2015-06-17, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Kan ingen av er googla???
Åklagaren gjorde en tabbe i Lindomefallet...
En av männen åtalades för mord och den andre för medverkan till mord. Männen skyllde på varandra i Mölndals tingsrätt. Den ene mannen dömdes för mord, och den andre för medverkan till grov stöld samt skyddande av brottsling till 18 månaders fängelse. Den ene advokaten var Pelle Svensson. Endast morddomen överklagades.
Hovrätten för västra Sverige ansåg dock att det inte kunde uteslutas att båda männen i samråd mördat Ernst Olsson, en möjlighet som saknades i åklagarens gärningsbeskrivning och som domstolen därmed inte fick pröva. Mannen dömdes istället till sex månaders fängelse för grov stöld. Åklagaren valde att inte söka resning i Högsta domstolen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet

Om nu bröderna blir åtalade så lär ju åklagaren har täckt upp så att båda kan dömas för mord i åtalet. Nåt har dom säkert lärt sig av Lindomefallet.

Det laghålet är numera tilltäppt så det är riskfritt i detta fall.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pobeda1945
Samma ägare som till café o slott mm. Mm. Mm.......

Tycker det är konstigt att inte ALLA! männen i ladan blir grundligt förhörda o kollade,
d v s dom som var där förra måndan rade på den upphittade handsken (som tillhörde Lisa).
Ett så extremt klantigt beteende väcker ju misstankar. Kanske är dom kollade,
men att vi inte fått veta det ännu?
Jag misstänker -i dagsläget - att litauerna är inblandade EFTER att mordet begåtts.
Att deras medverkan bestått i att forsla bort o gömma liket. Plus att plantera spår.
Vad tror ni? Men man vet ju så LITE i förhållande till polisen....
Tror att brottet är ganska lätt uppklarat. Men VET trots allt så lite.
Medlem
AREA-51s avatar
Har ni tänkt på att det finns en fastighet som egentligen har direkt insyn mot baksidan av kaféet, där mopeden stod parkerad.
Det måste ha varit väldigt våghalsigt att förgripa sig på henne där.
Och att släpa henne över vägen borde väl också innebära en ganska stor risk för att upptäckas om en bil skulle komma. Lisa kanske aldrig var i ladan utan släpades upp mot gärningsmännens bostad, i alla fall i den riktningen. När det gäller handsken så kan den ha tappats bort i tumultet och sedan har vinden burit den mot ladan.
2015-06-17, 00:34
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Angående "Ingen teknisk bevisning"

Bröderna är häktade på sannolika skäl, vilket är ett delmål för den polisiära utredningen. Nu kan de invänta provsvar och dylikt som förhörsledarna sedan använder för att ifrågasätta (eller bekräfta) de misstänktas svaromål. Med dagens kriminalteknik skulle jag vilja konstatera följande: är det rätt MGM kommer teknisk bevisning att stödja att de är ansvariga för detta illdåd.

Idag såg jag på TV4 fakta programmet "Forensic files" (från USA). Det var ett intressant fall där GM hade lagt en kropp på fronten av sin bil för att transportera liket i tron att då skulle inga spår överföras från kroppen till bilen (och definitivt inte INUTI bilen). Rätten kunde ändå knyta kroppen till bilen på grund av ETT tre centimeters hårstrå som fastnat på bilen...

Det är svårt att undvika teknisk bevisning om man är skyldig.

Eftersom alla här på Flashback skriver var de tror, gör jag det också: Jag tror polisen har rätt personer!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kvarlevor betyder död kropp. Inte skadad, styckad eller sönderslagen kropp. Utan helt enkelt en död kropp.

Lisas lik och Lisas kvarlevor betyder samma sak.

Yes yes antecknat! Vi vart helt enkelt två trötta idag.

Lägger till:
Kvarlevor är plural för kvarleva.
Kvarlevor är alltså plural vilket då inte är hemt otroligt att det äe flera delar.
Senast redigerad av Hyrfilm 2015-06-17 kl. 00:39.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast nu tycker jag du bygger på en halmgubbe. Quickfallet visar att det i värsta fall kan gå oerhört fel, men det är ju ett undantagsfall. De flesta även här i tråden hävdar nog inte att ett häktningsbeslut inte betyder någonting.
De kanske inte hävdar det. Men på ganska många håll i tråden resoneras det likafullt som om det vore precis så. Och det tycker jag är det väsentliga.

Citat:
Man får skilja på att häktningsbeslutet principiellt inte behöver betyda att bevisningen i alla fall är speciellt hållbar och att det tyder på att den inte är det.
Vi har väl två olika saker här: Dels vad det behövs för styrka i bevisningen för att det ska nå upp till sannolika skäl, och dels risken för att domstolen har värderat bevisningen fel.
Citat:
Då insyn tyvärr helt saknas och domstolen agerar enligt med onödigt hemlighetsmakeri och i strid med den öppenhet som borde råda och häktningar med all sannolikhet ofta nog beviljas relativt rutinmässigt finns det alla skäl att a priori behålla den principiella skepsisen till bevisläget.
Tanken att häktningsförhandlingar skulle kunna hålla inför öppna dörrar mer allmänt är rätt månljus i vart fall i alla sammanhang då man fortfarande söker efter vittnen relevanta för utredningen. Allmänhetens behov av insyn måste nog stå tillbaka för utredningens integritet så länge den pågår. Jag vet ingen rättsordning som har öppna motsvarigheter till våra häktningsförhandlingar heller. Jag vet att åklagare ibland får igenom häktningar enbart för att jävlas med den misstänkte, men det skulle offentliga häktningsförhandlingar för ingen del förhindra.

Däremot blir ju saken en helt annan när det verkligen är dags för huvudförhandling. Då ska det vara öppenhet och jämlik spelplan. Om det finns något problem därvidlag är det i första hand att målsägarbiträdena på senare tid har fått göra sig alldeles för breda. De ska hålla målsägaren i hand och försöka fixa så höga skadestånd som möjligt till h*n**, men den här rollen av extraåklagare som de har antagit är helt onödig, och på det hela taget skadlig.

Citat:
Vi har inte nog med information att bedöma det, vilket är olyckligt. Teorin om att de misstänkta var inblandade är förstås ändå skyhög favorit till att vara sanningen och allt talar också för att bevisen antagligen visar åt det hållet. Men motsatsen kan fortfarande vara sann och chansen till det är inte helt försumbar. Avvikelser från statistiken förekommer ju med regelbundenhet.
Visst. Det är mer det där med allt annat lika, bara. Allt annat lika stärker det åklagarens case att han fått igenom två häktningar på sannolika.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Självklart är det de olika rättsinstanserna som är de relevanta arenorna. Något annat vore väl förkastligt.

Hur som haver, rättsväsendet är ett påfund som människan har skapat, ergo är det människor som försöker skipa rättvisa. Och som jag skrev tidigare, människor kan göra fel bedömningar. Trots kompetens. Av den anledningen är det lika illa att ha en övertro på rättsväsendet som omvänt.

Ja. Rättsystemet ingår i samhället och följer samhällets diskurser och normer. Om samhället glider långt åt t.ex. SD-hållet, då följer snart rättsystemet med, som ett exempel.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var kallt, blåste nästan kuling, hon skulle köra moped en timme i blåst och hennes arbetskamrater har berättat att hon tog på sig lager på lager av kläder. Sexiga kläder? Nej.

Då kan vi utesluta sexuellt inslag. Tror inte på balt-spåret dock. Kan det vara poliser som gjort det?
2015-06-17, 00:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Mja, det finns en nyansskillnad. Googla på kvarlevor så får du se. Därmed inte sagt att det var medvetet sagt.

Låg hon ute så har säkert en del djur och småkryp sargat kroppen något.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Jag ber polis och åklagare ringa dig och redovisar vad de har sökt igenom.

Tyckte du att min fråga var obefogad, du behöver inte berätta det för mig, förmodligen stör det andra att du publicerar meningslösa inlägg. Är du gröngöling i den här forumdelen eller vad fattas dig?

Svara på min fråga om du har ett vettigt svar, jag vill vill veta. Har du ingen koll på hur det förhåller sig så är det ju direkt löjligt att du ens svarar. Nå, finns det bilder på tekniker med lila handskar kring caféet?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ser att ni gör er lustiga, jag frågar därför att jag inte har sett något som tyder på att tekniker har undersökt platsen noga kring caféet, finns det bilder på någon avspärrning kring caféét? Förtroende är bra, kontroll är bättre. Jag vill veta hur det verkligen förhåller sig, det räcker inte med antaganden.

Det är ju bra att veta, inte minst för att slå hål på sagorna om att något fruktansvärt eller ens något uppseendeväckande har hänt kring mopeden och området bakom caféet där inbrottstjuvarna lurpassade på Lisa innan de tänkte sno lite kaffepengar.

Som jag förstått det var caféet öppet hela veckan och det har rimligen inte varit avspärrat däromkring.
2015-06-17, 00:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De kanske föredrar litauiska cigaretter av en eller annan anledning. Fransmän röker Gauloise, det gör inte svenskar. Är Gauloise sämre än svenska cigarretter?

Ja, de kan gärna få gilla smaklösa o billiga cigaretter mera än "bättre märken", men infon om "fyndet" är dock för bra för att vara sant.

upplysningsvis så klassas franska cigaretter som något "fint" att röka och i de flesta välsorterade cigarraffärer i åtminstone storstäder hittar du märket Gauloise, så det är nog inte ett blygsamt antal svenskar som röker dessa, däribland jag själv en gång i tiden.

Vad som var min poäng var att det låter osannolikt att polisen skulle så snabbt kunna identifiera ett paket cigaretter som just "litauiska". Men inget är omöjligt i detta sammanhang som de misstänkta med all sannolikhet har agerat i stress och utan tid till konsekvensanalys.

Min egen uppfattning om detta utspridande av föremål som man kallar för fynd tillhörande Lisa tror jag är just ett resultat av nödlösningar att bli av med bevismaterial. Man har inte vågat pga risk för upptäckt av alla sökpatruller försöka gräva ner sakerna eller bränna upp dem. Man har missbedömt hur noggrant skallgångar undersöker marken o man har i förvirringen endast haft utvägen att hålla koll på områden som blivit avsökta o sen gå dit o droppa något föremål o hoppas på det bästa. Kanske har man skickat iväg frun i huset med klädespersedelar o beordrat henne att gömma dem o hon har panikartat bara släppt dem nånstans. Annars tror jag att det är GM som kastat mobil och hjälm o krossat dem , sen har kläder o personliga tillhörigheter ( det talades om örhängen som hittats i deras hem) fått tas om hand av frun. varför jag tänker så kan jag inte förklara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in