2015-06-14, 13:27
Bannlyst
Senegal har fått en växande ekonomi på senare år där fler har råd med mer. Landet är stabilt och demokratiskt. I den uppväxande medelklassen har varje familjedlem en I-phone och bor I flerrumshus med tv I varje rum. För manga är detta dock ej tillräckeligt, släktingar och bekanta skickar pengar och varor från Europa, vilket visar att där finns rikedommar att hämta. Nu vill även de vill ha mer och ger sig ut på riskabla färder over Sahara och Medelhavet I hopp om att kamma hem storvinsten.
Massemigrationen motverkar också fortsatt nationsbyggande, yngre och mer drivna förmågor är de som först och främst lämnar landet:
http://www.wsj.com/articles/young-men-in-senegal-join-migrant-wave-despite-growing-prosperity-at-home-1434127244

Är grundproblemet med massinvasionen over Medelhavet för hög livstandard snarare än för låg?
Om den höga livsstandaren är problemet, hur skall Europas regerignar förhålla sig till denna nya information?
Bör vi verkligen uppmuntra växande afrikanska ekonomier, eller ska vi snarare verka för stagnerande afrikanska ekonomier?
Hur kan vi påverka ryktesspridningen rörande Europas rikedommar?
Senast redigerad av Grottmongo101 2015-06-14 kl. 13:41.
Citera
2015-06-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Senegal har fått en växande ekonomi på senare år där fler har råd med mer. Landet är stabilt och demokratiskt. I den uppväxande medelklassen har varje familjedlem en I-phone och bor I flerrumshus med tv I varje rum. För manga är detta dock ej tillräckeligt, släktingar och bekanta skickar pengar och varor från Europa, vilket visar att där finns rikedommar att hämta. Nu vill även de vill ha mer och ger sig ut på riskabla färder over Sahara och Medelhavet I hopp om att kamma hem storvinsten.
Massemigrationen motverkar också fortsatt nationsbyggande, yngre och mer drivna förmågor är de som först och främst lämnar landet:
http://www.wsj.com/articles/young-men-in-senegal-join-migrant-wave-despite-growing-prosperity-at-home-1434127244

Är grundproblemet med massinvasionen over Medelhavet för hög livstandard snarare än för låg?
Om den höga livsstandaren är problemet, hur skall Europas regerignar förhålla sig till denna nya information?
Bör vi verkligen uppmuntra växande afrikanska ekonomier, eller ska vi snarare verka för stagnerande afrikanska ekonomier?
Hur kan vi påverka ryktesspridningen rörande Europas rikedommar?

Mycket intressant artikel och den bekräftar väl till viss del något jag har haft på känn, tack så mycket!

Citat:
“Here, everybody is leaving,” said Mariama Ndiaye, a 25-year-old mother who held her infant daughter’s hand. “As soon as I raise the money, I’m going to France, to Italy, or to die.”

Citat:
“What is happening now is not that different from the time of slavery,” Mr. Diop said. “We are losing the arms we need to build this country.”
Citera
2015-06-16, 16:56
Medlem
Sven2s avatar
“What is happening now is not that different from the time of slavery,”
All their troubles are white man fault
Citera
2015-06-16, 17:01
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Kan jag tänka mig. De skaffar en dator och googlar sen "mest naivia landet i världen" eller "mest självgoda hycklande pappskallarna på planeten". Sverige kommer upp.

Som det ser ut idag kan de ju kassera in bidrag och samtidigt bo i Senegal en stor del av året. Kanske till och med kassera in dem med en bullvan och bo där hela tiden, samtidigt som de hyr ut lägenheten de fått svart.
Citera
2015-06-16, 23:23
Medlem
Bara för att vi skall förstå vad det handlar om:

BNP per capita Senegal:
ca. 1000 USD
källa

BNP per capita Grekland:
ca. 20000 USD
källa

Senegals BNP per capita är alltså en tjugondel av krisande Greklands.

Detta motsäger inte att det går bra för Senegal i Afrikanska mått mätt men "flykten" över Medelhavet blir i vart fall begriplig.
Citera
2015-06-16, 23:28
Medlem
Så länge inte MÄnniskan blir en skattekostad som ska betalas före den produceras så får vi problem. Dvs, du har redan 500 miljoner på kontot när du föds, sen får du investera det i livet, går det illa dör du.

Miljöproblemen som MP älskar, bort (de föredrar 1000 cyklar framför en 913)
Man måste bara vända på biffarna och se att MP är knull o krampartiet utan att knula och kramas, men mentalt tror de på sån shit. Psykos
Citera
2015-06-16, 23:32
Medlem
mr.demons avatar
Senegaleser flyr ifrån fattigdom, det är inget som ger asyl i Sverige idag.
Citera
2015-06-17, 07:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon

Nu anger de ju sällan fattigdom som asylskäl.
Citera
2015-06-17, 07:16
Medlem
FittJannes avatar
Citat:
Det är väl bara att bli "papperslös" med en trovärdig historia? Har jag fel?
Hur mycket tid spenderar mig verket på att fastställa trovärdigheten i varje enskilt fall?
Det måste isåfall vara en tung utgiftspost i massinvandrngsmaskineriet.
Citera
2015-06-17, 12:08
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Nu anger de ju sällan fattigdom som asylskäl.

Och vad ska dom ange som skäl då? Tror du verkligen att Sverige har så noll koll på vad som händer i Senegal.

Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
Det är väl bara att bli "papperslös" med en trovärdig historia? Har jag fel?
Hur mycket tid spenderar mig verket på att fastställa trovärdigheten i varje enskilt fall?
Det måste isåfall vara en tung utgiftspost i massinvandrngsmaskineriet.

Ingen aning hur mycket tid dom lägger i varje enskilt fall, men jag vet att dom ibland kallar in folk som är experter på olika dialekter för att avgöra om personen ljuger eller inte.

För inte så längesen så sa lokföraren att alla som har asyl skäl ska ha sin rättighet att söka asyl i Sverige, tyckte han signalerade ut ganska så bra då att folk som flyr från fattigdom inte har asyl skäl att få stanna i Sverige.

Sen tror jag att UK är mer lockande för senegaleser än vad Sverige är. Då det redan finns en stor grupp av dom där.
Citera
2015-06-17, 12:35
Bannlyst
Citat:
Och vad ska dom ange som skäl då? Tror du verkligen att Sverige har så noll koll på vad som händer i Senegal.

Ingen aning hur mycket tid dom lägger i varje enskilt fall, men jag vet att dom ibland kallar in folk som är experter på olika dialekter för att avgöra om personen ljuger eller inte.

För inte så längesen så sa lokföraren att alla som har asyl skäl ska ha sin rättighet att söka asyl i Sverige, tyckte han signalerade ut ganska så bra då att folk som flyr från fattigdom inte har asyl skäl att få stanna i Sverige.

Sen tror jag att UK är mer lockande för senegaleser än vad Sverige är. Då det redan finns en stor grupp av dom där.

Ordet "expert" är ganska mycket en definitionsfråga, finns hur många invandrare som helst som har ljugit om sin nationalitet, ta bara alla egypter som har kallat sig för palestinier, irakier och syrier t.ex.
Citera
2015-06-17, 14:03
Medlem
Citat:

Nu är senegaleser främst inriktade på Frankrike eftersom senegaleser pratar franska och det finns många senegaleser där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in