Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 15:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om man ska gå efter vad åklagaren själv uttalade idag, dvs. att de inte idag fanns teknisk bevisning som bad de misstänkta till brottet men att det trots detta finns sannolika skäl till att de begått brottet.

Jag funderade lite på den omständigheten.....kanske en möjlighet är att polisen har hittat något i ett utrymme som troligen tillhör BO och som enbart frekventerats av gärningsmännen?
Då menar jag inte i deras bostad utan i annat utrymme som andra normalt inte har tillgång till?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Jag har inte varit så inblandad i tråden tidigare men känner att jag måste posta något, då jag känner att något är lite skumt med dessa tre misstänkta personer. Får konstiga vibbar helt enkelt, och det känns helt enkelt inte som att dessa litauer har gjort detta... Varför? Ja, för att de har jobbat för samma familj i flera år, de har aldrig ställt till med problem, de har familjer hemma i Litauen. De har alltså ALLT att förlora.

Den lilla kontakten jag haft med människor från Litauen och Polen (som gjort bygg- och renoveringsjobb åt mig och min familj) så har de generellt sett alltid varit extremt tystlåtna, kört sin egen grej, jobbat på bra och sen typ dragit hem till sin lägenhet för att ringa hem till sin familj. Inget tjafs, ingen fylla. De är här för att jobba liksom.

Jag säger inte att jag har rätt, men min magkänsla är min magkänsla - och jag har väldigt svårt att fatta vad motivet skulle vara för dem i detta fall.

Tankar?

Motivet är högst troligt av sexuell karaktär sett till flickans utseende samt andra omständigheter rörande GM
Bannlyst
Namnen på FB profilerna på MGM som florera i tråden var ju inte samma som häktningspapperna.. ? Var det påhittade namn på FB eller?

Kanske någon som svarat på detta i tråden men har inte hunnit läsa alla sidorna.

Sen angående häktningen så behöver inte faktumet att det bara tog 5 min att bestämma om häktning betyda att bevisvärdet är speciellt starkt. De är utländska medborgare och de är misstänkta för ett oerhört allvarligt brott, rätten ser en stor flyktrisk och de tar det säkra före det osäkra. Har man adress utomlands så är häktning närmast obligatorisk oavsett bevisläget.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Nä, nog åker fruntimret dit för skyddande av brottsling. Det är jag helt övertygad om. Hon har vetat om vad som hänt hela tiden och valt att hålla käft inför polisen.
Ja, men det föreligger ingen grund till att hålla henne fortsatt häktad om hon inte direkt kan skada utredningen, eller att rymma/flytta hem.
2015-06-16, 15:30
Medlem
KaptenKarlssons avatar
Tydligen skall rubriceringen för den yngre av bröderna vara "delaktighet i mord". Vad kan det skilja från medhjälp till mord?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20973673.ab
2015-06-16, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Vad då ingen tvekan??? Belägg är väl belägg. Utan belägg är det en trådsanning. Vilken artikel eller vilket foto från platsen gör att vi skall hålla det för sannolikt att det är boden som är fyndplatsen?

Det finns ett foto när 4 eller 5 tekniker iklädda vita dräkter, hårmössa och andningsskydd, tossor som alla är i boden (en på väg ut). Samt 1 eller 2 uniformerade poliser och en piket.

Liiite väl stort pådrag för att hittat ett örhänge, eller?

Sedan finns rapporter i tråden från folk som varit initierade i MPS som säger samma. Boden.

Bättre så? Du är säkert duktig och hittar fotot.
2015-06-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Namnen på FB profilerna på MGM som florera i tråden var ju inte samma som häktningspapperna.. ? Var det påhittade namn på FB eller?

Kanske någon som svarat på detta i tråden men har inte hunnit läsa alla sidorna.

Sen angående häktningen så behöver inte faktumet att det bara tog 5 min att bestämma om häktning betyda att bevisvärdet är speciellt starkt. De är utländska medborgare och de är misstänkta för ett oerhört allvarligt brott, rätten ser en stor flyktrisk och de tar det säkra före det osäkra. Har man adress utomlands så är häktning närmast obligatorisk oavsett bevisläget.
Någon kopplade en man vid namn Potapovas som är efterlyst av Interpol till några litauer med liknande namn som är bosatta i Skara, sedan var den karusellen igång. När det uppdagades att åldern inte stämde hittade man ett annat offer baserat på trollerier angående gästarbetarnas namn som skrevs kring gripandet.
2015-06-16, 15:33
Medlem
nobles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makkan85
Motivet är högst troligt av sexuell karaktär sett till flickans utseende samt andra omständigheter rörande GM

Utveckla gärna, om du orkar. Jag tänker inte motstrida att flickan "ser bra ut" - men ja, det är det ganska många som gör ju. Och vad jag förstått har bröderna som sagt skött sig i flera år samt har familj där hemma?

Såg att någon annan påpekat att detta behandlats förut, men jag har inte hittat något.
2015-06-16, 15:34
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
Hur länge kan polisen hålla kvar folket innan dom måste släppas om polisen inte får tag på någon direkt bevisning mot människorna?

Polisen var väldigt smarta.....dom började inte med att gripa gärningsmännen utan dom medtogs för förhör.

Polisen kan "behålla" personen i 6 timmar för förhöret och vid särskilda omständigheter i ytterligare 6 timmar. Det gav polisen 12 timmar innan dom beslöt att gripa gärningsmännen

Efter gripandet så är det åklagaren som beslutar om ev. anhållande eller frisläppande.....

Då polisen tog med trojkan för förhör så vann dom ytterligare 12 timmar innan åklagaren måste kopplas in
2015-06-16, 15:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men teknisk bevisning är väl knappast en förutsättning för att häkta på sannolika skäl ?
Nej. Vad Tingsnotarien menar är att om åklagaren kan få tingsrätten att häkta på sannolika redan utan teknisk bevisning, så måste bevisläget i utredningen vara rätt gott.
2015-06-16, 15:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noble
Jag har inte varit så inblandad i tråden tidigare men känner att jag måste posta något, då jag känner att något är lite skumt med dessa tre misstänkta personer. Får konstiga vibbar helt enkelt, och det känns helt enkelt inte som att dessa litauer har gjort detta... Varför? Ja, för att de har jobbat för samma familj i flera år, de har aldrig ställt till med problem, de har familjer hemma i Litauen. De har alltså ALLT att förlora.

Den lilla kontakten jag haft med människor från Litauen och Polen (som gjort bygg- och renoveringsjobb åt mig och min familj) så har de generellt sett alltid varit extremt tystlåtna, kört sin egen grej, jobbat på bra och sen typ dragit hem till sin lägenhet för att ringa hem till sin familj. Inget tjafs, ingen fylla. De är här för att jobba liksom.

Jag säger inte att jag har rätt, men min magkänsla är min magkänsla - och jag har väldigt svårt att fatta vad motivet skulle vara för dem i detta fall.

Tankar?

Fattar du inget? Den yngre blev kåt på Lisa och vill ha ett äventyr. Hon var inte alls med på noterna så han våldtog henne men insåg snabbt att det skulle bli katastrof när han åkte fast. Han hade ju familj i Litauen. För att inte skaka galler i Sverige i 4-5 år så försökte han undanröja spåren och tog livet av flickan. Eventuellt deltog den äldre, i varje fall i slutfasen, mordet.
2015-06-16, 15:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men teknisk bevisning är väl knappast en förutsättning för att häkta på sannolika skäl ?

Absolut inte, jag finner det bara intressant att det tog 5 minuter för rådmannen att fatta beslutet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in