2015-06-16, 18:49
Medlem
Tjena!

18 årig grabb här som precis börjat tjäna pengar, har en lön om cirka 24.000kr i månaden och den kommer gradvis att öka för att sedan stagnera på 35-38.000 i månaden om cirka 2 år därför känner jag att jag kan stoppa undan en del pengar för framtida behov som t.ex bostad eller ytterligare investeringar och varför inte göra detta på mest effektiva sätt.

Jag har försökt läsa till mig en del men det är ändå väldigt mycket som är oklart, är det någon som kan ge en ett hum om vilka böcker man ska läsa eller föreningar man ska gå med i eller kurser man ska gå för att kunna lära sig om aktiehandel och att spara i fonder m.m?

Jag är ingen lat 90-talist utan jag har inga problem att lära mig men jag skulle behöva en lite vägvisning bara eftersom jag inte känner någon som håller på med dylikt!

I dagsläget investerar jag runt 600kr i månaden på Skanska B aktien då jag förstått att det är en bra aktie som är stabil och bra för långtidsinvesteringar.

Jag har ett Avanza konto.

Alla tips mottages gärna, tack på förhand!
Citera
2015-06-16, 18:58
Medlem
Flaskhalsats avatar
Sätt 25% i Avanza Zero och 75% i en global indexfond med låg avgift.
Citera
2015-06-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Sätt 25% i Avanza Zero och 75% i en global indexfond med låg avgift.

Bör jag se Avanza Zero som ett långtidssparande 5-10år + eller är den också bra för korttidssparande?
Citera
2015-06-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aidegaren
Bör jag se Avanza Zero som ett långtidssparande 5-10år + eller är den också bra för korttidssparande?
Lång tid. Med lite tur går den upp snabbt, men räkna inte med att röra pengarna på 5-10 år.
Citera
2015-06-16, 19:48
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Läs t.ex Tradingguiden, det är en sådan där bok. Alltså kan jag inte länka till någon youtubelänk inte heller kan jag ge dig något enkelt svar som 12% på det där, 8% ryssland, 9% guld, 22% danska rederiaktier, 4% olja, 28% stoppa-i-madrassen.

Men om du inte orkar läsa någon bok är mitt tips just nu att ha alla pengar på banken eftersom trenden just nu är fallande på.. allt.
Citera
2015-06-16, 20:29
Medlem
Citat:
Tjena!

18 årig grabb här som precis börjat tjäna pengar, har en lön om cirka 24.000kr i månaden och den kommer gradvis att öka för att sedan stagnera på 35-38.000 i månaden om cirka 2 år därför känner jag att jag kan stoppa undan en del pengar för framtida behov som t.ex bostad eller ytterligare investeringar och varför inte göra detta på mest effektiva sätt.

Jag har försökt läsa till mig en del men det är ändå väldigt mycket som är oklart, är det någon som kan ge en ett hum om vilka böcker man ska läsa eller föreningar man ska gå med i eller kurser man ska gå för att kunna lära sig om aktiehandel och att spara i fonder m.m?

Jag är ingen lat 90-talist utan jag har inga problem att lära mig men jag skulle behöva en lite vägvisning bara eftersom jag inte känner någon som håller på med dylikt!

I dagsläget investerar jag runt 600kr i månaden på Skanska B aktien då jag förstått att det är en bra aktie som är stabil och bra för långtidsinvesteringar.

Jag har ett Avanza konto.

Alla tips mottages gärna, tack på förhand!

Fortsätt så, köp stora och stabila bolag som har levererat vinster i vått och torrt som delar ut pengar dessutom.. Exempel på sådana bolag kan vara, Investor, Lundbergföretagen, Kinnevik, Latour, Berkshire Hathaway, Sampo...
Citera
2015-06-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Läs t.ex Tradingguiden, det är en sådan där bok. Alltså kan jag inte länka till någon youtubelänk inte heller kan jag ge dig något enkelt svar som 12% på det där, 8% ryssland, 9% guld, 22% danska rederiaktier, 4% olja, 28% stoppa-i-madrassen.

Men om du inte orkar läsa någon bok är mitt tips just nu att ha alla pengar på banken eftersom trenden just nu är fallande på.. allt.

Jag läser gärna en bok om du har någon att tipsa om på moderspråket!
Citera
2015-06-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-

Ska låna tradingguiden såfort den blir ledig på mitt lokala bibliotek, tack!

Skulle ett sparkonto vara ett bättre alternativ då anser du eller påverkas de också av en nergång i börsen? Förlåt för de kanske löjliga frågorna men jag gör mitt bästa och vill verkligen lära mig och ta till mig!
Citera
2015-06-16, 21:34
Avslutad
Lite off topic, men vad jobbar du med som har en sådan brant och uträknad lönekurva som 18-åring? Är genuint nyfiken.
Citera
2015-06-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Lite off topic, men vad jobbar du med som har en sådan brant och uträknad lönekurva som 18-åring? Är genuint nyfiken.

Gissar på VVS eller något annat liknande yrke
Citera
2015-06-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit

Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy
Gissar på VVS eller något annat liknande yrke

Precis, bygg branschen it is! Väldigt underskattade yrken.
Senast redigerad av Aidegaren 2015-06-16 kl. 22:09.
Citera
2015-06-16, 22:10
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ska låna tradingguiden såfort den blir ledig på mitt lokala bibliotek, tack!

Skulle ett sparkonto vara ett bättre alternativ då anser du eller påverkas de också av en nergång i börsen? Förlåt för de kanske löjliga frågorna men jag gör mitt bästa och vill verkligen lära mig och ta till mig!

Den boken finns på svenska. Finns nog att låna här och var.

Ska du tjäna pengar på sikt gäller det att du klarar av att skydda dina investeringar. Innan du lärt dig sprida risker och innan du byggt upp ett kapital stort nog att behöva skydda kan du gott börja de närmsta månaderna med att ha pengarna på sparkontot.
Med mobilt bank-ID kan du på några minuter få 1,15% ränta hos Santander Consumer Bank, med statlig insättningsgaranti och fria uttag.

Där kan du ha dina sparpengar tills du läst på och känner dig torr bakom öronen att börja placera annorlunda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in