Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 13:09
”Mycket som återstår”

För de mordmisstänkta bröderna gäller två veckor till häktningarna behöver omprövas.

– Det är ett svårt brott och det är bara några dagar vi har haft utredning på detta, säger han till den samlade pressen efter häktningsförhandlingarna.

Man har skickat in mycket material på analys, men inte fått resultaten än, säger åklagaren till Aftonbladet. En av de avgörande saker som det fortfarande saknas resultat från är obduktionen av Lisa Holms kvarlevor, enligt Lars-Göran Wennerholm.

– Det är mycket som återstår. Utredningen får fortsätta så får vi se vad den ger.

Kommer du kunna väcka åtal om två veckor?

– Det tror jag inte.

Intervjun finns på aftonbladet just nu 13.04

Lar Göran Wennerholm säger är: ..... fortfarande saknas resultat från är obduktion av Lisa Holms kvarlevor.

Varför nöjer hans sig inte med att säga: endast resultatet från obduktionen av Lisa Holm.

Varför säga kvarlevor det anser jag är mystiskt.
2015-06-17, 13:09
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Vem är den här PC?

Pi*rs Clem*nt. e=*

Om du söker på honom i tråden så hittar du honom. Han har kommit i skymmundan. Trots att han glider runt i området på kvällen med sin 4-hjuling och letar efter LH. Ung kille som bor i området med motorintresse.

Facebook: https://m.facebook.com/pi*rs.cl*ment?refsrc=https%3A%2F%2Fsv-se.facebook.com%2Fpiers.clement
2015-06-17, 13:10
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
EMK gäller i Norge också , men det står ingenting om två veckor, det står bara "snabbt som möjligt". och det är ju ingen skillnad på 4 veckor och 2 gånger 2 veckor (även om dessa nog blr sittande längre om inte jag sjäv skulle slumpa till och hitta mördaren tryckande bak et utedass i Husaby.

Nej EKMR säger inget uttryckligen om det men Sverige har väl gjort bedömningen att man bör ha 2 veckor som gräns, såvitt jag vet har det inte blivit prövat i Europadomstolen så tills dess kan man förvisso testa att ha 4 veckor. Skillnaden mellan 4 veckor och 2 gånger 2 är att den misstänkte får chans att göra sin röst hörd inför rätten två gånger i stället för en. I övrigt ingen skillnad.
2015-06-17, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Instämmer. Om man läser om GW senaste uttalande känns det som han är helt ute och cyklar. Flera av oss här har följt fallet mer än vad han gjort, det märks tydligt.

Ja han har ju heller inte tillgång till mer utredningsmaterial än vad vi har eftersom han inte är inkopplad.
Ibland är han logisk och lyckas få till det, men minst lika många gånger leder hans okritiska fascination för statistik till att han hamnar på fel spår.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Många som hakar upp sig på att bröderna ska ha varit trevliga och skötsamma eller att de båda är gifta och har barn. Skenet bedrar i många fall. Något som talar för att de skulle vara kapabla till LH:s försvinnande är att de skulle hem till Litauen igen, någon av bröderna permanent. De trodde väl att de kunde komma undan.

Beredd att hålla med. Ted Bundy, seriemördaren i USA var ju enligt omgivningen rena svärmorsdrömmen. Gick i fin skola, bra betyg och såg som vilken kille somhelst.
Likaså Jeffrey Dahmer såg ju ut precis som vilken alldaglig kille som helst med ett helt vanligt kneg. INGEN anade något. Behöver jag nämna "Hagamannen"! (Förvisso ingen mördare men ändå)

Att tro, utifrån utseendet, om någon är mördare(ond) eller inte måste ju va höjden av naivitet!
Medlem
TheFortresss avatar
Jag skrev tidigare i tråden att det är mänskligt att fela. Jag åsyftade då våra rättsutövare. I egenskap av den yrkesroll som dessa har åtagit sig att utöva. Annars är risken stor att det uppstår spekulationer där trovärdigheten för rättsystemet kan falera. Jag är dock glad över att domaren vid Skaraborgs TR rättade till brottsrubriceringen. Frågan som dock gör sig påmind är följande: om det kan bli fel vid en sådan formulering, vad mer kan bli fel?

Jag anser att vi generellt sett har ett trovärdigt och bra rättssystem, men jag skulle vilja skicka en uppmaning till våra rättsutövare: ta hellre längre tid på er vid överläggning/förhandling/etc. Det är inte viktigt att det sker fort, desto viktigare är att det blir rätt.
Medlem
Jag blir nästan galen på att inte veta vad som kopplade MGM till gården där kroppen hittades men en teori jag har är att när de påträffades av missing people och polisen kom dit så förstod man vilka de var fort och att de jobbar i ladan som takläggare eller vad det nu var, vilken ägs av samma person som gården där kroppen hittades, och man därför fann intresse i att åka dit eftersom de med största sannolikhet kan ha jobbat/befunnit sig där också. Eller kanske att de vid husrannsakan fann nycklar dit eller något spår som kopplade dem till gården, ex något som produceras/enbart finns där typ som pellets/foder på någon skosula som tyder på att de befunnit sig där.
Jag tror personligen att den yngre brodern är skyldig (gästarbetat, inte fått ligga på ett tag, vid tillfället berusad; därav våldtäktsförsök som gått överstyr), efter brottet begåtts så skall han ha ringt sin bror i panik som hjälpt honom röjja undan kroppen och att frugan till den äldre brodern har varit ovetandes om vad som skett.
Senast redigerad av coatmeal 2015-06-17 kl. 13:17.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Vad tror ni om detta? När tror ni Lisa blev dräpt? Vilket scenario är troligast? Motivera mvh

Jag tror att hon blev våldtagen, och sedan mördad. Antar att dödandet skedde före måndag morgon.
Då vet ju GM att det är full aktivitet på gården, och det blir för nervigt med en kidnappad tjej
där helt enkelt.
Gissar att brottet skedde SENAST lördag morgon faktiskt. Polis var ju inkopplad redan på fredagskvällen.
Förövaren hade nog inte räknat med en sån snabbhet från polisens sida.
2015-06-17, 13:13
Medlem
Mouchinos avatar
Kanske dags att kolla upp en viss Prästgård där det ska bo en som vad jag förstår det var ute och letade efter LH med en fyrhjuling. Någorlunda jämnårig med LH, tänkte på det som LGW nämde i Expressens artikel. Vem vet, kanske de kände varandra? Borde känna till området bra då vederbörande säkerligen är ofta ute och åker. Har Polisen hört om dennes förehavanden då LH försvann?

http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
Senast redigerad av Mouchino 2015-06-17 kl. 13:18.
2015-06-17, 13:13
Medlem
Tar obduktioner så här lång tid alltid? Eller kan det finnas svar redan som polisen inte går ut med? Man måste veta hur hon dött. Jag satsar månadslönen på strypning ev slag i huvudet.
2015-06-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Beredd att hålla med. Ted Bundy, seriemördaren i USA var ju enligt omgivningen rena svärmorsdrömmen. Gick i fin skola, bra betyg och såg som vilken kille somhelst.
Likaså Jeffrey Dahmer såg ju ut precis som vilken alldaglig kille som helst med ett helt vanligt kneg. INGEN anade något. Behöver jag nämna "Hagamannen"! (Förvisso ingen mördare men ändå)

Att tro, utifrån utseendet, om någon är mördare(ond) eller inte måste ju va höjden av naivitet!

En god historik och utseende är helt skilda saker. Det förra har visst värde, det senare inget värde.
2015-06-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Polisen beter sig allt underligare i Lisa-fallet. De tycks medvetet förhala obduktionen för att ingen ska få reda på att hon hölls vid liv tillräckligt många dagar för att polisen skulle ha kunnat hitta henne levande om dom agerat omdömesfullt, snabbt och rätt.

Jag tror fortfarande Litauerna är oskyldiga. Eftersom det polisen har på dom bara är att "de uppförde sig underligt" före gripande så fick häktningsförhandlingarna ske inför lykta dörrar.

Höjningen av misstankegraden från skäligen misstänkt till sannolika skäl förmodas vara
ren formalia och är sannolikt inte grundat på ytterligare fynd eller bevis som pekar
ut litauerna.

Nu skjuter polisen alltså obduktionen framför sig för att rädda sitt eget skinn. Vi intresserade kommer inte att erhålla nån klarhet över huvet taget förr än saker och ting blivit helt kallt och ointressant. Polis och åklagare borde inte ha rätt att agera så här godtyckligt och maktfullkomligt.
Det är rättsosäkert. Nu kan ingen avgöra om bröderna häktats på sakliga grunder eller inte.
Det är rättsosäkert, men vad skiter inte polisen i det, bara de räddar sitt eget skinn och slipper
kritik. Under tiden löper den rätte mördaren.

Jag håller med dig i det du skriver. Polisen har varit mer intresserade av att hitta syndabockar, i typiskt Flashback-manér, istället för att finna den rätte mördaren. Alternativt så pekar det mot att en rikeman utfört dådet och dessa vågar polisen inte röra och plockar in deras slavar istället.

Enligt AJ var det flera stycken med honom när handsken hittades. Inte bara litauerna utan även en kompanjon till honom vid namn Lars Å. Vad vet vi om honom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in