kan du länka GWs teori?

Själv tycker jag att denna pi*rs Cl*ment är mer intressant. Det stämmer bättre in. Han åker 4-hjuling och kan transporera ett offer på den. Utan att tänka sig för så ramlar en massa prylar ut från offrets kläder och sprids över åkern som han åker på. I panik senare på kvällen så försöker han hitta prylarna som tillhör LH och åker ner igen och ger svepskälet att han letar efter LH. Ett bra alibi om han även hittat saker som tillhör LH ifall polisen hade visiterat PC. Han är i samma ålder eller iaf nära och kan vara den som uppehållt LH tills hon bestämde sig för att åka och skicka sms till sin pappa. Kanske blev PC dissad och kunde inte hantera det.
Intressant vad du skriver. Jag har också svårt att få ihop denna histora och en yngre grabb med 4-hjuling skulle förklara mycket. Hjälmen framför allt och är då inne på en olycka. Kanske han kom till cafeet då Lisa slutade (småkär) och frågade om hon ville ta en snabb sväng eller provköra den. Dom kör omkring i markerna alldeles för våldsamt och telefon och grejer tappas. Tillbaka till cafeet kör eller råkar han köra in i stallet på andra sidan gatan i för hög fart och Lina mister livet i en olycka. Skulle förklara hjälmen, handsken och varför man undersöker stället så mycket. Grabben få panik (känner även till hennes far) och vågar inte anmäla utan gömmer kroppen på ett ställe han känner till och tror är säkert och inte för långt bort då detta blir bökigt. GW kan ha rätt.

Nåja, kanske ytterligare en usel teori men folk ska ju ha lite att reta upp sig på här. Dom nu häktade ligger väl kanske närmast till som GM om nu polisen har gjort ett bra jobb.
2015-06-17, 13:32
Man har skickat in mycket material på analys, men inte fått resultaten än, säger åklagaren till Aftonbladet. En av de avgörande saker som det fortfarande saknas resultat från är obduktionen av Lisa Holms kvarlevor, enligt Lars-Göran Wennerholm.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vitsen med att göra en gärningsmannaprofil är att sålla bort så många som möjligt för att minimera antalet intressanta personer och titta lite noggrannare på de fåtal man har kvar, inte för att det alltid leder rätt, då får man bredda underlaget. Man kan göra tvärtom också, syna hela jordens befolkning, någonstans där finns gärningspersonen.

Jag är medveten om vad statistiken används till och att den oftast är rätt ute - men det enda jag påpekar här är att vissa brott faktiskt avviker från statistiken även om det rör sig om en minoritet.

Man bör inte avskriva litauerna bara för att de är gifta, har barn och beskrivs som skötsamma.
Medlem
Realisten73s avatar
Lider med Lisas familj och anhöriga att Svensk polis och rättsväsendet är så okunniga och slöa. Jävla lekstuga i häktingsförhandlingarna med en okunnig domare som hittar på egna ord och inte ens vet vad han pratar om.

Sen Svensk polis som griper fel personer. Dom tänker "Vi måste gripa nån för syns skull. Vi tar bröderna".

En mördare går fri där ute och vad gör polisen?
Fy fan så illa skött detta är. Hade det inte vart för Missing People så hade väl polisen fortfarande vart ute och letat efter kroppen.
Inte ett rätt kan den Svenska polisen göra. Bara misstag och fel. Det gör mig så förbannad.

Släpp dom stackars Litauerna nu och erkänn att ni grep dom endast för gripandes skull. Erkänn att ni inte har den minsta koll på vem som ligger bakom detta hemska som har hänt.

Gör om. Gör rätt
2015-06-17, 13:33
Medlem
Kom att tänka på ett annat fall där gästarbetare varit inblandade. Utanför allingsås.
Där va gästarbetarna skötsamma och bodde i husvagn nära sin svenska arbetsgivare. De hade dock besök från sitt hemland. Och efter lite vodkaintag på kvällen bestämer sig den besökande gästen att råna husbonden och därmed dödar honom och frun. Har för mig att han stack hem sen men tillslut skvalrade gästarbetarna och han kunde gripas.

Kan tänkas att det hänt något liknande här. Vad tror ni?
Senast redigerad av Theolode 2015-06-17 kl. 13:35.
2015-06-17, 13:33
Medlem
I de flesta tidningar skriver de "här hittades kroppen efter Lisa Holm"
2015-06-17, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realisten73
Lider med Lisas familj och anhöriga att Svensk polis och rättsväsendet är så okunniga och slöa. Jävla lekstuga i häktingsförhandlingarna med en okunnig domare som hittar på egna ord och inte ens vet vad han pratar om.

Sen Svensk polis som griper fel personer. Dom tänker "Vi måste gripa nån för syns skull. Vi tar bröderna".

En mördare går fri där ute och vad gör polisen?
Fy fan så illa skött detta är. Hade det inte vart för Missing People så hade väl polisen fortfarande vart ute och letat efter kroppen.
Inte ett rätt kan den Svenska poliven göra. Bara misstag och fel. Det gör mig så förbannad.

Släpp dom stackars Litauerna nu och erkänn att ni grep dom endast för gripandes skull. Erkänn att ni inte har den minsta koll på vem som ligger bakom detta hemska som har hänt.

Gör om. Gör rätt

Jag skulle inte ropa hej ännu angående litauernas (o)skuld. Polisen sitter troligen på mer information än vad som har sagts i media.
2015-06-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Har för mig att deras mamma sa att en skulle flytta hem permanent denna sommar. Antar den yngre eftersom han har fru och barn i Litauen.

Ok. Men det låter ändå rimligt i mina öron, de har ändå arbetat på orten i tre år utan incidenter (såvitt vi vet) och verkar endast ha velat arbeta och tjäna pengar.

Vore märkligt om de av en smärre anledning mörda en ung tjej för intet och försaka sina familjer, pengar m.m

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in