Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 12:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
den bevisningen som åklagare säger att han har (förutom den tekniska bevisningen som inte är klar än), det kan inte vara så att man har spanat på gm under dagarna och då fått fram vittnesmål/bevisning/foton etc?

det tycker jag hade varit mest logiskt.

om jag varit in charge hade jag satt ordentligt med span på alla personer som var i nära anslutning till lisa den dagen. alltså personal på cafet. boende i området (det var ju inte så tättbefolkat). godsherren med familj. samt givetvis de som arbetade runtomkring cafet. det kan trots allt inte röra sig om mer än 10-15 personer.

Det är en inte alltför avlägsen möjlighet. Allt vi vet är att vi faktiskt inte vet exakt vad åklagaren har.
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vet vi att de inte hade förhörts tidigare? Att de anhölls först efter fem dagar (under förutsättning att man haft span på dem under tiden) kan förklaras med att åklagaren inte ville att klockan på
4 dagar, som är det längsta man kan hålla en anhållen frihetsberövad innan häktning, skulle börja ticka alltför tidigt.
Taktik från åklagarsidan alltså

Tack för sakkunnig förklaring!
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbarbie
Tycker att godsägaren och hans son är intressanta. Tydligen är han som äger fastigheten där de tre jobbade ett riktigt arsle. Lurat folk på pengar betett sig illa mot folk som bor i närheten och är inte speciellt omtyckt. Detta är från en säker källa. Ett annat lösare rykte här i lidköping är att bröderna som är misstänkta hade stått och tittat på lisa som att dom inte kunde ta blicken från henne när hon jobbade i flera dagar. Och att hon blev våldtagen. Detta är enbart rykte dock men staden är inte stor.

Ja många har ju redan misstänkt Arne för att vara inblandad, men har blivit dumförklarade för en gammal gubbe kan inte begå brott.
2015-06-17, 12:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Och här kommer förklaringen till tidigare diskuterad felaktighet (delaktighet i mord) i dessa: http://www.svd.se/miss-av-domare-i-kinnekullemordet/i/senaste

Misstänkta på sannolika skäl för mord således.

Det är nog ganska lösa boliner om man inte har något tekniskt mot MGM?
Långa häktningsförhandlingar och det av GW kommenterade ovanliga yppandeförbudet?

Man vet alltså inte när L dog (någon gång mellan 7-12/6).
Vet man inte NÄR så är chansen liten till att veta VAR hon dog.
Något säger mig att man inte vet HUR.

Ännu.

Frågorna kommer få svar när obduktionen är färdig. Förhoppningsvis.
Sitter man då på teknisk bevisning, spår och lögner från MGM så är de bakom lås och bom fram till rättegång.

Man kan bara hoppas att L satte sig i starkt motvärn, kanske tränad av sin pappa i självförsvar och på så vis satt spår i MGM. Klös- och bitmärken, skrevsparkar och blånader.
2015-06-17, 12:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Taktik från åklagarsidan alltså

Tack för sakkunnig förklaring!

Tack själv. Det kan vara så, jag spekulerar egentligen bara men eftersom man senast den tredje dagen efter ett anhållande måste inge häktningsframställan och häktningsförhandlingen senast hållas dagen därpå vill man helst ha lite kött på benen så att domstolen inte ogillar häktningsyrkandet. Anhåller man personer för tidigt finns risken att man p.g.a. tidspressen missar chansen att få dem häktade vid första försöket.
Medlem
Ville-Vikings avatar
En tidning i Litauen har gått ut med bild på de två misstänkta männen: http://imgur.com/5MqWsU2
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Då måste det finns bra bevis för att häkta! Hoppas de andra två åker samma väg!!
I Sverige behövs inga starka bevis, knappt några alls för att häkta
2015-06-17, 12:27
Medlem
jabbe91s avatar
Angående frugan tror jag inte hon vet om något => vilket visar att hon gråter i rätten och är väldigt tagen. Medans bröderna har utfört allt utan hennes vetskap. hur vettifna.
De var säkert as kåta, och nu gör de allt för att förneka. Vad skulle hända liksom om dem erkände, då förlorar ju båda sina familjer.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Läste inlägg på en facebooksida att det fanns fler 4 hjulingar ute i området på natten och en körde på något som liknande en Gepard, verkar ha varit full aktivitet där de första dygnen, men man kan väl anta att polisen redan har identifierat alla dessa nattliga "spanare"
Kan det kanske ha varit pappans kollegor som åkte runt och letade? Denna aktivitet måste i vart fall ha påverkat gärningsmännens handlande.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror att om nu åtal väcks och allmänheten får tillgång till FUP kommer de flesta bli överraskade exakt hur många förhör som hållits av polisen med personer som befann sig på platsen. Ingen här behöver nog ifrågasätta att någon av intresse inte blivit hörd.

Håller med. Det lär finnas massor som inte framkommit offentligt. Läste artikeln med GW nyss.
Vet inte om det är vinklat från journalisten eller om det är GW:s ord. Han kan ha mycket intressanta åsikter kring gärningsmannaprofil, men nu vete tusan...

Han skriver att de "borde" ha tagit in de misstänkta MGM tidigare. Det väl enkelt att sitta retroaktivt och tycka ditten och datten - men ingen visste ju var hon var. Personerna blev givetvis högvilt när MP gjorde extremt viktiga fynd och de befann sig där samtidigt. En öde gård en fredag kväll. Och vem vet vilka de förhört eller haft bevakning på?

Det må vara hänt att det är indiciekedja, att teknisk bevisning inväntas. Med vad är alternativet? Antingen häktas eller släppas. Det dög uppenbarligen åt rätten i alla fall och fortsatt bevisningen lär avgöra.
Polisen och MP har gjort ett bra jobb och tack och lov ÄR hon återfunnen.

Yppandeförbud har nu beslutats av TR. Det är nog inte vanligt, men inget unikum.
Pågående utredningen gällande Trippelmorden i Uddevalla har samma förbud mig veterligt och har tidigare skett vid grov och allvarlig brottslighet.
Begriper inte ens varför detta ältas från advokaterna och GW.
2015-06-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Ja många har ju redan misstänkt Arne för att vara inblandad, men har blivit dumförklarade för en gammal gubbe kan inte begå brott.

Dock har han redan gjort det med tanke på hur han betett sig inte för att man kan jämföra stöld med mord men ändå. Även en viss känslokyla mot djur har jag fått höra. Jag tycker absolut att han är värd att utreda närmre
2015-06-17, 12:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
Angående frugan tror jag inte hon vet om något => vilket visar att hon gråter i rätten och är väldigt tagen. Medans bröderna har utfört allt utan hennes vetskap. hur vettifna.
De var säkert as kåta, och nu gör de allt för att förneka. Vad skulle hända liksom om dem erkände, då förlorar ju båda sina familjer.

Gillar inte att spekulera alltför vitt men då domstolen inte ansåg att hon var på sannolika skäl misstänkt utan endast skäligen misstänkt talar det möjligen för att hennes vetskap om vad som förevarit är begränsad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in