2015-06-16, 01:15
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Därför att när det kommer ut att hans DNA/Fingeravtryck/wathever finns på handsken, ska inte mamma tro att han är skyldig.
Men handsken lär väl isf inte vara det enda som bär hans DNA.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Är du dum eller? Källa på att bevis saknas? Har du bevis? Källa på det?

Källan att det mest troligt finns besvärande omständigheter för dessa personer är att dom fortfarande sitter anhållna efter timmar och åter timmar av förhör medans tekniska undersökningar pågår paralellt för att säkra bevis inför morgondagens förhandling där dom med största sannolikhet kommer begäras häktade.
Medlem
[quote=..anonym..|53713718]
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
De har även genomsökt den gamla spritfabriken bredvid ladan mitt emot cafét.

http://sverigesradio.se/sida/images/97/3536644.jpg?preset=article-slider

I detta inlägg står det lite om spritfabriken.....
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-06-16, 01:16
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men visst, polisen vet nog vad de gör, och jag ser ingen uppenbarlig anledning att dra slutsatsen att polisen gjort en felbedömning som anhållit trion. Dock är jag mer öppen nu för att de är oskyldiga, än vad jag var vid den här tiden i fredags kväll.

Om inte polisen kan lösa ett - av allt att döma - oplanerat mord, där de just nu enda misstänkta är två gästarbetare med grundskoleutbildning, och där allmänhetens inställning gör resursfrågan irrelevant, så är det felprioritering någonstans.

Det kan givetvis visa sig senare att det var SSG eller marsianer med i bilden, men just nu är hypotesen väldigt enkel.

Obs detta motsäger inte din slutsats, snarare förtydligar förväntningar på vad som borde ske på tisdag.
2015-06-16, 01:16
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Utplacerade genom att kasta i hård vind via ett transportmedel?

Det konstiga är att dessa "utplacerade" objekt leder direkt till de 3 misstänkta gärningsmännens hus, eller åtminstone ett stenkast därifrån.

Det rimmar illa med "finurlig utplacering".

Mer rimligt en jakt, alternativt en konspiration att leda misstankar mot just "de utländska gästarbetarna".

Fynden är gjorda vinkelrätt mot vindriktningen under den aktuella natten, så att vinden fört vissa saker flera hundra meter vinkelrätt vindriktningen kan vi nog bortse från.

Däremot håller jag helt med dig om att det inte är någon finurlig utplacering. Jag trodde först att saker var droppade med flit och menade då att spåren skulle föra till Husaby men att man där borde ta norrut och inte till Götene, som spåren kanske vill få en att tro. Martorp, där kroppen ligger, finns faktiskt precis norr om Husaby. Med andra ord så leder spåren mig i rätt riktning.

Jag utesluter inte alls konspiration. 13 filmen med nedräkningen för L*sa, socialaterkomsts registrering av sitt konto några dagar före mordet och hans/hennes pekande på GMML:s inlägg är det en slump. Den som i tråden tydligast pekar på litauerna är användaren J.R. Är det en slump att hans första tråd på flashback handlar om en person som diskuterade mordplaner på flashback? Visst finns det mycket att ösa ur vad gäller en konspiration, men det krävs en himsken massa antaganden för att konspirationen skall vara trovärdig...

Jag ser det så här: saknas alla tekniska spår som binder de gripna till mordet så är det extremt märkligt. Är de skyldiga och gömmer kroppen på sin egen bakgård så är de korkade och är de korkade borde det vimla av DNA-spår i bilar, fingeravtryck osv. Men om allt det saknas så tror jag det är läge att väcka konspirationshypotesen igen, men till dess får den vila för min del.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2015-06-16 kl. 01:22. Anledning: Stavfel
2015-06-16, 01:17
Medlem
NirvanAs avatar
Imorgon måste åklagaren besluta om dom ska häktas, finns det nån chans att dom inte häktas?
2015-06-16, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag tror inte på våldtäkt överhuvudtaget. Hade det varit inblandat hade man kunnat säkra DNA rätt snabbt. Samma sak vad gäller allt typ av våld, man skulle hitta skinn under hennes naglar och sånt.

Det är iallafall vad jag hoppas på. Att hon råkat bli påkörd och att lituaerna fått panik.

Tror de kommer häktas imorrn för vållande. Att det tar sån tid att säkra bevisen och hitta teknisk bevisning beror nog på att de väldigt gärna vill få till en mordutredning.
Våldtäkt är inte nödvändigt på något sätt. Ej heller är det uteslutet på något sätt.

Givetvis har polisen säkrat dylika spår om finnes. Men du kan ju inte höja en misstankegrad bara för att du säkrat sperma eller nagelavskrap. Du måste ju knyta spåret till MGM, begriper du väl? Och du begriper väl att CSI inte är verklighet och att sådant tar tid. Måste få ta tid. Och utförs inte heller av polisen utan av NFC som givetvis har en låååång kö. De kan sätta saker i en snabbkö, men det kan finnas gott om andra högprioriterade analyser av andra fall som kanske bara inte fallit mediahysterin i smaken. Dessutom kan själva analysen ta tid, från timmar till dagar. Oftast timmar skulle jag tro. Det är laboratoriearbete och saker kan behöva upprepas. Dessutom, hur många spår tror du polisen säkrat i just detta fall? Kan finnas tusentals säkrade spår och innan man vet analyssvaren vet man inte heller vilket spår som hade varit mest tidskritiskt. Lite moment-22. Olika spår, även av samma typ (t.ex. där man vill ta fram en DNA-profil) kan också ta olika lång tid eftersom olika tekniker används för att duplicera DNA beroende på spårmängd och renhetsgrad. Och så måste man ta bort ovidkommande profiler och säkerställa att prover inte är kontaminerade.

Detta tar tid. Misstankegraden idag säger INGENTING om huruvida polisen har säkrat helt avgörande spår eller inte.
2015-06-16, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Nu har jag inte hängt med hela vägen.

Men varför är bröderna misstänkta för?

Vad tror du?!?
2015-06-16, 01:19
Medlem
Nomad101s avatar
Finns det bild på mopeden?
Medlem
joppepis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om det stämmer att hon hittades i en byggnad är det rimligt att anta att GM kände till byggnaden och visste att det inte fanns folk där. Man går inte in i en okänd byggnad med en bortförd person, levande eller död.

Det är helt oklart för alla utom polisen var kroppen hittades. Kan lika gärna vara utomhus ( faktiskt troligare, enligt mig)
Medlem
katws avatar
Intressant minst sagt, fick detta av en nyregistrerad användare:

Tjena kan inte posta i tråden tyvärr men har en nära vän inom polis ärendet som är inkopplad i detta fallet och enligt honom ska förhör komma att hållas med godsherrens son så verkar som att han har en delaktighet i mordet på något sätt enligt min källa.Hans far Arne ska tydligen befinna sig på sjukhus för tillfället på grund av chock troligen hjärtat . Detta är säkra ingen nonsens med andra ord.. posta gärna detta i tråden men maska mitt namn Tack
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Källan att det mest troligt finns besvärande omständigheter för dessa personer är att dom fortfarande sitter anhållna efter timmar och åter timmar av förhör medans tekniska undersökningar pågår paralellt för att säkra bevis inför morgondagens förhandling där dom med största sannolikhet kommer begäras häktade.

Är det källa för bevis? hehe snarare polisens desperata sökande efter bevis att dom är skyldiga vilket jag tror är tveksamt med tanke på deras ytterst skötsamma levande som dom uppvisat i Sverige och Litauen, nog polisen som kört i diket känns det som

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in