2015-06-12, 10:36
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Det blir onekligen mycket intressant att se huruvida GPs omorientering påverkar upplagan/räckvidden. Teodorescus ledare är flitigt länkade, men jag är mycket osäker om detta kommer att påverka pappersupplagan i större utsträckning. Om den politiska omorienteringen innebär en ekonomisk vinst, lär detta pilotfall leda till fler kappvändningar i mediasverige.
Det blir inget trendbrott. GP har monopol i området och läses av alla som vill ha en morgontidning oavsett partifärg. Journalister har allt för höga tankar om sig själva och sin betydelse. Tidningen kommer sakta att dö i samma takt som sin läsekrets. Faktum är att det går ändå fortare då min 77-åriga mamma såväl som en 82-åring jag är bekant med sagt upp sina tidningar och läser på internet.
Det häpnadsväckande i fallet Teodorescue och den rådande åsiktskorridor på GP är att tidningen skall utåt sett vara "liberal".
Men det här är ägarnas fel. De har själva skrutit med att de inte lagt sig i det redaktionella arbetet (t.ex. bonnier). Nu har man den sits man förtjänar.
Senast redigerad av tryff 2015-06-12 kl. 10:40.
Citera
2015-06-12, 11:44
Medlem
Var hittar man statistik och årsredovisningar för diverse tidningar?
Är nyfiken på hur det går för SvD och DN.
Citera
2015-06-12, 12:16
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Var hittar man statistik och årsredovisningar för diverse tidningar?
Är nyfiken på hur det går för SvD och DN.
SvD hittar du insprängd i Schibstedts årsredovisning.
DN i Bonniers
Citera
2015-06-13, 05:52
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Det blir inget trendbrott. GP har monopol i området och läses av alla som vill ha en morgontidning oavsett partifärg. Journalister har allt för höga tankar om sig själva och sin betydelse. Tidningen kommer sakta att dö i samma takt som sin läsekrets. Faktum är att det går ändå fortare då min 77-åriga mamma såväl som en 82-åring jag är bekant med sagt upp sina tidningar och läser på internet.
Det häpnadsväckande i fallet Teodorescue och den rådande åsiktskorridor på GP är att tidningen skall utåt sett vara "liberal".
Men det här är ägarnas fel. De har själva skrutit med att de inte lagt sig i det redaktionella arbetet (t.ex. bonnier). Nu har man den sits man förtjänar.

Som Sundsvallsbo så har jag faktiskt börjat läsa Göteborgsposten mer än Sundsvalls tidning efter att Teodorescu tog över. Dels är det en fråga om att jag vill uppmuntra till rätt beteende. (Läs, jag är nyliberal-isch av mig) Men även att man kan inte bli profet i sin egen hemstad, men även att jag vet inte. ..Men jag vet att jag kommer att få kritik för det här av äldre läsare som har pulsen på GP, men tidningen känns lite bättre. I alla fall i jämförelse med dom andra två stora drakarna DN och SvD.
Citera
2015-06-13, 11:40
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Känns som att det är många chefer som lämnar sina poster nu. Marica Finnsiö lämnar Aftonbladet efter 20 år. Det står ingenting om att hon kommer få jobb på någon annan tidning.

Citat:
Ursprungligen postat av Marica Finnsiö
Allt går så förtvivlat mycket snabbare nu. Allt som har med journalistik, publicering och även arbetssättet. Det är en helt ny värld i dag än för tio år sedan. Då hade vi en kanal att bry oss om, print, och det var stressande då. Nu har vi deadlines 24 timmar om dygnet vilket ställer helt andra krav på alla.

http://www.journalisten.se/nyheter/det-ar-en-helt-ny-varld-i-dag

Förövrigt så var idag sista dagen för tidningen Folket.

http://www.journalisten.se/nyheter/folket-gar-i-graven-med-88-sidig-tidning
Citera
2015-06-13, 17:19
Medlem
En intressant undersökning som visar olika medivanor beroende på åldersgrupp.
http://www.publishingtechnology.com/2015/05/dwindling-tablet-sales-point-at-the-mobile-future-of-digital-reading/ofcom-chart/#main

Mobilen är det som gäller för 70-talister och yngre. De vänder även TV:n allt mer ryggen.

De enda som kommer sakna tidningarna tillhör 55+. De håller sig även fast vid TV:n och ratar mobilerna. Som många riktigt konstaterat i denna tråd håller kunderna av gammelmedias alster på att dö ut. Och det gäller inte bara tidningarna utan även TV.
Citera
2015-06-13, 17:22
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
En intressant undersökning som visar att mobilen är det som gäller för 70-talister och yngre. De vänder även TV:n allt mer ryggen.
... medan SVT satsar mer och mer pengar på indoktrinerande ungdomsprogram.
Citera
2015-06-14, 13:12
Medlem
DAGGER[X]s avatar
SVT gör sitt bästa för att vara relevanta online och dom kanske lyckas. Men min magkänsla är att SVT får väldigt svårt att hävda sig i det digitala landskapet. Det kommer nog finnas en hel del som är mer intressant. SVT hade sina glansdagar i den gamla "enkanalsstaten". Då kunde man styra all information och i lugn och ro uppfostra medborgarna.
Citera
2015-06-15, 20:14
Medlem
Mobilrekord på Expressen igen:

5 056 943 unika webbläsare (+ 222 % mot 2014).

17 188 713 besök (+ 262 %).

52 476 770 sidvisningar (+ 233 %).

Desktopsajten ökade också:

Unika webbläsare: 3 413 130 (+ 51 %).

Besök:10 246 847 (+ 51 %).

Sidvisningar: 40 544 590 (+ 60 %)

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/
Citera
2015-06-15, 20:26
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Mobilrekord på Expressen igen:

5 056 943 unika webbläsare (+ 222 % mot 2014).

17 188 713 besök (+ 262 %).

52 476 770 sidvisningar (+ 233 %).

Desktopsajten ökade också:

Unika webbläsare: 3 413 130 (+ 51 %).

Besök:10 246 847 (+ 51 %).

Sidvisningar: 40 544 590 (+ 60 %)

http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/
Och Thomas Mattsson har blivit 5 000 gram fetare. Men var är cashen??
Citera
2015-06-15, 20:33
Medlem
Aeriannes avatar
Hemsidorna bara glider av telefonerna...

https://twitter.com/kwasbeb/status/610412932950790145
Citera
2015-06-15, 20:49
Medlem
DannyButtermans avatar
Fattar inte varför ingen tidning (t ex SvD) satsar på den politiskt inkorrekta konsumenten. Det finns en enorm marknad, kolla bara tillströmningen till alternativ media. Andra medier lär ju anfalla med näbbar och klor men det kan vara bra att vara den tidning som sticker ut när vi lever i ett land där egentligen ingen har förtroende för journalister längre.

Tips till SvD: Gör reportage om åldersfuskandet bland ensamkommande barn, SVT:s olika vinklingar mot SD, invandrares brottslighet, tiggerifuskandet. Ta lite anonyma vittnesmål från källor inom polisen om vad som egentligen pågår i våra förorter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in