Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Minns jag inte helt fel nu så kan privatpersoner också beläggas med yppandeförbud. Så också journalister. Men kan liksom dig ha fel.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/

Endast vad som framkommer under förhör/förhandling kan beläggas med yppandeförbud. .
Senast redigerad av henkka 2015-06-16 kl. 17:00.
2015-06-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka86
Alltså det här med bevis. Dom har inte nämnt nånting om kroppen!! Där måste det väl finnas gott om bevis?

Visst det kanske tar tid men dom har inte ens nämnt i media som dom brukar göra annars att de väntar svar från obduktion etc? Är inte det lite skumt?

Jag tror den är illa tilltygad.
Bränd, kanske kemikalier eller dyl.
Därav allt hysch hysch & tid.
2015-06-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Din kompis snackar skit.
Vad får dig att tro att en polis skulle säga något alls om fallet till någon random person

Inte helt omöjligt om man har en relation till en polis. Det jag menar är att poliser kan ju tala med sina anhöriga så som vi talar till våra, om vårat jobb. Med det sagt så behöver inte detta vara fallet. Men mycket av den information som kommer till flashback i kriminalfall kommer ju från poliser som är vän/bekant med någon.
2015-06-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Med tanke på att det tog över en dag att identifiera den döda kroppen som Lisa Holms, så måste hon väll vart styckad också?
RIP

Det tog inte alls över en dag. Polisen identifierade direkt på kvällen och hennes föräldrar tidigt på morgonen dagen därpå. Då var förmodligen kroppen inte SÅ illa tilltygad som vissa vill få det till.

Och för femtioelfte gången, till alla er som tror att hon blev styckad. Hade hon blivit det så hade inte föräldrarna fått identifiera. Det fattar ni väl att man inte vill utsätta dem för sådant?
2015-06-16, 16:57
Medlem
RoyJoness avatar
Om det nu vore så att kroppen vore styckad eller dylikt, borde inte brott mot griftefriden inkluderats i häktningsframställan? Eller läggs det till vid ev. åtal? Hur såg det ut t ex vid Boden-fallet eller ryttarinnan?
2015-06-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Du tror alltså att litauiska gästarbetare utan utbildning utför arbeten som ses på bilden?

http://nlt.se/image_processor/1.4058486.1433951683!/image/3961677902.jpg_gen/derivatives/wide/3961677902.jpg?maxWidth=1903&maxWidthInline=595&ma xHeight=955&maxHeightInline=400
Beror på de kan ha lärt sig att använda en grävskopa. Kan inte avgöra vad för maskin skopan på bilden skulle tillhöra. Enligt tidigare fordonsuppgifter i tråden hade gården 4 traktorer, en frontlastare, ett större bilsläp, två personbilar och en jaguar veteranbil. Inbillar mig att de har grävskopa till någon av maskinerna och att man gör vad man kan med egna maskiner och personal.
2015-06-16, 16:58
Medlem
Att tidsspannet för dödsfallet är på hela 6 dagar kan tyda på att kroppen varit fryst.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Jag tror den är illa tilltygad.
Bränd, kanske kemikalier eller dyl.
Därav allt hysch hysch & tid.

Jag gissar också på det.. Något måste det ju vara eftersom dom inte var helt säkra på när dom hitta henne utan var tvungna att identifiera. "Vi har hittat en avliden person som med största sannolikhet är Lisa Holm" hade hon sett ut som hon gjorde innan hon dog så hade dom sagt "vi har hittat en avliden person som med säkerhet är Lisa Holm"
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej då din magkänsla är varken mer eller mindre värd än alla "teorier". Det är just det som är problemet. Det är inte bara ditt inlägg, utan att själva fallet som sådant drunknar i vad folk "känner" och vad folk "tror". Det är så urbota ointressant i det här läget eftersom mängden kända fakta är så liten.

Ett exempel: En man heter Mohammed och gillar dadlar. Är Mohammed arab?

Alla normalbegåvade inser att vi har alldeles för lite fakta för att göra en rimlig gissning här. Mohammed KAN vara arab, men han skulle lika gärna kunna vara perser, pakistanier, indones, somalier etc. Jag förstår inte poängen med att folk då ska sitta och skriva att de "tror" eller har en "magkänsla" av att Mohammed är eller inte är arab. Vad tillför det?

För att vara tydlig: Den kunskap vi har om fallet just nu är obetydligt om ens det bättre än vad vi har om Mohammed. Vad det är för information som skulle kunna leda till att vi gör en annan, rimlig bedömning än åklagaren (som naturligtvis vet mycket mer än du och jag) får du gärna förklara för mig.

Nej jag är inte normalbegåvad, så det kan vi lämna därhän.
Hur som haver, det jag efterlyste var ifall det fanns något stöd för att det inte är de här personerna. Jag har aldrig påstått att jag har någon annan teori, sannolikt är det de två häktade som är skyldiga. Jag var helt enkelt intresserad av ifall det finns något som tyder på att de har gjort det eller inte gjort det. Just nu finns ingenting, vad jag vet?
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/

Endast vad som framkommer under förhör/förhandling kan beläggas med yppandeförbud. Ingen kan hindra ett vittne från att berätta vad denne sett .

Så, ja, ett vittne som hörts av polisen, kan vara ålagd med yppandeförbud.
Medlem
Citat:
Fyndet som ledde till Lisa Holm, 17, var ett eller flera klädesplagg.

Det uppger nu en källa inom polisen för Aftonbladet.

– Vi får inte berätta något om våra fynd, säger Kenneth Söderlund, presstalesman hos Missing People

Senaste från aftonbladet ger en del svar!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab
Senast redigerad av Slaskbacker 2015-06-16 kl. 17:01.
2015-06-16, 16:59
Medlem
Parkours avatar
Skall bli intressant att se vad dom blir åtalade om förutom mord. t.e.x våldtäkt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in