2015-06-17, 01:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så såg de vad hela bygden höll på med och tyckte att de också kunde dra ett strå till stacken som de goda gästarbetare de är och gick en promenad och passade på att titta lite extra noga utefter dikena, kanske kunde de hitta katten i alla fall.

Visst kan de vara oskyldiga. Mina spekulationer om händelseförloppet byggde på antagandet att åklagaren har rätt i sina misstankar.
2015-06-17, 01:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
Det är så mycket spekulationer här nu.

När släpper polisen mer information om vad som hänt?

Om det är gästarbetarna som dödat Lisa så blir det inte förrän vid FUP:en. Det dröjer många månader tills den kommer. Det enda sättet att få veta nåt nytt är via sk poliskällor. Det är inte alltid det finns några.
Medlem
Varför skulle Lisa inte ha kunnat kört hem till dom med kakor eller mat som blivit över från dagen som en gentjänst om dom tidigare hjälp henne med något, t.ex mopeden ... och så har frugan fått frispel
Medlem
Denna studie visar på skillnader i domslut beroende på kön i svenska domstolar, som dock inte kunnat sammanfattas entydigt

Citat:
I likhet med Christian Diesen och Åsa Larsson finner jag att det förekommer
uppseendeväckande proportionella skillnader mellan antal friande våldtäktsdomar som hade
kvinnlig domare jämfört med domar med manlig domare. Detta har däremot inte lett till några
statistiskt signifikanta resultat när jag testar mitt material med hjälp av en ekonometrisk
modell.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:131288/FULLTEXT01.pdf
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 01:20.
2015-06-17, 01:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ravsvans
Läste att det var lite skyddat för vinden där mopen stod, men undrar om det vore naturligt för henne att gå till ladan för att få vindskydd om hon kollade telefonen i några minuter. Det kunde förklara hur handsken hamnade där, dock tänjer det på trovärdigheten i scenariot att hon i så fall lämnat nyckeln i låset.

Jag tror att mobilen blåste ur handen på henne och att hon sprang in i ladan efter den.
2015-06-17, 01:17
Medlem
Jag tycker hela historien är jättekonstig. Varför finns det inga spår av strid utanför cafeet? Hade någon sett att Lisa jobbade över och petat loss bygeln på tändstiftet? Mest av allt - kände hon gärningsmannen / männen? Om man är 17 och har lite skinn på näsan så lämnar man väl inte nyckeln i tändningslåset om det inte är för att prata med någon som redan finns några meter bort som man är bekant med? Varför youtubefilmen och vem la upp den? Vem var den 'störiga gästen' på cafeet dagen innan? Tidspannet verkar så kort att det verkar omöjligt att planera detta illdåd om man inte mixtrade med mopeden / visste att Lisa inte skulle komma hem. Varför fick hon messa för gärningsmannen? Hämnd där bröderna fått ett uppdrag på förhand? Är litauerna bara en bricka i ett ekonomiskt spel för en ev gärningsman, eller är det bara så enkelt att två av dem bestämde sig för att bringa Lisa av daga utan någon som helst motiv och därefter sprida hennes kläder och annat över Västgötaslätten och deras eget närområde? Jag tror mest på pengar / hämndmotivet, och känner en djup sorg över att en 17 årig flicka mördats och ingen tyckts känna till något motiv för ett sådant brott.
2015-06-17, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
ja, har skrivit det 100 ggr i tråden. Utanför caféet eller i nära anslutning till caféet.
Av någon underlig anledning är det faktiskt så, trots att det är en mycket möjlig mordplats.

Där har de letat mer än någon annan plats det kan jag försäkra, cafe't är utgångspunkten och dit återkommer man ofta för att starta på nytt om man säger så. Det har letats där både visuellt och med hundar. Men en mordplats kan i liknande fall vara svår att fastställa då offret flyttats både en och kanske flera gånger.

Mordplatsen kan vara i ett fordon eller en plats som man ej hittat och kanske aldrig hittar heller med säkerhet. Sen vid ett mord där offret stryps som exempel så kan det ske i princip var som helst utan att lämna ett enda spår.

Obduktionen kommer ge en del svar om det bör finnas t.ex. kroppsvätskor där mordet skett.

Om inte FP är MP så får man backa filmen via fynd och möjliga iakttagelser och ända till den plats hon senast sågs, cafe't. Man lär ha fler sök om man inte redan nu vet var MP förmodligen är men håller det tills tekniker och analyser är klara.

Målet är ju nu att knyta MGM till offret på olika sätt och därmed kunna utesluta att annan person kan hanterat offret och lyckas man med det så rakar sannolikheten att man har mördaren/mördarna upp till 100%.
2015-06-17, 01:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Varför skulle Lisa inte ha kunnat kört hem till dom med kakor eller mat som blivit över från dagen som en gentjänst om dom tidigare hjälp henne med något, t.ex mopeden ... och så har frugan fått frispel

Hon hade skickat ett sms till pappan att hon var på väg hem. Efter det stängdes mobilen av. Om hon inte skulle köra hem direkt så hade hon ju inte smsar pappan. Han visste ju inte exakt när de städat undan allt på caféet. Om hon ville hälsa på någon var det bara att göra det och sen smsa att hon var på väg hem.

Det här var första gången Lisa körde moped till jobbet. Läs sanmanfattningen på första sidan för du verkar ha luckor när det gäller vad som hände dagen då Lisa försvann.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Såhär härom dagen var det nån som gissade att ett "polskt cigarettpaket eller nåt" hade hittats där, och nu visar det sig vara ett med litauisk text? väldigt så välgissat.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Snyggt hittat, någon (GM?) kanske läste med här på Flashback fik en god ide och planterade cigg paketet ?
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Jag är tveksam till att dom har dom riktiga mördarna. Just nu letar dom bara någon att sätta dit får jag känslan av.
Tror dom häktade bara Har jobbat på order av någon annan.
Dom har jobbat här i sex år. Skött sig väl och arbetat hårt. Bara en tanke...

Och en osedvanligt dum sådan.. Ska vi lista personer som har "jobbat och skött sig" i minst sex år och sedan begått ett hemskt brott? Få se nu... Det kan väl inte vara så himla många?..
2015-06-17, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
En grej jag tänkt på:

Vilken av bilarna var brödernas bil?

http://nlt.se/image_processor/1.4066843.1434184887!/image/910598937.jpg_gen/derivatives/wide/910598937.jpg?maxWidth=1730&maxWidthInline=595&max Height=868&maxHeightInline=400

Här ser man att en av bilarna verkar vara flyttad eller är det den som står och är igång till vänster?

http://media.shootitlive.com/2uqIShNQ9zu8N7k5ndrMX8IYF3D/1200.jpg?project_id=jonkopingsposten/206

Om den är flyttad för teknisk undersökning är det ju troligt att hundarna har markerat vid denna och att de kanske använde den för att frakta Lisa?
Vw Sharan:en var nog deras bil då den bogserades iväg samma kväll som dom greps
2015-06-17, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Å andra sidan hade hade de tillgång till både gårdar och byggarbetsplatser, varför springa runt och sprida saker lite här och där, när man lätt kan få dem försvinna i latrinbrunnar, väggar, tak och golv, medans man jobbar... Vilket de ju faktiskt har gjort..
De grejerna som låg längs omvägen till deras hus eller vidare till Martorp kan ha slängts från bilen om man antar att de kört med LH från ladan vid caféet. De blir oroliga att mobilen kan spåras även om den är avstängd och slänger först ut fodralet sen trashar mobilen i tron att det ska få stopp på den och slänger ut delarna längs vägen. De är i paniktillstånd och tänker inte klart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in