Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 00:47
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkDempke

Dagens poliser är riktiga kärringar och allt ska vara rosa och fluffigt. Vakna era idioter. Världen är mörk, kall och farlig.
Vi behöver modiga, maskulina män som poliser inga kärring-snubbar eller fruntimmer som sminkar sig och har PMS var 24:e dag.

Jag kan tycka, att Ni, min herre, underskattar kvinnors förmågor i allmänhet och kvinnliga polisers förmågor, i synnerhet! Och att detta fall påverkar många, även poliser, det märks tydligt i inläggen här på Flashback. Till exempel det inlägg jag just nu citerade ifrån, det vill säga ditt. Det finns inget omanligt i att påverkas av en dylik sak.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ligger i linje med min uppfattning, och tack för en seriös kommentar. I skenet av det kan i alla fall jag tycka att det är lite märkligt att man inte började leta spår på den plats hon senast sågs på. Kanske löjligt att tycka så, men vad som än kan ha funnits på platsen så kan det vara förstört nu.

Blod, skoavtryck, sperma, fragment av föremål m.m. Spår som kanske kunde berätta något om upprinnelsen till det som sedan hände. Kanske hade vi haft ett svar, det hände med största sannolikhet ingenting kring caféet, men det är kanske oviktigt, hippykiller vad säger du?

Dom har ju absolut "letat" men inte gjort någon grundlig brottsplatsundersökning som t ex när dom "grävde" i ladan (själv tror jag ju inte dom "grävde" utan skyfflade upp allt löst material från golvet för att senare "dammsuga det med lupp"). Hittade dom inget i ladan, saknar vittnen till brottet, och GM drar en historia om olyckshändelse så kan det bli knepigt för åklagaren. Men vi får se. Facit kommer ju.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Du har nog missuppfattat hur en utredning går till. Eller snarare vad som offentliggörs i detta skede. Det är inte så att åklagare/polis har någon plikt att kontinuerligt låta allmänheten få veta alla detaljer; vilka som har förhörts osv.

Men de har ju uttalat sig om att mängder med förhör har hållits med många olika personer. Det är med största sannolikhet så att de har förhört samtliga som brukade uppehålla sig i ladan.

TACK! Ja, man behöver nog inte alls oroa sig att polisen inte kan sitt jobb!!
Tvärtom verkar det som polisen gjort ett osedvanligt bra jobb i just detta case.
Och sen den fantastiska insatsen från Missing People. Tack oxå för att ni finns!
2015-06-17, 00:48
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Ja. Rättsystemet ingår i samhället och följer samhällets diskurser och normer. Om samhället glider långt åt t.ex. SD-hållet, då följer snart rättsystemet med, som ett exempel.

Instämmer i att rättssystemet är en del av samhällsnormen. Av den anledningen brukar jag efterlysa mer ifrågasättande till allt det som utger sig vara grundat på den så kallade objektivitetsprincipen.
2015-06-17, 00:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Litauer är väl som ryssar väldigt glada i att dricka vodka . De har säkert bälgat i sig en hel del vodka innan dom fick syn på snygga Lisa och då vaknade deras djuriska lustar inom dom och hon fördes in i ladan och våldtogs och ströps. Sedan har ena broderns kärring hjälpt dom att förflytta kroppen till fyndplatsen.

Det låter väl som ett ganska troligt scenario`?

Fast alla som yttrat sig om dem säger de var skötsamma. Skulle de supit och blivit odrägliga skulle säkert någon ha yttrat sig om det (om inte annat under önskemål att vara anonym). Och de har varit där några år.
2015-06-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Visst kan de ha rökt tillsammans eller bara stått och pratat lite.

Men jag vet inte vad som är mest osannolikt, att de 2 bröderna gömde sig och rusade fram efter hon smsat och tog henne efter att hon stått där fullt påklädd i 13 minuter och bara varit.

Eller att de rökte och/ eller bara pratade tillsammans och sen väntade de tills hon smsat och sen tog de henne..

Skulle hon följt med dem i lä och under tak, för att röka och snacka lite?
Kanske, men fortfarande så skickade hon ett sms.. Känns ju rätt märkligt att någon skulle gå från en trevlig situation, låta henne smsa för att sen bara kasta sig över henne?

Det är väl ändå en rätt öppen plats och folk kunde komma förbi..

Jag vet givetvis lika lite som alla andra, och jag förutsätter att åklagaren vet betydligt mer, men det känns väldigt mycket konstigt och varför ändå.

ang de 13 minuterna så skrev jag lite om det tidigare. Som jag ser det är 13 min "ingen tid alls" för en 17-åring att gå igenom dagens skörd på facebook och instagram. Fullt naturligt beteende att kolla sociala medier när man kanske inte gjort det på hela dagen och har 1 timmes mopedfärd framför sig.
2015-06-17, 00:50
Medlem
Hur är det att sitta i häkte?

Sitter man i en liten cell med en säng, ett bord och en stol och en lampa?

Och får besök av en advokat 30 min varje dag?

Utan nån kontakt med omvärlden??
Medlem
Det som för mig är det enda som talar emot att bröderna skulle gjort det är varför de, som verkar vara någorlunda normala och skötsamma, som dessutom jobbat på orten ett par år och varit uppskattade är beredda att ge upp jobb, pengar och allt annat för livstid fängelse?

Då borde det snarare vara så som någon skrev att det borde vara någon som har mer att förlora på att åka fast som gjort det och vill peka ut bröderna.

Dessvärre talar övriga 98% av sannolikheten att det är just bröderna som gjort det. Man undrar då den klassiska frågan, varför? Och hur i all världen genomförde de dådet?
Medlem
Reguluss avatar
Här är mina funderingar så långt (spekulationsvarning):

1. Mopeden med nyckeln i talar för att LH fördes bort med våld just innan hon skulle åka från caféet. Möjligen kan något ha inträffat - t.ex. att hon hörde någon ropa på hjälp - som gjorde att hon frivilligt rusade från mopeden utan att ta ur nyckeln. Men det är mindre troligt. Ett tredje alternativ är att hon överfölls vid mopeden och flydde därifrån för att sedan hinnas ifatt av GM.

2. Handsken i ladan talar för att hon fördes dit, eller möjligen hanns ifatt där om hon flydde från mopeden. Om motivet var ett försök till våldtäkt är det inte orimligt att GM med avsikt tog henne till en mer avskild plats. Man bör notera att de två bröderna kände väl till just ladan eftersom de jobbade med att reparera taket på den.

3. I ladan utkämpas en strid som gör att LH tappar ena handsken. Sannolikt dödas hon redan då. Ett troligt scenario är att hon ropar på hjälp och att GM i panik slår ihjäl henne.

4. GM kontaktar sin bror när han insett vad han gjort, och tillsammans transporterar de bort kroppen i en bil. Bröderna tar kroppen till den gård där de jobbar och gömmer den i ett uthus. Mobilen och en del andra persedlar slänger de i panik ut ur bilen under transporten dit.

5. När skallgången börjar i området inser de att det var ett misstag att slänga persedlar längs med vägen, och ger sig ut för att leta efter dessa. Det är detta - att de går och letar i diket - som är det misstänkta beteendet som gör att de tas in för förhör när man hittar saker just där de letade.

6. Kvinnans skyddande av brottsling består i att hon vid förhör ger falska alibi för männen, t.ex. detta med kaffedrickandet på verandan eller fisketuren.

Detta är alltså spekulationer baserade på vad vi vet eller tror oss veta, och på det faktum att de två bröderna nu häktats som på sannolika skäl misstänkta för delaktighet i mord.
2015-06-17, 00:51
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkDempke
Då kan vi inte utesluta sexual-spåret. Nuvarande pojkvän kanske gjorde en ex-pojkvän förbannad där den senare gjorde slag i saken och ströp Lisa Holm?

Inget har framkommit att hon har en pojkvän. Det är bara något som en eller annan i tråden spekulerat i. Det finns inget bevis, ingenting talar för det. Det ör en sk trådsanning, dvs bara sanning i denna tråd.

Ex-pojkvännen har ett stensäkert alibi som inte kan ruckas. Söker du i tråden förstår du varför.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-17 kl. 00:55.
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De tjänade 20 000/månad vilket väl ligger kring vad polisaspiranter, ingångslöner för många akademiska yrken , bussförare m.m. Samt även vad mindre svenska egenföretagare inom bygg kan plocka ut (det finns väl ett system medbyggen med 150 underentrepenörer för att få kan betala lägstalön enligt byggnads normdär 30 500 kr/månad ska erbjudas för okvalificerat arbete vid rivning).

Att de hade låga löner "med svenska mått mätt" är ett väldigt relativt påstående gränsande till verklighetsfrämmande.

Ja, fast nu åker ju svenskar likt lämmeltåg till EU-länder där skatt på tobak och alkohol är betydligt lägre än i Sverige och bunkrar, så det verkar på mig extremt sannolikt att även gästarbetare från just sådana länder tar med sig dessa varor när de beger sig till Sverige. Eller har du en annan uppfattning, är utländska gästarbetare ekonomiskt omedvetna?
Hur vet du vad de tjänade förresten? Intressant. Var har du fått upplysningar om detta?
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Har ni tänkt på att det finns en fastighet som egentligen har direkt insyn mot baksidan av kaféet, där mopeden stod parkerad.
Det måste ha varit väldigt våghalsigt att förgripa sig på henne där.
Och att släpa henne över vägen borde väl också innebära en ganska stor risk för att upptäckas om en bil skulle komma. Lisa kanske aldrig var i ladan utan släpades upp mot gärningsmännens bostad, i alla fall i den riktningen. När det gäller handsken så kan den ha tappats bort i tumultet och sedan har vinden burit den mot ladan.
Nej den fastigheten har ingen direkt insyn mot baksidan av caféet för det är träd och buskar i vägen plus att en container stod där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in