Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noregrets1
Om det nu är så att de hittat ciggpaket i hennes byxa så skulle det förklara vad hon gjorde de 13 min. De kanske rökte tillsammans på sina raster? Jag har sett många "förenas" i rökningen tom folk som inte har nåt annat gemensamt. Det skulle också förklara att hon inte flydde, de skulle ju bara röka tillsamman. Bara spekulationer.

Vad har en 17 årig tjej och en 35 årig litauisk som inte kan svenska gemensamt jo rökning
2015-06-17, 00:37
Bannlyst
Visst hittades Lisas kropp i en byggnad där polisen fick bryta sig in? För i såfall har dom ju spikat igen dörren .
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
När allt kommer omkring så kan det vara så att polisen har allt och lite till när det gäller bevis mot de tre, allt som saknas är teknisk bevisning som ska berätta när, var och hur.

Eller är jag ute och paddlar?

Jag tror att det de har är en serie för litauerna besvärande omständigheter. Beteenden, fynd av saker m m som är ganska svåra att snacka bort. Det behöver dock inte vara tillräckligt för åtal - det krävs inte i det här läget för att få till en häktning på sannolika skäl.

Den tekniska bevisningen ska man nog se bredare på. De har säkert tagit en stor mängd prover och skickat på analys för att leta efter olika spår som kan knyta en eller bägge bröderna till kroppen eller föremål som tillhört henne. Att man behöver en eller annan match där för att det ska räcka till åtal om bröderna fortsätter neka är nog inte en djärv gissning. Men: Det behöver inte vara så detaljerat att man verkligen kan svara på NÄR, VAR, HUR i detalj. Det KAN räcka med att man kan göra indiciekedjan ännu tätare.

Diskussionen här när/om det väl blir åtal kommer nog väldigt mycket att bero på hur bevisläget ser ut. Är det starka tekniska bevis kommer nog det mesta av konspirationsteorierna att dö ut - det har jag sett i andra trådar. Är det däremot ett indiciemål - ja de går ju alltid att dra i tvivel om man vill och det går alltid att särskilt för den fantasifulle konstruera alternativa händelseförlopp. Allt som är värt att veta om den saken finns i tråden om mordet på Vatchareeya.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kvarlevor betyder död kropp. Inte skadad, styckad eller sönderslagen kropp. Utan helt enkelt en död kropp.

Lisas lik och Lisas kvarlevor betyder samma sak.

Kvarlevor är plural för kvarleva? Är det inte så?
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Men nu har det ju trots allt hittats fler bevis som styrker misstanken...
Inga bindande bevis iofs. Vi får vänta och se.
Yes, det är vad vi är tvungna att göra.
Jag själv är ganska säker på att när DNA-analysen är klar - jag tror man har hittat spermier
hos offret nämligen - så har man det klappat och klart. Den som förgrep sig på LH
bör vara den som också tog hennes liv ifrån henne. (Nu kan ju i och för sig båda bröderna
ha utnyttjat henne sexuellt. Och att få fastställt exakt vem av dem som utövade det våld
som ledde till offrets död kan kanske bli en snårig sak. Nu är ju dock båda häktade
för delaktighet i mord så de kan dömas bägge utan att man definitivt får klarlagt i just frågan
om vem som bringade döden till Lisa.)

Sedan inväntar man resultaten från andra analyser givetvis och sammantaget lär det
bjuda på en förkrossande stark teknisk bevisning, tillåter jag mig att sia om.

Edit: Jag utgår alltså ifrån att vad vi har att göra med här är ett regelrätt sexualmord
och ingenting annat.
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-17 kl. 00:50.
Medlem
Läste någonstans att polisen hade kollat vilka telefoner som var kopplade under söndagen vid 18:30. Hur stor area kollade dom? Området runt kafét eller en större bit? För att jag tänkte på det,borde man inte kollat om det fanns några mobiler som har varit kopplade till nätet där alla fynd gjordes?
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkDempke
Då kan vi utesluta sexuellt inslag. Tror inte på balt-spåret dock. Kan det vara poliser som gjort det?

Det nämndes tidigare i tråden vid spekulation om sexuellt motiv att hon hade en pojkvän ?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreochThomas
Är det någon som vet om Arn* J*nsson har alibi mellan kl. 18-20 samma kväll som LH försvann?

Inte vad jag vet av, någon annan?

Någon som vet om polisen frågat honom om hans alibi?
2015-06-17, 00:38
Medlem
Grisjas avatar
Det är min bestämda uppfattning att vi skall vara en aning försiktig och inte satsa alla pengar på att de häktade är utom all rimlig tvivel ,skyldig till mord alt dråp. Det känns enormt suspekt och amatörmässigt att sprida så många ledtrådar som pekar enbart i en riktning. Vi skall betänka att det finns ett antal personer i de häktades omgivning som har desto mer att förlora på att sanningen uppdagas. Tillräckligt med pengar har ju historiskt varit en motivationsfaktor, för den fattige att tiga.
2015-06-17, 00:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvals0803
Tycker det är konstigt att inte ALLA! männen i ladan blir grundligt förhörda o kollade,
d v s dom som var där förra måndan rade på den upphittade handsken (som tillhörde Lisa).
Ett så extremt klantigt beteende väcker ju misstankar. Kanske är dom kollade,
men att vi inte fått veta det ännu?
Jag misstänker -i dagsläget - att litauerna är inblandade EFTER att mordet begåtts.
Att deras medverkan bestått i att forsla bort o gömma liket. Plus att plantera spår.
Vad tror ni? Men man vet ju så LITE i förhållande till polisen....
Tror att brottet är ganska lätt uppklarat. Men VET trots allt så lite.
Du har nog missuppfattat hur en utredning går till. Eller snarare vad som offentliggörs i detta skede. Det är inte så att åklagare/polis har någon plikt att kontinuerligt låta allmänheten få veta alla detaljer; vilka som har förhörts osv.

Men de har ju uttalat sig om att mängder med förhör har hållits med många olika personer. Det är med största sannolikhet så att de har förhört samtliga som brukade uppehålla sig i ladan.
2015-06-17, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Vad har en 17 årig tjej och en 35 årig litauisk som inte kan svenska gemensamt jo rökning

Och vad har åldern för betydelse i det här fallet? Har sett folk med större åldersskillnad röka tillsammans.
2015-06-17, 00:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Kvarlevor är plural för kvarleva? Är det inte så?

Nej, det är ett ord som skrivs i plural. Ungefär som byxor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in