2015-06-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag frågar dig igen! om jag får ett jobb att bygga ett hus har jag rätt att diskriminera alla kvinnor med motiveringen de har fel kön och att jag endast vill ha män?
Bättre liknelse vore om du är en husägare och vill bygga ett garage på tomten, har du då rätt att välja snickare helt efter egna premisser så som kön osv? Ja. Har de som "diskrimineras" för att de inte blev anlitade av dig att snickra på garaget något case? Nej.

Varje gång jag klipper håret väljer jag att gå till den snygga frisörskan med stora bröst , det betyder inte att fula snubben har något case om diskriminering mot mig.
Citera
2015-06-14, 13:45
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.metro.se/noje/molly-sanden-har-fatt-nog-av-mansdominansen-nu-jobbar-hon-bara-med-kvinnor/EVHofi!N2j8wERxS4xY/

"Molly Sandén har fått nog av mansdominansen – nu jobbar hon bara med kvinnor

När Molly Sandén under måndagen gästade radioprogrammet Hallå P3 avslöjade hon att hon sparkat alla män i sitt band och sitt team. Anledningen till valet var att stjärnan vill utjämna ojämställdheten i musikbranschen."

Gör Molly Sandén rätt?
Hon gör som hon vill det anser jag att hon ska ha rätt till.
Däremot att välja bort folk p.g.a endast deras manliga kön är mansdiskriminering och könsdiskriminering är känsligt i dagens Sverige och hade det varit p.g.a att det var kvinnor som det fick gå så hade det säkert varit ett fall för DO och höga böter hade säkerligen utdömts.
Ser även en dubbelmoral i att hon sparkat alla av ena könet för att "utjämna ojämställdheten i musikbranschen".
Med det sagt så har hon rätt att jobba med vilka hon vill om de så är bögar, nazister eller hen.
Citera
2015-06-14, 13:48
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Bättre liknelse vore om du är en husägare och vill bygga ett garage på tomten, har du då rätt att välja snickare helt efter egna premisser så som kön osv? Ja. Har de som "diskrimineras" för att de inte blev anlitade av dig att snickra på garaget något case? Nej.

Varje gång jag klipper håret väljer jag att gå till den snygga frisörskan med stora bröst , det betyder inte att fula snubben har något case om diskriminering mot mig.

Varför? Om jag som ägare på ett företag får ett jobb att bygga ett hus som räknas som projekt alltså har jag bara jobb så länge vi bygger huset efter det får de lämna företaget.

Vart skiljer sig då detta ifrån musikbranschen? eftersom de bara har en "projektanställning" vill jag bara ha män i mitt arbetslag när vi gör detta projekt borde jag ju rimligtvis få ha det?

Om vi säger så här då! har jag rätt att neka att ta in folk i mitt företag från bemanningsföretag till detta projekt? om det är av det kvinnliga könet.
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-06-14 kl. 13:50.
Citera
2015-06-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Om vi säger så här då! har jag rätt att neka att ta in folk i mitt företag från bemanningsföretag till detta projekt? om det är av det kvinnliga könet.
Ja, det är ju så ganska många företag gör för att kringgå diskrimineringslagen
Citera
2015-06-14, 13:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja, det är ju så ganska många företag gör för att kringgå diskrimineringslagen

Okej då fick jag svar på det
Citera
2015-06-14, 16:02
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Det är det som är min poäng i grunden, du ska få göra vad du vill med dina pengar, att lägga sig i vad företagare spendera sin pengar på är lika sjukt som att lägga sig i vad privatpersoner lägger sina pengar på, det har inte staten med att göra. Men nu är hon ändå ingen privatperson så din liknelse faller ändå.
Citera
2015-06-15, 03:51
Bannlyst
Bara jag som ser ironin i att sparka alla män för att prata om jämnställdhet?
Citera
2015-06-15, 04:08
Medlem
IamSiriuss avatar
Så nu är misandri samma sak som jämställdhet? Det här jävla landet verkar lida av någon slags kollektiv sinnessjukdom.

Det är ingen som hindrar kvinnor från att ta sig in i musikbranschen och även om det skulle vara på det viset, vilket det självklart inte är, så är det helt obetydligt då det är busenkelt att skapa kommersiell musik oberoende av något skivbolag. Jag har själv gjort det. Vem som helst kan sätta upp en musikstudio hemma för några tusenlappar och sälja musiken på online-plattformar. Om det är så att det finns färre kvinnor än män i musikindustrin så är det enbart för att fler män än kvinnor söker sig dit. Det finns absolut ingenting som kan stoppa någon, man eller kvinna, från att jobba med musik om de skulle vilja det och därför är det helt absurt att påstå att det höga antalet män skulle ha något att göra med ett förtryck mot kvinnor.

Jämställdhet enligt mig är att alla ska bedömas utifrån deras kunskaper, helt oberoende av kön. Molly, du gör raka motsatsen. Du baserar allt på vad människor har mellan benen istället för att se till deras talanger. Den enda förtryckaren här är du.

Min erfarenhet av kvinnor inom musikbranschen är att de kan sjunga lite och möjligen spela något instrument men de har inte den blekaste aning om vad DAW ens betyder. Jag kan inte ens räkna till hur många gånger tjejer har kommit och sagt "Jag vill spela in en låt men vet inte hur man gör. Kan du hjälpa mig?" och sen måste jag sitta och göra precis allt arbete medan de står och trallar lite framför micken. Killar brukar däremot se till att de själva lär sig hur man gör saker och ting. Om ni tjejer vill att det ska vara fler tjejer i musikbranschen så kan ni ju börja med att lära er hur man utför yrket.
Citera
2015-06-15, 04:42
Medlem
IamSiriuss avatar
Det verkar förövrigt inte som att Molly är medveten om att det är olagligt att ge någon sparken baserat på personens kön. Om det är någon av hennes före detta manliga kollegor som läser det här så råder jag er att stämma henne. Hon bryter mot diskrimineringslagen och förtjänar alla straff hon kan få för sin misandri.
Citera
2015-06-15, 06:56
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag tycker att det är fel det hon gör.

Det ska vara rätt person på rätt plats, att avfärda någon enbart p.g.a. kön, etnicitet eller sexuell läggning är väldigt fel och jag tycker att det skulle vara väldigt konstigt att hon skulle komma undan med det.

Om jag skulle vara en artist och vräkte ur mig "Nu ska jag inte jobba mer med Kvinnor" så tror jag att jag skulle bli kallad för det värsta manschauvinisten inom musikbranschen. Jag skulle såklart inte sparka kvinnorna, utan bara att vägra anställa nya efter att kontrakten löpt ut.

Hur lång tid skulle det ta innan jag får helsidor på diverse nyhetssidor och en stämning nedtryckt i halsen ?

Det hon gör är precis lika illa som om någon skulle vägra anställa en svart snubbe bara för att "Vi tänkte köra ett helvitt tema i vårt band, sorry Abdul"
Citera
2015-06-15, 09:13
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoralDetektiven
Bara jag som ser ironin i att sparka alla män för att prata om jämnställdhet?

Ja det är ju halva grejen, då de könsdiskriminerar emot män så görs det i jämställdhetens namn. Det är en extrem fanatism, och det ifrågasätts i princip aldrig i det offentliga rummet. Vi lever i ett extremt matriarkat, där män förtrycks, det är därför sådana här uppenbara motsägelser går så många förbi. Det är inte precis första gången.

Många feminister vill ju ha mansskatt och kvotering etc också, för kompensera för något dold "förtryck" emot kvinnor.
Senast redigerad av ulvvf 2015-06-15 kl. 09:16.
Citera
2015-06-15, 21:58
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Jag tycker att det är fel det hon gör.

Det ska vara rätt person på rätt plats, att avfärda någon enbart p.g.a. kön, etnicitet eller sexuell läggning är väldigt fel och jag tycker att det skulle vara väldigt konstigt att hon skulle komma undan med det.

Om jag skulle vara en artist och vräkte ur mig "Nu ska jag inte jobba mer med Kvinnor" så tror jag att jag skulle bli kallad för det värsta manschauvinisten inom musikbranschen. Jag skulle såklart inte sparka kvinnorna, utan bara att vägra anställa nya efter att kontrakten löpt ut.

Hur lång tid skulle det ta innan jag får helsidor på diverse nyhetssidor och en stämning nedtryckt i halsen ?

Det hon gör är precis lika illa som om någon skulle vägra anställa en svart snubbe bara för att "Vi tänkte köra ett helvitt tema i vårt band, sorry Abdul"
Normalt accepteras sånt mer när det gäller minoriteter, underrepresenterade eller svagare grupper. de flesta normala personer tycker nog att det är helt ok.
En förkrossande majoritet av band är helvita och helmanliga. Det är sannolikt få förutom ett gäng på F&J som kan se ett problem i att en ynka halvkänd artist besluter sig för att anlita enbart kvinnor i sitt band.

Det är nog rätt många Abdul som inte anställs som musiker pga helvitt tema, skillnaden mot ditt exempel är att ingen säger det till honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in