Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 21:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Mycket talar ju för att bröderna tidigare varit ute och spridit ut bevismaterial.

Fick PM från en användare som pratat med folk som gick med MP som sagt att de stött på bröderna vid flera tillfällen när de hävdat att de letat efter sin katt....

Fyndet uppges i PM ha varit flickans jacka.

Vad kan då ha gjort att poliserna agerade så snabbt med att anhålla bröderna?

Min gissning är att de haft jackan i någon typ av påse eller något när de lagt ut den och att de ska ha hållt i en tomme påse när MP såg dem, vilket gjorde att poliserna tyckte det var viktigt att ta dem medans de fortfarande hade den tomma påsen i händerna.

Kan påsen också ha koppling till Marstorp vilket ledde poliserna dit?

Om Lisas jacka helt plötsligt ligger mitt på ett öppet område där poliser, MP och andra sökt i flera dagar så skulle iaf jag omedelbart tänka "detta är utplacerat". Om de som gjorde fyndet sett de tre häktade gå precis där fyndet gjordes så måste det varit uppenbart att de som minst nonchalerat en jacka på marken...

Kanske de tre MGM dumpat jackan och MP kommer dit precis efter. MGM ser MP när de bara kommit ett femtital meter bort, inser att de gjort bort sig. Då kan det beryktade hetsiga uppförandet på MGM ha att göra med att de försökt övertala MP att de själva sett jackan och var på väg till polisen. Men det hetsiga kan ju ha varit för att MP förstått att dessa placerat ut "fyndet" och konfronterat dem.

Polisen meddelas om händelserna runt fyndet. En av poliserna som får beskedet kopplar samman detta med tipset där två män setts vid en verkstad. Man åker och tar in de tre, samtidigt som man riktar om huvudsökandet till området runt verkstaden, sen hittas ju kroppen där inom högst 2-3 timmar.
2015-06-16, 21:30
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Vill gärna höra om du har någon teori kring det, genuint nyfiken.

Kul att höra att du är intresserad.

Har redogjort en möjlig teori. Att de haft någon typ av påse med sig som de försökt stoppa ner/tagit upp beviset ur.

MP har sett det och ringt polisen som vill ta MGMs när de fortfarande har påsen i handen så denna kan knytas till dem och DNA:t från henne.

Påsen har på något sätt koppling till verkstaden där de hittar henne, nån typ av sopsäck med logga eller nåt? Vet inte faktiskt.
2015-06-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
I det här fallet så har myndigheterna verkligen lyckats att lägga locket på.....jag tror att GW är djupt kränkt över att inte ha en susning om vad som sker?

Jag tror han skiter fullständigt i det. Tar ca tre-fyra eller fler månader innan vi ser en FUP. DÅ kanske han börjar, möjligen, intressera sig.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolinaSr
Jag känner att allting verkar sjukt ologiskt.

1. Videon har glömts bort, det är väldigt konstigt att det kommer ut en video med siffran 13 som titel, 13 dagar innan Lisa försvinner.

2. Det är märkligt att hon är dotter till en pappa med hemligt yrke.

3. Det är märkligt att GM sprider bevismaterial runt stället de själva bor nära. Det är lite konstigt att de inte "flyr" till sitt hemland efter att de mördat flickan. Eller att de åker iväg med alla bevis långt ifrån deras hem, de har ju nästan lett polisen till sitt hem. Dessutom har man undersökt vem hos mp som tyckte att de bettede sig märkligt? Kanske var det den personen som är inblandad. nu kanske jag tittar för mycket på criminal minds men oftast vill såna personer vara inblandade men endå inte?

4. De är verkligen märkligt att de sprider ut bevismaterial men behåller kroppen nära sitt hem.

5. Märkligt att de under 6årstid inte har utfört något sådan tidigare med tanken på att man måste vara grymt sjuk i huvudet som man med sin bror mördar någon och ens fru vet detta och håller det hemligt samtidigt som man lägger ut facebookuppdateringar. Detta är ju psykopat beteende. Helt plötsligt från ingenstans? Efter 6år, märkligt.

6. Märkligt även att Lisas Arbetskollegor kallar inte henne vid namn utan "den försvunna tjejen". Jag menar efter 3veckors tid, varför är de så opersonliga?

Och till sist säger inte att det inte är dessa män, tycker bara att allt är så fel på så många plan.

1. Det har bevisats att en youtube-kanal kan bytas namn på, att en video kan bytas namn på och att man kan använda kanalen dagligen utan att det registreras att kan loggat in, dvs det står att man varit inloggad för 2 veckor eller 2 månader sen. Dessutom var det 14 dagar efter den anses ha lagts ut på youtube då LH försvann. De flesta anser den vara en fejk av alla dessa anledningar.

2. Så du menar att soldater från främmande makter har kommit hit för att döda Lisa och inte hennes pappa? Varför ska de döda henne? Vad ska det leda till menar du?

3. Bara för att man åker till sitt hemland är man inte säker. Kan finnas utlämningsavtal. Att fly är att peka ut sig som skyldig. Männen jobbade långa dagar och 6 dagar i veckan. Om de är mördarna var det inte bara att lämna jobbet och köra iväg med kroppen. Likaså hade de ju som sagt var polisens ögon på sig. De skulle kunna bli skuggade och stoppade av polisen när de transporterade liket.

4. Kroppen låg 1 km från deras hem, inte i närheten.

5. Kan inte svara på hur det där ligger till.

6. När kollegorna blev intervjuade så var det hemligt vem som försvunnit. Inget som stått i media. Därför fick inte arbetskamraterna säga Lisas namn.

Om du hade läst 100 sidor bak i tråden hade du vetat det mesta av det jag skrev....
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-16 kl. 21:35.
Medlem
http://www.expressen.se/gt/flera-forhor-holls-med-broderna-innan-de-togs/

Ursprungligen postat av Pungont
"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil. "

Varför är det så jättebråttom att så fort som möjligt meddela sin arbetsgivare att de blivit tagna av polis?
Är det inte viktigare att meddela föräldrar eller någon närstående.
Arbetsgivaren lär nog få reda på det så småningom.. om de är tagna av polisen i ett av detta årets mest fruktansvärda brott.
Om jag hade blivit arresterad av polis för en synnerligen allvarligt brott. Inte tusan är det min arbetsgivare som jag anser behöver meddelas om detta så fort som möjligt!

Källa tack.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Åklagaren menade att det mest var en fomrulering. Båda är på sannolika skäl misstänkta för att ha mördat Lisa.

Jag har aldrig hört sådan formulering förut. Delaktighet till mord... Aldrig.

I praktiken låter det som att det var någon annan som utförde mordet men att bröderna var delaktiga vid sidan om så att säga.

I alla andra fall som jag har följt (och det är några stycken) så har formuleringen varit mycket tydligare.
2015-06-16, 21:32
Medlem
Vi vet vem som är herre på säteriet men vem är han son och hur ser deras handel och vandel ut genom tiderna?
2015-06-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om Lisas jacka helt plötsligt ligger mitt på ett öppet område där poliser, MP och andra sökt i flera dagar så skulle iaf jag omedelbart tänka "detta är utplacerat". Om de som gjorde fyndet sett de tre häktade gå precis där fyndet gjordes så måste det varit uppenbart att de som minst nonchalerat en jacka på marken...

Kanske de tre MGM dumpat jackan och MP kommer dit precis efter. MGM ser MP när de bara kommit ett femtital meter bort, inser att de gjort bort sig. Då kan det beryktade hetsiga uppförandet på MGM ha att göra med att de försökt övertala MP att de själva sett jackan och var på väg till polisen. Men det hetsiga kan ju ha varit för att MP förstått att dessa placerat ut "fyndet" och konfronterat dem.

Polisen meddelas om händelserna runt fyndet. En av poliserna som får beskedet kopplar samman detta med tipset där två män setts vid en verkstad. Man åker och tar in de tre, samtidigt som man riktar om huvudsökandet till området runt verkstaden, sen hittas ju kroppen där inom högst 2-3 timmar.

Lite motsägelsefullt varför dumpa något som pekar ut dem och leder till att de grips.
No sense!
Medlem
hippykillers avatar
Vänta nu?

De mistänktas mor påstår att det var bröderna som hittade Handsken. Har jag missat detta ?
Medlem
HANDSKEN
Placerades ut av MGM på måndagen för att vilseleda polisen.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/81295

ÖVRIGA FYND
Placerades ut av MGM för att vilseleda polisen. Man ville helt enkelt inte att man skulle söka sig mot Martorp.

Man har inte kunnat flytta kroppen, därför smyger man dit, tar LH's tillhörigheter och sprider ut dem.

Möjligtvis har man tillome smugit till kroppen ett antal gånger för att hämta fler av LH's tillhörigheter.

Det är förmodligen då MGM blir "upptäckta" av MP som redan börjat söka i området kring Martorp.

Se klipp nr.4:

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/sökandet-efter-lisa-man-såg-hjulspår-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

OBS! Notera att Arn*s anställde är den första att hitta handsken.

Man kan bara anta att denne "anställde" är en av MGM.

MOTIVET
1. Inget motiv, det var en olycka
2. Våldtäkt pga ena MGM's skeva sexbehov/låg impulskontroll/fylla

Frågor på de?
Senast redigerad av Kicksome 2015-06-16 kl. 21:39.
2015-06-16, 21:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
http://www.expressen.se/gt/flera-forhor-holls-med-broderna-innan-de-togs/

"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil. "

Varför är det så jättebråttom att så fort som möjligt meddela sin arbetsgivare att de blivit tagna av polis?
Är det inte viktigare att meddela föräldrar eller någon närstående.
Arbetsgivaren lär nog få reda på det så småningom.. om de är tagna av polisen i ett av detta årets mest fruktansvärda brott.
Om jag hade blivit arresterad av polis för en synnerligen allvarligt brott. Inte tusan är det min arbetsgivare som jag anser behöver meddelas om detta så fort som möjligt!

Källa tack.
Om din arbetsgivare var den kontakt du hade i det landet så är jag övertygad om att du skulle meddela denne i första hand och sedan hoppas att denne både kunde hjälpa dig och meddela anhöriga.
2015-06-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag har aldrig hört sådan formulering förut. Delaktighet till mord... Aldrig.

I praktiken låter det som att det var någon annan som utförde mordet men att bröderna var delaktiga vid sidan om så att säga.

I alla andra fall som jag har följt (och det är några stycken) så har formuleringen varit mycket tydligare.

Jag tycker att det låter som att båda har varit delaktiga i mordet.

Läst många fall som detta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in