2015-06-15, 02:55
Medlem
-poke-s avatar
Min far har fått bältros. Jag har aldrig haft vattkoppor och funderar nu över risken att få det. Jag har varit i kontakt med min far både innan och efter utslagen visade sig på hans rygg. Vi har nyligen skakat hand och gått armkrok. Hur stor är risken att jag får vattkoppor? Vill gärna ha det så jag slipper få det ännu senare i livet. Min far vägar dock visa mig ryggen hans.
Citera
2015-06-16, 16:05
Medlem
-poke-s avatar
Bump!!
Citera
2015-06-16, 16:11
Medlem
AndersM79s avatar
Har man haft vattkoppor stannar viruset i kroppen hela livet. Ibland kan det aktiveras man blir äldre och då ge bältros. Har man bältros kan man smitta personer som inte tidigare har haft vattkoppor, så att de får vattkoppor. Men man får inte bältros av någon som har vattkoppor.
Citera
2015-06-16, 18:21
Medlem
-poke-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Har man haft vattkoppor stannar viruset i kroppen hela livet. Ibland kan det aktiveras man blir äldre och då ge bältros. Har man bältros kan man smitta personer som inte tidigare har haft vattkoppor, så att de får vattkoppor. Men man får inte bältros av någon som har vattkoppor.

Det vet jag, men hur stor är smittrisken om man aldrig haft vattkoppor och stöter på någon med bältros??
Citera
2015-06-16, 18:57
Medlem
Bältros smittar vid direktkontakt med blåsorna. Alltså inte på långa vägar så smittsamt som vattkoppor.
Citera
2015-06-16, 19:15
Medlem
drArsMoriendis avatar
Om du aldrig haft vattkoppor finns det vaccin som kan hjälpa. Det ingår inte i det allmänna vaccinationsprogrammet, så du får söka dig till det själv. Tänk dock på att om du vuxit upp i Sverige är risken att du inte fått vattkoppor vid vuxen ålder försvinnande liten. Det är större chans att du haft det och är redan immuniserad, bara att du glömt det, än att du verkligen skulle varit förskonad. Vid 12 års ålder är bara 3% av barnen fortfarande mottagliga, och dessa utgörs mest av barn som bott i mer tropiska trakter.
Citat:
Ursprungligen postat av Mihika
Bältros smittar vid direktkontakt med blåsorna. Alltså inte på långa vägar så smittsamt som vattkoppor.
Stämmer. Tänk på att hand mot hand får räknas som fysisk kontakt om man antar att personens händer rört vid spruckna blåsor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in