Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 00:05
Medlem
Bröderna har väl bott i Sverige i flera år? Varför skulle de ha ett cigg från Litauen?
2015-06-17, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Saknar bevisning? Vad dillar du om`? Misstankegraden har ju höjts till sannolika skäl

Ja, men överallt står det och sägs det att det saknas bevisning.. Både åklagare och GW säger samma sak.

http://www.expressen.se/nyheter/gw-persson-tveksam-till-aklagarens-bevis/

t ex: "Åklagare Lars-Göran Wennerholm har tidigare berättat för Expressen/GT att det i nuläget inte finns någon teknisk bevisning som binder de misstänkta till brottet, utan att han gjort "en samlad bedömning" av de uppgifter som finns och att de pekar mot de misstänktas skuld."
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Men det kan väl inte bli ett nytt Lindome-fall? Där skyllde väl två bröder på varandra har jag för mig och båda friades då det inte gick bevisa vem som utförde dödandet med stekpannan?
Kan ingen av er googla???
Åklagaren gjorde en tabbe i Lindomefallet...
En av männen åtalades för mord och den andre för medverkan till mord. Männen skyllde på varandra i Mölndals tingsrätt. Den ene mannen dömdes för mord, och den andre för medverkan till grov stöld samt skyddande av brottsling till 18 månaders fängelse. Den ene advokaten var Pelle Svensson. Endast morddomen överklagades.
Hovrätten för västra Sverige ansåg dock att det inte kunde uteslutas att båda männen i samråd mördat Ernst Olsson, en möjlighet som saknades i åklagarens gärningsbeskrivning och som domstolen därmed inte fick pröva. Mannen dömdes istället till sex månaders fängelse för grov stöld. Åklagaren valde att inte söka resning i Högsta domstolen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lindomefallet

Om nu bröderna blir åtalade så lär ju åklagaren har täckt upp så att båda kan dömas för mord i åtalet. Nåt har dom säkert lärt sig av Lindomefallet.
Senast redigerad av Timeout 2015-06-17 kl. 00:09.
Medlem
Snapcounts avatar
[quote=softboll|53726132]
Enligt uppgifter i tråden skulle man redan dg två ha tagit DNA prov på åtminstone bröderna. Förmoda att de inte var tvungna att lämna detta i det skedet och gjorde det frivilligt, togs fingeravtryck?

Ja, de skall ju ha fått lämna DNA tidigt...

"Om" det är bröderna som står bakom detta så har de nog drabbats tidigt utav panik, kroppen måste bort, kosta vad det vill, i vilket skick som helst..,man börjar stycka upp. Detta skulle kunna förklara varför polisen på plats, efter de funnit Lisa skall ha varit chockade ...

Moppen han man inte ens fått bort pga pappans snabba agerande, polis och missing people stressar även bröderna, de skall klara av att jobba 10 timmar om dagen och se oberörda ut.

Motivet.., sexrelaterat..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är inte jurist, utan naturvetenskapsman till professionen. Den relevanta delen av min yrkeskompetens för trådarna här är mina kunskaper om DNA-profilering och DNA i allmänhet. Jag har bara lärt mig en del om straffrätt och processrätt under resans gång.

Min avsikt var vidare inte att förolämpa, utan jag tyckte på fullt allvar att du formulerade dig som man bara gör när man inte riktigt bottnar intellektuellt. Kan du formulera om De avgör väl bevisframställningen i åklagarens regi och om det räcker att gå vidare med. så att det är alldeles klart vad du menar?

Nja, iom att jag måste vara katastrofal som akademiker som inte bottnar intellektuellt (tack för att du inte vill fortsätta med förolämpningarna!) är det nog bättre att vi låter det bero. Beträffande min kommentar som inte bottnar intellektuellt och som fick dig att plötsligt brista ut i poesi, om att man sätter formen för förundersökning, så menar jag t.ex. om bevisningen har värde, vilka delar som har värde, vilka som inte har värde osv osv sov, men strunt samma, Einstein. Jag tävlar inte med genier med min lilla hjärna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Bröderna har väl bott i Sverige i flera år? Varför skulle de ha ett cigg från Litauen?

Smuggel cigaretter?
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Men det kan väl inte bli ett nytt Lindome-fall? Där skyllde väl två bröder på varandra har jag för mig och båda friades då det inte gick bevisa vem som utförde dödandet med stekpannan?
Förundersökningsledningar runt om i landet lärde sig en del på Lindomefallet. Att det gick som det gick där berodde dels på en ganska slarvig utredning, och dels på att åklagaren var alldeles för tvärsäker, och därför inte ställde alla de alternativyrkanden han borde ha ställt.

Men visst kan det fortfarande hända att det är svårt att bevisa vem av två misstänkta som har gjort vad. Och skuld måste ju bevisas bortom rimligt tvivel.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Sitter och läser folks förklaringar till cigarettpaketer. "Det är planterat". Tror ni det här är morden i Midsummer ala Sherlock eller?

Det litauiska cigarettpaketet är ännu ett bevis/indicium som pekar mot bröderna. ALLT pekar mot att det är bröderna som är skyldiga. Det finns för mycket som är fishy kring dessa litauer och som inte går att bortförklara utan att behöva leta långt ner på Hollywood-serie-listan.

Och att det verkligen gäller ett ciggpaket bygger på vilken fakta?
Bara för att nån stolle som egentligen borde hålla käften sitter här och skriver nåt behöver ju inte betyda att det är sant.
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Billigare? Godare? Påminner dem om hemmet?
2015-06-17, 00:07
Medlem
Jag tror helt klart att litauerna är dom skyldiga.

Sedan kan det vara mer spännande såklart att tänka att det är Arne och kanske hans affärskollega Lars som blev sugna på en ung flicka, ger varandra alibi och försöker sedan sätta dit litauerna för allting genom att lägga ut prylar i deras närhet.

Men nej.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har skrivit mycket om detta nu ikväll men "tråden" verkar inte förstå att detta är viktigt.
Polisen kan säkra hundratals bevis på fyndplats, på kroppen, i hemmet osv - men kommer få mycket svårt att döma för mord utan mordplats, teknisk bevisning från mordplats och/eller tidpunkt för mord samt koppla GM dit vid tidpunkten. Utan bevis för mord kommer dom bara dömas för brott mot griftefriden och möjligen för dråp. Straff på kanske 5-6 år istället för livstid. stor risk att det blir så.

Problemet som jag ser det är att polisen letar efter mordplatsen på fel ställe.

Polisen letar på olika lokaliteter både ute och inne samt fordon och haft ett flertal avspärrningar. Är det någon plats som de har missat enligt dig och därför letat på fel ställe, vilket ställe/plats skulle det vara ??
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ter sig mer och mer konstigt att dom inte spärrade av runt caféet. Nu har där sprungit hur mycket folk som helst och förstört ev bevis även om blodstänk såklart ändå går att hitta.. om dom "äntligen" börjar leta där. Tyvärr verkar ju polisen haft för lite fokus på att leta efter mordplatsen och istället lagt all fokus på fyndplatsen. Dom har säkert rätt GM men dom skall dömas också och i det här landet dömer vi ingen utan bevisning och polisen saknar bevisning. Dåligt läge.
Att det då någon senast uttalade sig i media inte fanns teknisk bevisning kan väl bero på att kriminalteknikerna inte är/var klara med sin analys? Om de har rätt personer och de hanterade offret i sin bil, förvarade kroppen närområdet där de bor, etc. har jag svårt att tro att tekniska bevis inte kommer framkomma. Ska väl till ett proffs och bra planering för att inte lämna några spår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in