Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 13:23
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Det som lades ut som trådsanning om honom är raderat pga att han hängdes ut som möjlig gärningsman eftersom att han varit och letat.
Han var inte tidigare ute än många andra. Han pratade med polisen ja, precis på samma sätt som alla som febrilt sökte.

Inte många ens som bor nära känner de tillmisstänkta väl. De håller sig för sig själva. Han bor dessutom längst bort utanför sökområdet med sina föräldrar på föräldragården. Cirka 1 mil bort.

Har en jättego flickvän sen ca nåt år tillbaka, oxå hon från en ordentlig och vettig famij.

Han är inte av den typen att han skulle ge sig in i sörjan på FB för att dementera och förklara sin oskuld. Han läser (förhoppningsvis) inte ens här inne.

Om PC bor 1 mil därifrån hur märkte han då av pådraget som han talade om att han uppmärksammat innan? För han var ju där samma kväll som hon försvann och då stod det inte i tidnigarna än vad jag vet.
2015-06-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
ett antal stölder i området bekräftas

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle

"— Jag fick känslan av att tjuvarna kunde mitt ställe. De stal konstigt nog mina fina blå koppar men inte vår växelkassa på cirka tusen kronor, säger kaféägaren L*na Sv*dung."
Läste också detta. Det styrkerstöldteorin. Lisa såg hur bröderna försökte stjäla nåt. De var livrädda att förlora sina relativt välbetalda jobb hos Arne och valde stt slå ihjäl henne.
2015-06-17, 13:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Saxat ur http://www.vardhandboken.se/texter/obduktion-rutiner-och-beslut/oversikt/

Citat:
Närstående skall få information om och kunna ge sin mening inom skälig tid innan obduktionen. Eftersom en obduktion bör utföras skyndsamt efter dödsfallet för att ge ett fullgott resultat är denna tidsfrist vanligtvis kort och uppgår till någon eller några dagar. Är den avlidnes samtycke till obduktion känt eller om obduktion är av särskild betydelse behöver inte underrättelse till närstående ske om det är omöjligt att nå denne eller att utreda om sådan person finns inom tidsfristen. [4]
Kan det vara så att obduktionen är klar fast att man inte går ut med det offentligt med hänsyn till yppandeförbudet man infört?
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickaard
Varför anser du att det är mystiskt?

För att kvarlevor anses väl som en styckad kropp?
Medlem
Har läst tråden sen start men kände att jag behövde skriva något. Alltså vissa teorier som framförs här får mig att allvarligt oroas över människor intelligensnivå. Pappan har anklagats för att han kan vara en "sträng" militär, kaféägaren anklagats för knaper ekonomi, kollegorna anklagats för att "titta lite konstigt" under intervjun. På riktigt, ingen tar er på allvar som skriver sånt skit. Så sluta anklaga människor utan den minsta möjliga grund. Och om ni ska framföra vem ni "tror" det kan vara så måste ni ha en analys av fakta, inte bara "hon tittar konstigt under intervjun, jag är säker på att hon är mördaren"

Med det sagt så vill jag ända säga att jag imponerats av flera teorier i tråden som har bra analys och grund. Dessa teorier gör tråden intressant medan andra bara förstör den med anklagelser utan grunder
2015-06-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Det finns många brott som avviker från statistiken. Om vi utgår från liknande fall stämmer det att majoriteten är straffade sedan tidigare, lider möjligtvis av någon personlighetsstörning/psykopati, är ofta ensamma gärningsmän och i de flesta fall är det ett sexuellt motiv bakom och i viss mån rånmotiv. 10% av dessa fall avviker dock från statistiken och det kommer alltid finnas en tiondel som gör det. Att förlita sig på statistik är brukligt när det kommer till kriminologi men man måste alltid se till omständigheterna.

Niklas Lindgren är ett exempel på någon som avviker från statistiken. Ostraffad sedan tidigare, gift och har barn. Beskrevs som skötsam och trevlig av sina arbetskollegor och anhöriga. En tiondel av våldsbrottslingarna, eller mindre (är inte 100% säker på statistiken här) kan beskriva som "skötsamma". Jag vet inte hur det förklaras ur ett sociologiskt perspektiv eller psykologiskt perspektiv, men oftast har dessa haft en gynnsam uppväxt. Hade de vuxit upp i dåliga förhållanden, hade de fallit i brott tidigare.

precis, det finns mängder av sådana fall - som även de är en del av statistiken. Om man nu tillhör de som förlitar sig på statistik. Listan på sådana fall kan göras lång.
Visst är det vanligast med mord begångna av närstående men man får inte snöa in på det.
2015-06-17, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram

nej inte nödvändigtvis.
trots pluralformen så innebär det oftast en död kropp rent generellt.
Medlem
PierreochThomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kan ni vara snälla att sluta spekulera i om det är någon annan, snälla?!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20982140.ab

Så länge ingen är dömd kan man väl spekulera hur mycket man vill? Och med det menar jag knte att man ska hänga ut någon utan bara spekulera.
Medlem
Citat:

Nej. Det betyder den döda kroppen. Det som är kvar efter att livet flytt kroppen, sas.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kan ni vara snälla att sluta spekulera i om det är någon annan, snälla?!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20982140.ab

Det här är spekulationernas forum. Vad vill du ha sagt?
2015-06-17, 13:27
Medlem
DennyCranes avatar
Citat:

Nu är jag inte ett fan av styckningsteorin... men kvarlevor är ju faktiskt plural. Kvarleva är singular...
2015-06-17, 13:27
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
.
https://sv.wiktionary.org/wiki/kvarleva#Substantiv

De står, kvarleva - som till viss del finns kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in