Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Här är mina funderingar så långt (spekulationsvarning):

1. Mopeden med nyckeln i talar för att LH fördes bort med våld just innan hon skulle åka från caféet. Möjligen kan något ha inträffat - t.ex. att hon hörde någon ropa på hjälp - som gjorde att hon frivilligt rusade från mopeden utan att ta ur nyckeln. Men det är mindre troligt. Ett tredje alternativ är att hon överfölls vid mopeden och flydde därifrån för att sedan hinnas ifatt av GM.

2. Handsken i ladan talar för att hon fördes dit, eller möjligen hanns ifatt där om hon flydde från mopeden. Om motivet var ett försök till våldtäkt är det inte orimligt att GM med avsikt tog henne till en mer avskild plats. Man bör notera att de två bröderna kände väl till just ladan eftersom de jobbade med att reparera taket på den.

3. I ladan utkämpas en strid som gör att LH tappar ena handsken. Sannolikt dödas hon redan då. Ett troligt scenario är att hon ropar på hjälp och att GM i panik slår ihjäl henne.

4. GM kontaktar sin bror när han insett vad han gjort, och tillsammans transporterar de bort kroppen i en bil. Bröderna tar kroppen till den gård där de jobbar och gömmer den i ett uthus. Mobilen och en del andra persedlar slänger de i panik ut ur bilen under transporten dit.

5. När skallgången börjar i området inser de att det var ett misstag att slänga persedlar längs med vägen, och ger sig ut för att leta efter dessa. Det är detta - att de går och letar i diket - som är det misstänkta beteendet som gör att de tas in för förhör när man hittar saker just där de letade.

6. Kvinnans skyddande av brottsling består i att hon vid förhör ger falska alibi för männen, t.ex. detta med kaffedrickandet på verandan eller fisketuren.

Detta är alltså spekulationer baserade på vad vi vet eller tror oss veta, och på det faktum att de två bröderna nu häktats som på sannolika skäl misstänkta för delaktighet i mord.
Frågan är VAD som hände när LH satt på mopeden redo att åka hem och VARFÖR det hände? Mopeden stod undangömd från vägen och om hon parkerat den snabbt på morgonen så satt hon nog med ryggen mot infarten på kvällen.

Det finns två skäl för någon att dyka upp just då: att cafeet just stängt eller att LH befann sig där för en kort stund. Någon kom kanske då bakom hennes rygg, kanske utan att hon märkte något om hjälmen var på.

Om det var det just stängda cafeet som var målet, hur kunde denna banala situation urarta så fullständigt? Kan LH ha misstänkt något och tagit upp telefonen för att ringa?

Om det var LH som var målet, hur kunde gm veta att hon var där? Stått gömd och spanat? Var det en tillfällighet ellet fanns det en sorts plan? Hade gm bil?

Hon försvann från en startklar moped, säkert med hjälmen på huvudet och det var ljust men inget vittne har trätt fram. Finns det något i situationen som kan förklara vad som hände den kommande minuten?
2015-06-17, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Vad har det för jävla betydelse? Tror du verkligen att ett par "besvärliga byxor" kan stoppa en våldtäktsman?

Det sade jag aldrig sade bara att det borde vara besvärligare.
2015-06-17, 01:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Nu vet jag inte vad det var för moped, men kan den ha klickat när hon skulle starta eller hon gjorde fel på något sätt och han var ovan vid ev ny moped.

Hon hade haft moped sedan hon var 15 år och enligt en granne älskade hon att köra moped. Nu var hon 17 år.
2015-06-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Handsken har haft en stor central roll för spekulationerna här, men det behöver inte alls betyda att den haft en stor central roll i den riktiga förundersökningen.

Sista fyndet + Anhållan av MGM = hittad kropp på kort tid.

Det är den ekvationen ni ska koncentrera er på.

Sista fyndet är någonting som MP kunde berätta om i telefonen för att poliserna skulle åka och anhålla MGM direkt utan att ens åka till fyndplatsen. Sen åker de direkt och spärrar av ett område och hittar strax kroppen.

Fyndet är alltså något som talar om vart de ska leta samt att det på nåt sätt pekar mot bröderna. Vad? Det får ni gärna spekulera i.

Lituiska ciggpaketet känns inte som det är fyndet MP ringde för, eftersom de i princip hittade kroppen direkt. Kanske något som en det fanns i en av Ladorna.. svårt att sia , men cred till dig..
2015-06-17, 01:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Hon hade jeans på sig, mjukisarna var förmodligen till för att hålla sig varm på hemvägen.

Jag tror också det. Gjort samma sak när jag cyklat på vintern.
2015-06-17, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon hade haft moped sedan hon var 15 år och enligt en granne älskade hon att köra moped. Skulle tro att hon skaffade sin EU-moped när hon fyllde 16 som så många andra. Nu var hon 17 åt.
Då så, då visste hon hur det funkade. Då skulle hon också rimligen ha kört över till ladan om någon eller något pockade på uppmärksamhet där. Vet inte hur den mopeden funkar men man sätter sig väl innan man sätter i nyckeln?
2015-06-17, 01:42
Medlem
kermits avatar
Vet ingenting om hur det egentligen gick till
Men jag spekulerar
Tycker att det verkar lite långsökt med litauerna... Kanske att de blivit lejda att göra sig av med spår från någon uppdragsgivare...`?
Det är mycket som inte verkar stämma alls...

Vad det gäller Lisas pappa så vet jag inte vad han var inblandad i... kanske det finns en förklaring i hans organisation?
Men som förälder till två tonåringar så brukar jag ha koll på var de håller hus och det gör jag via "hitta min iphone" Visst hade väl Lisa en iphone? Om pappa får sms om att hon är på väg så kanske han kollar in "hitta min iphone" på Lisa. Ser att hon inte kommer närmre utan åker tillbaks istället...
hade jag sett detta på mina barns "hitta min iphone" så hade jag reagerat bums och undrat vad som hände...
Undrar vad som fick pappan att reagera så att han åkte till platsen?

Tycker även att det verkar som väldigt kort tid för telefonen att bli inaktiv från att hon skickat sms till föräldrarna.

Litauerna kan mycket väl vara indragna i det hela men jag är benägen att tro att det inte är deras påhitt själva... Det kan mycket väl vara så att de har blivit betalda en stor summa pengar för att göra sig av med bevis

greven och hans son har jag ingen aning om men jag skriver inte av dom från min misstänktalista
och inte heller pappans ovänner... om han nu har några?

Hur som haver är detta fruktansvärt! Stackar föräldrar och fy sjutton vad jag tycker synd om Lisa som fick en sån ond bråd död!
2015-06-17, 01:42
Bannlyst
Ingen vet ju om Lisa hittades naken eller med kläder på sig. Det har inte framkommit vad jag vet.
2015-06-17, 01:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
[quote=sparrow1|53727208]Japp, håller med. Det känns mer som att det är antingen någon hon känner väl (t.ex. arbetskamraterna) eller en ensam galning.[/QUOTE

Eller om det kan ha med pappan att göra. Det har stått att polisen reagerade snabbt delvis på grund av hans tjänst inom militären. Sedan skrev en här i tråden att fadern är "kamikaze militär" oklart om det avsåg själva tjänstens karaktär eller egenskap hos fadern i tjänsten (var han markant omdömeslös, var han ignorant till egna och andras säkerhet?)
2015-06-17, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Varför skulle Lisa inte ha kunnat kört hem till dom med kakor eller mat som blivit över från dagen som en gentjänst om dom tidigare hjälp henne med något, t.ex mopeden ... och så har frugan fått frispel

Har funderat lite i dessa banor med.

Tar man fram kortaste & mest logiska vägen att åka moped från hennes jobb till Stöpen ( hennes hem) så åker hon förbi huset där dessa bröder bor.

Skulle kunna vara så att någon annan än Lisa har ställt tillbaka mopeden vid ladan och platsen där Lisa träffade sin mördare inte alls är vid jobbet/ladan.

Tror dock inte Lisas pappa eller polisen kontrollerade om mopedens motor var varm när de kom till ladan. Man hade nog andra tankar i huvudet då.

Efter lite Googling & med hjälp av andra sidor som man kan använda när man inte hittar de man söker via Eniro och andra sidor som bara visar människor som inte har dold adress, så ser det ut som föräldrarna är födda -68 bägge två & hon har minst ett syskon(tjej) som är tre år äldre så börjar jag förstå att pappan körde på med fullt pådrag när skötsamma dottern inte kom hem vid den tidpunkten hon sa att hon skulle vara hemma på.

När jag var 17(26år sedan) kunde jag vara borta i dagar utan att säga till mina föräldrar vart jag tog vägen utan att det resulterade i en "saknad rapport" hos polisen, men som sagt finns några skillnader "Man, inte den "skötsammaste" & bor i Storstaden". "Nya" Sverige är inte som det var på -80talet kan alla vara överens om.
Senast redigerad av Azimut68 2015-06-17 kl. 01:58.
2015-06-17, 01:45
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Det vet du väl att efter lite intag av alkohol så kan ju även den fulaste bruden bli attraktiv. Om då Lisa var ganska snygg redan från början så blev hon väl rena modellen i fulla balters ögon

Det har inte någonstans kommit fram att bröderna brukade supa sig fulla. Tror inte grannarna skulle tala så gott om dem, som de bevisligen gjort, om de uppfattades som suputer. De har ju bott och jobbat på platsen i flera år så det skulle vara vida känt. Tror inte ett dugg på det.

Vad som fått dem som skäligen misstänkta för detta fruktansvärda brott är en tillsynes svårlöst gåta som angagerat hela Sverige och mer därtill. Att en av dem skulle få ett hjärnsläpp skulle kanske kunna hända men båda??? eller t.o.m. alla tre som sitter i häkte. Men i det lugnaste vatten......
2015-06-17, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jep! 3 styck tog upp samma handske, mycket kostigt.

Ladan ? Det stod i mitt inlägg "Ladan mitt emot cafeet" Cafeet där Lisa arbetade och försvann ifrån.

Aaah, ja förstår. Den där "guben" skulle behöva genomgå ett lögndetektor test. Verkar va en halv kriminell typ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in