Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Fast nu tycker jag du bygger på en halmgubbe. Quickfallet visar att det i värsta fall kan gå oerhört fel, men det är ju ett undantagsfall. De flesta även här i tråden hävdar nog inte att ett häktningsbeslut inte betyder någonting.
De kanske inte
hävdar det. Men på ganska många håll i tråden resoneras det likafullt
som om det vore precis så. Och det tycker jag är det väsentliga.
Citat:
Man får skilja på att häktningsbeslutet principiellt inte behöver betyda att bevisningen i alla fall är speciellt hållbar och att det tyder på att den inte är det.
Vi har väl två olika saker här: Dels vad det behövs för styrka i bevisningen för att det ska nå upp till sannolika skäl, och dels risken för att domstolen har värderat bevisningen fel.
Citat:
Då insyn tyvärr helt saknas och domstolen agerar enligt med onödigt hemlighetsmakeri och i strid med den öppenhet som borde råda och häktningar med all sannolikhet ofta nog beviljas relativt rutinmässigt finns det alla skäl att a priori behålla den principiella skepsisen till bevisläget.
Tanken att häktningsförhandlingar skulle kunna hålla inför öppna dörrar mer allmänt är rätt månljus i vart fall i alla sammanhang då man fortfarande söker efter vittnen relevanta för utredningen. Allmänhetens behov av insyn måste nog stå tillbaka för utredningens integritet så länge den pågår. Jag vet ingen rättsordning som har öppna motsvarigheter till våra häktningsförhandlingar heller. Jag vet att åklagare ibland får igenom häktningar enbart för att jävlas med den misstänkte, men det skulle offentliga häktningsförhandlingar för ingen del förhindra.
Däremot blir ju saken en helt annan när det verkligen är dags för huvudförhandling. Då ska det vara öppenhet och jämlik spelplan. Om det finns något problem därvidlag är det i första hand att målsägarbiträdena på senare tid har fått göra sig alldeles för breda. De ska hålla målsägaren i hand och försöka fixa så höga skadestånd som möjligt till h*n**, men den här rollen av extraåklagare som de har antagit är helt onödig, och på det hela taget skadlig.
Citat:
Vi har inte nog med information att bedöma det, vilket är olyckligt. Teorin om att de misstänkta var inblandade är förstås ändå skyhög favorit till att vara sanningen och allt talar också för att bevisen antagligen visar åt det hållet. Men motsatsen kan fortfarande vara sann och chansen till det är inte helt försumbar. Avvikelser från statistiken förekommer ju med regelbundenhet.
Visst. Det är mer det där med
allt annat lika, bara. Allt annat lika
stärker det åklagarens case att han fått igenom två häktningar på sannolika.