Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 21:41
Medlem
Tror gubben är delaktig. Han kanske har begått brottet (själv eller med någon), spridit ut lisas grejer, missat handsken av någon anledning, ser den dagen efter, tar direkt upp den (eftersom hans dna möjligen redan finns på den, så får han det att verka som att dna:t hamnade där vid just det här tillfället istället).
2015-06-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Brukar ändå komma ut intervjuer med de anhållnas advokater där media frågar hur deras klienter ställer sig till anklagelserna, men detta kommer säkert i samband med häktningsframställan.

...advokaterna är ålagda att vara förtegna om läget.

Under lördagskvällen säger Helena Svärd, advokat åt en av männen till Expressen:

– Jag kan inte yttra mig. Jag har blivit belagd med yppandeförbud.

Nästan lika tyst är advokat Thomas Ört:

– Åklagaren har 17.50 i kväll meddelat mig yppandeförbud, säger han till tidningen...
2015-06-15, 21:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jo, absolut, men ser man om det varit tumult på en yta med någon form av avtryck i det så räcker det för att binda i ett första skede.

Men hur ser man tumult i en lada med vad jag antar har stampat jordgolv, om det är där de gräver du refererar till? Där har de jobbat, släpat maskiner ställningar, stegar och gud vet vad. Det är dubbelportar, en traktor kanske körs in där då och då för att lasta. Och tydligen hade faderns kollegor letat där samma kväll hon försvann?
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Det är alltså en polis som löste detta fall på mindre tid än det tar en människa att gå 500 m.

Det sas ju att det var två tips från MP som fick en polis att lägga ihop ett plus ett. Måste ju varit detta: Några i MP hittar ett fynd där de precis sett de tre anhållna uppehålla sig, detta måste ju vara det som upprört dessa ur MP. De berättar för en polis, och redan där har säkert polisen tillräckligt för att anhållna alla tre för någonting. Men den här polisen kopplar samman detta med ett annat tips från MP och det leder till att Lisa hittas, det är förmodligen tipset att dessa två män setts vid en verkstad. Poliserna plockar in de tre MGM och fokuserar sökandet till verkstadsområdet.

Man kan ha sparat mycket tid på att en polisman kopplade samman dessa två tips. Finns ju hundratals tips tydligen.

Till dig som kom på detta: bra jobbat, var stolt
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är ju ändå under 30 500 som ska vara lägstalön enligt byggnads väl. Det är vad en rivare utan mer krav än knappt grundskola ska tjäna. Om det gäller medborgare utanför EU som erbjuds jobb i Sverige får de inte arbetstillstånd från Migrationsverket för byggnads avstyrker.
Men den lönen (20 500) är väl ungefär ingångslön i många akademiska yrken, polisaspiranter ligger väl också närmare den lönen än dryga 30 000 (som dessutom skattesubventioneras). Så nu kanske vissa har ett hum om "varför man anlitar utlänningar" för vissa jobb.

Har det sagts något om summan är brutto eller netto? Jag tror faktiskt inte att fastighetsägaren har ett hängavtal med byggnads, varför skulle han ha det? Fri lönesättning gäller. Jag kan dessutom berätta att de där slavlönerna inte är särskilt vanliga längre vad gäller balter och polacker, andra kategorier av invällare har tagit över, men det kan vi ta i en annan tråd.

Således inte uppseendeväckande att de tjänar 20000:- i månaden, det anses dessutom som en bra lön oavsett om det är brutto eller netto.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M89
Då känns det genast väldigt oplanerat att köra ut och mörda någon efter att ha funderat på det i en kvart, detta är någon som känner till Lisa sedan tidigare sett henne vid kaféet och planerat att våldföra sig på henne, tror heller inte att det är litauerna som gjort detta om nu deras mammas uppgifter stämmer, låter lite för lätt att man hittar hennes kläder/tillhörigheter vid deras bostad och kroppen på deras arbetsplats är man verkligen så dum att man placerar det just där, finns ju hur mycket skog runt om kring hade bara varit köra ut någonstans och gömma allt.

Visst finns det utrymme för alternativa gärningsmän på det vi vet. Poängen är att vi vet väldigt lite. Hade vi samma information som polisen har i detta nu så kanske sannolikheten för din alternativa teori sjunker till 1-2% om ens det.

I bästa fall (för alla nyfikna) kommer vi att få lite mer information efter häktningsförhandlingen imorgon där åtminstone bröderna rätt så sannolikt kommer att häktas. Man bör dock inte räkna med att FU-ledningen släpper särskilt mycket info till media i detta läge, så det kommer säkert att finnas gott om utrymme flera veckor till för de som vill spekulera och fantisera.
2015-06-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grubbelur
Hur stor tror ni sannolikheten är att det finns dna spår på en handske bara för att man rört vid den? Eller fingeravtryck heller för den delen?

Och nej jag är inte ironisk! jag undrar verkligen..

For DNA, ingen sjans
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Trolig teori:
...
Det som jag ställer mig frågandes till är: vem går ut och dricker kaffe på verandan under en söndagskväll när det var otroligt blåsigt just den dagen och riktigt skitigt väder?

HAHA Bra tänkt!
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag tror den riktiga jäveln är ute någonstans.
Han stack rymma. Han sa att han skulle fixa en sak och lämnade dem där.Min teori bara.

Lutar också åt något liknande.
Kanske är det godsherren t.ex. som vill skylla på gästarbetarna.
Om polisen gräver i hans lador, kan han knappast heller vara utom misstanke. Kanske hittar de flera, äldre kvinnolik på ägorna?
2015-06-15, 21:44
Medlem
CrossArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Trolig teori:

De misstänkta bröderna sitter och dricker kaffe runt 18-tiden på verandan. Deras fru lagar mat. Plötsligt inser mannen att han har glömt något i ladan och bestämmer sig för att gå tillbaka. Den ena brodern bestämmer sig för att följa med, då det kan röra sig om tunga verktyg eller att transportera något hem igen.

De åker iväg i sin bil. Klockan är nu mellan 18.20-18.30. Lisa har precis gått ut från cafét och har skickat ett sms till sin far vid 18.23. Precis efter detta kommer en bil in på vägen och parkerar. De två männen ser att LH är ensam och fångar hennes uppmärksamhet. Kanske ber dem henne att hjälpa till med att bära något från ladan eller frågar om vägbeskrivning/vad som helst. LH, som beskrivs som en sprudlande och vänlig tjej vänder sig mot dem och ger dem den hjälpen de behöver.

Vad som sedan händer är en gåta, men på något sätt brags LH om livet. Förmodligen i ladan. Sedan lyfter de två MGM in henne i sin bil och åker till Martorps gård. Under färden kastar dem bort hennes tillhörigheter på en åker flera hundra meter bort, i hopp om att ingen kommer leta där. Mobilen kastas nära en buske, men med tanke på blåsten under den aktuella dagen flyger delar av mobilen/mobilfodralet iväg lite och hamnar nära grusvägen.

Det som jag ställer mig frågandes till är: vem går ut och dricker kaffe på verandan under en söndagskväll när det var otroligt blåsigt just den dagen och riktigt skitigt väder?
Precis....
Och kaffe innan maten ??? Blir ju mätt på kaffe..
2015-06-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Lutar också åt något liknande.
Kanske är det godsherren t.ex. som vill skylla på gästarbetarna.
Om polisen gräver i hans lador, kan han knappast heller vara utom misstanke. Kanske hittar de flera, äldre kvinnolik på ägorna?

Känns det inte lite mycket film/bok?

"Den perverse godsägaren och dom försvunna kvinnorna"

Nej. Det tror jag inte på.
2015-06-15, 21:45
Bannlyst
Det som jag tycker är det mest skumma är att lituaerna befinner sig endast 100 meter vid en verkstad från kroppen. Tror ni att det är en slump eller?

Att de sedan inte kan ge en bra förklaring på vad dem gör där känns....så misstänkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in