Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 12:37
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Ja, jag känner honom. En hjälpsam person precis som alla andra som hjälpt MP osv. Han känner inte någon av de häktade.

Har tagits upp tidigt i tråden och blivit nån slags trådsanning. Livsfarligt...

Vad är trådsanningen angående honom? Berätta gärna lite mer. Intressen osv varför var han så tidigt ute med sin 4-hjuling? Hade han pratat med polisen innan? Att han inte känner dom häktade betyder inte att han inte visste vilka dom var. Han borde kännt till balterna eftersom dom bor i samma byggd. Det allra bästa kanske vore om C själv kom in i tråden och berättade lite om vad han gjorde där och varför. Om han varit på fiket tidigare osv.
2015-06-17, 12:37
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag är helt övertygad om att han både blivit förhörd och topsad av polisen för att sedan kunna uteslutas helt från utredningen. Det åklagaren nu väntar på är alla analyser från NFC och när dessa inkommit lär en del frågetecken rätas ut.

Är bröderna oskyldiga kommer det visa sig.

När den tekniska undersökningen är klar kommer vi ha en god insyn huruvida så är fallet eller inte. Inte för att vi kommer få veta vad undersökningen visade men för att om denna inte pekar på de misstänkta kan åklagaren komma att begära att häktningen hävs, dvs. åklagarens agerande efter analyserna är klara kommer vara en väldigt intressant fingervisning på de båda misstänktas eventuella skuld.
2015-06-17, 12:38
Medlem
tack tingsnotarien!

enligt min högst personliga åsikt (och ur den naturvetenvetenskapliga fåra jag stämmer från) så tycker jag det är lite märkligt att gw (och andra "experter") gå ut i media och kommenterar bevisföringen i detta läge.

eftersom analysen av det tekniska materialet inte är klart kan ju egentligen ingen säga nåt.

om spår från de nu häktade finns i exempeln nedan är det ju ganska klart för mig.

1. Om de hittar platsen för mordet; så finns rimligtvis där spår från GM.

2. Om de hittar mordvapnet likaså.

3. De måste ha forslat bort kroppen med ett fordon. Spår av Lisa borde ganska enkelt kunna knytas till bilen till exempel (om det var fordonet ifråga)

4. Vid våldtäkt så naturligtvis sperma, sekret, osv.

5. Fingeravtryck på Lisas kropp, från GM är också graverande såklart.

6. Textiler från gärningsmännens kläder.

7. Lisa gjorde rimligtvis motstånd? Kanske hudavskrap under hennes naglar?

(tack till mybladeissharp för listan!)

är det möjligt att de går in och topsar i mgm bostad? mkt möjligt att spår hittas där ju...

likaså, får tekniker gå in i deras datorer och kolla vad de har för nåt där?
2015-06-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag vet egentligen för lite om utredningen för att spekulera i deras eventuella skuld men jag har faktiskt ett förtroende får såväl åklagarsidan som rådmannen och därigenom finns det troligen en del som binder de båda till brottet. Med det sagt är varken åklagare eller rådmän fläckfria och fel kan begås men då sannolikheten talar för att de faktiskt kan sitt jobb och är skyldiga att vara objektiva förlitar jag mig att så är fallet även här, tills motsatsen är bevisad.

Gud, jag har betydligt mindre förtroende för denna positivistiska, stockkonservativa, auktoritära gren av civilsamhället.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 12:41.
2015-06-17, 12:39
Bannlyst
GWs teori är alltså att GM är i LH:s ålder. Tror jag inte ett ögonblick på. Litauerna är de skyldiga.

GW avfärdar litauerna eftersom det avviker från statistiken. Men någon gång gör det ju det.
2015-06-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Det står ju ¨"sannolika skäl misstänkt för mord" på båda bröderna?
I går sa dem att det blev "sannolika skäl misstänkt för medhjälp till mord", de här protokollutskrifterna måste ju vara felaktiga?

nja, det var bara nån som råkade säga "delaktighet i mord" när han läste upp
häktningsbeslutet, medhjälp är nåt annat,

vad som sen kommer att stå i gärningsbeskrivningen vid ev. åtal är en annan historia,
skulle ju kunna bli "Mord, alternativt medhjälp till mord" om det visar sig att
bevisningen inte är tillräckligt stark för att avgöra vem som gjort vad,
men varje person ställs ju inför rätten separat, alltså kan båda MGM bli dömda för medhjälp,
även utvidgat gärningsmannaskap kan bli aktuellt,
praxis har ändrats på den punkten sedan Lindome, se t ex det sk Stolsfallet.
men det är ju inte helt trivialt det där...
Senast redigerad av B.R.Donut 2015-06-17 kl. 12:43.
2015-06-17, 12:40
Medlem
Citat:
När den tekniska undersökningen är klar kommer vi ha en god insyn huruvida så är fallet eller inte. Inte för att vi kommer få veta vad undersökningen visade men för att om denna inte pekar på de misstänkta kan åklagaren komma att begära att häktningen hävs, dvs. åklagarens agerande efter analyserna är klara kommer vara en väldigt intressant fingervisning på de båda misstänktas eventuella skuld.

när kan den förväntas vara klar?
2015-06-17, 12:41
Medlem
Någon som vet hur gammal A son är?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Gud, jag har betydligt mindre förtroende för denna stockkonservativa, auktoritära gren av civilsamhället.

Du har rätt till din åsikt, och jag vet att det har förekommit fall som gör att en sådan åsikt är befogad.
Bannlyst
Citat:
Jag vet egentligen för lite om utredningen för att spekulera i deras eventuella skuld men jag har faktiskt ett förtroende får såväl åklagarsidan som rådmannen och därigenom finns det troligen en del som binder de båda till brottet. Med det sagt är varken åklagare eller rådmän fläckfria och fel kan begås men då sannolikheten talar för att de faktiskt kan sitt jobb och är skyldiga att vara objektiva förlitar jag mig att så är fallet även här, tills motsatsen är bevisad.

Hur stor påverkan har media och allmänheten på rådmannens och åklagarens beslut att häkta MGM på sannolika skäl? Jag tror det finns en press utifrån, så det är nog svårt att vara helt objektiv.
2015-06-17, 12:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
när kan den förväntas vara klar?

Bra fråga. Jag önskar jag kunde ge ett svar men det skulle bara späda på spekulationer och det vill jag inte bidra till då jag inte har något egentligt belägg för en eventuell tidsuppskattning.
2015-06-17, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Hur stor påverkan har media och allmänheten på rådmannens och åklagarens beslut att häkta MGM på sannolika skäl? Jag tror det finns en press utifrån, så det är nog svårt att vara helt objektiv.

Sett ur sociologiskt perspektiv så är det alldeles självklart att åklagaren kan påverkas, och det starkt, av strömningarna i det samhälle som han lever i. Vi är mycket sällan medvetna om hur pass mycket vi alla är påverkade av diskursen vi lever inom.
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 12:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in