Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 20:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
I den nya artikeln bekräftas att bröderna var med när handsken hittades:

"– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också."

Men länka till artikeln då, varför gör du inte det med en gång så hade vi sparat det här inlägget. Förmodligen vill fler än jag läsa vad som står före och efter det du citerar.
2015-06-15, 20:54
Medlem
Jerzy Sarnecki satt i en av morgonsofforna häromdagen. Kan inte citera honom exakt men det han menade var att statistiken talar för att något sexuellt är iblandat i såna här fall. Vi får se om det här fallet följer statistiken.
2015-06-15, 20:55
Bannlyst
Från Expressens senaste artikel.

Citat:
De visste att det pågick ett sökande i Sverige efter den försvunna Lisa Holm. Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann.
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också.
– Några timmar senare kom polisen dit och sa att de inte fick arbeta mer där.
Bröderna fortsatte under veckan att berätta för dem där hemma att de fått avge DNA-prov - och under ett Skype-samtal med hustrun såg hon hur en polis kom på besök till gården.
– Jag frågade vad som hände och han skickade en länk till en svensk nyhetsvideo. Han tyckte något var konstigt och sa: ”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer”.
Det är en misstänksamhet som litauerna har tvingats leva med.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Om de visste att sökandet pågick sedan i måndags, varför uppträdde dem märkligt och aggressivt mot MPS?
2015-06-15, 20:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Eehmm..det är faktiskt ett fait accompli att det var utlänningar som mördade Lisa.

Fait accompli blir det först när det finns en fällande dom, och kanske inte ens då. Tänk Thomas Quick.
2015-06-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
En del av mig vill verkligen inte veta detaljerna kring mordet...
en del av mig är nyfiken på vad som skett...

So sue me...

Kommer alla detaljer klargöras i med FUP:en?
2015-06-15, 20:58
Medlem
Nu tillhör jag de som tror att de är skyldiga, men tänk så här. Om de inte är skyldiga så kanske de är väldans nyfikna på varför en massa okänt folk promenera över fälten där de bor. Dvs deras boss marker. En boss som kanske skickar hem dem utan lön om han blir irriterad på dem. Att en massa folk då klampar på dennes mark måste i deras ögon vara väldigt konstigt och de är rädda för att få skulden för något som de inte ens vet vad det är. Klart som korvspad att de skulle uppträda märkligt under de förutsättningarna. När dessutom språkförbistring gäller. Kan tänka mig att de kanske kan halvtaskiga engelska fraser som max.

Men som sagt, jag tror på att de är bad guys. Men med tanke på allt annat som kastats ut i teoriväg i denna tråd så bör ovan inte förkastas helt, imho.

Jag hoppas innerligt att det hittas nog med bevis. Det jag inte fattar är varför man sprider ut massa tillhörigheter på olika platser utan att gräva ner dem (Vad det verkar?) på ett och samma ställe??
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano

Svårt att veta vad som är sant och inte, men "Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden."
Bannlyst
Från Expressen http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Citat:
Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.

Märkligt att de inte kan uppge varför dem befinner sig vid en verkstad på en fredagkväll?
2015-06-15, 20:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Från Expressens senaste artikel.

Om de visste att sökandet pågick sedan i måndags, varför uppträdde dem märkligt och aggressivt mot MPS?

Märkligt att hennes story skiljer sig ifrån fastighetsägarens vad gäller vem som plockade upp handsekn och så vidare.

Jag finner det inte konstigt att männen har reagerat bryskt mot MPS sökare. De vet kanske inte vad det är för en organisation och vad de har för befogenheter, och alla vi som minns fallet Pierre i Göteborg vet att alla sökare inte uppträder lagenligt och behärskat i alla lägen.
2015-06-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Helvete om litauerna inte är skylldiga och polisen tagit in dem och chansat på fel kort. Då har vi ett nytt mord som ingen döms för.

Svensk polis har ju inget vidare trackrecord direkt.

Helt ärligt så trodde jag från början att "gästarbetarna" som nu är anhållna är oskyldiga av den enkla anledningen att om man mördar en tjej så är man rätt så korkad om man stannar kvar och inväntar polis. Det "normala" hade varit att ta sitt pick o pack och dra därifrån.

OM så är fallet så tror jag dock att Arne (godsherren) känner till att en av gästarbetarna försvann hastigt. Jag tror också att de nu anhållna gästarbetarna vet vem mördaren är.

Men det lutar väl år att dom är så korkade att dom stannade kvar och blev haffade.
Medlem
Realisten73s avatar
Mål nr: B 1902-15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Funderar på vad som har hänt. Rånmord på en sjuttonåring låter otroligt
Det måste varit så att hon kommit på nån av dem med nåt, eller två eller alla tre, eller ha avfärdat romantiska / sexuella inviter eller ett våldtäktsmord.

Om de nu åkt fast för att ha placerat ut ett klädesplagg i fredags måste nån/de ha tagit med sig tillhörigheter, varför göra det om det inte var ett rånmord eller något lustmord/sexmord? Alkohol och droger kan spela en roll.

Och hur dumma är de om alla tre går och placerar ut ett klädesplagg på en plats som genomsökts i fem dagar.

Kan någon annan ha fört bort och mördat Lisa och nån av dessa tre ha sett Lisas tillhörigheter och plockat med sig dessa (tillfället gör tjuven)? Sen har de inte vågat berätta för man kan nog åka dit för delaktighet i mordet bara på innehav av ägodelar.

Men i slutändan tror jag bara de är korkade och stressade. Att de efter förhör anhållits för olika saker tyder på att man medgivit något mer än att ha placerat ut något i fredags. Skulle iofs kunna vara att kvinnan medgett hon.varit med och placerat fynd i fredags och dom andra har medgett de placerat ut fynd också tidigare.

Att man gräver så i närmaste ladan tyder på nånting...

Min gissning nu: har hela tiden trott på inbrottsförsök som gått fel, kan fortfarande va så men jag lutar mer åt sexuellt håll nu.

Den broder som inte är gift med anhållna kvinnan är full och får syn på Lisa mellan 18:05 och18:23, när Lisa smsar kompisar eller gud vet vad. Han stöter på lisa och blir avvisad, han känner sig återigen värdelös och dödar henne. Eller så är det rent våldtäktsöverfall. Han drar in henne i ladan, hennes mobil plockar han upp och lägger i fickan och tar sig hem. Där tar han bilen och åker till caféet / ladan, men han.åker inte närmaste vägen, han åker sydväst och sen norr. Lisas mobil får ett sms, han slår sönder den och kastar ut del för del (mobil, mobilfodral, kontokort). Han kommer till mordplatsen lastar in Lisa och en del tillhörigheter (handväska?) och kör till gården där lisa sedan hittas. Han hittar inget perfekt ställe så han slänger henne i byggboden. Han åker hem och försöker bete sig normalt, kanske är han ensam hemma. Men när brodern kommer hem inser han vad som hänt, kanske pga polispådrag vid caféet eller för att det är blod eller tillhörigheter i bilen / hemmet. Han får ut sanningen ur sin bror och de bestämmer sig för att gömma kroppen bättre så de går till gården där hon gömts De hittar en vagn på gården, de flyttar henne från byggboden in till den stora byggnaden istället. Där täcks hon förmodligen med något och de går hem. Men sen har de hittar frun tillhörigheter i bilen under veckan och de har varit tvungna dumpa det på nåt sätt. Eventuellt har broder två varit med redan när hon flyttades från ladan till gården där hon hittades.

Edit: kan vara så att flytten av kroppen från boden till stora uthuset skedde på fredagen också. Bröderna ska ha setts i en verkstad 100m från fyndplatsen. Förklarar anhållningarna. Alla tre har setts placera ut ett "fynd", därav blir alla skyddande av brottsling (potentiellt) och polisen hade hört de varit i verkstaden så de sökte där och hittade kroppen, därav skäligen misstänkta för mord
Senast redigerad av enough-is-enough 2015-06-15 kl. 21:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in