Citat:
Ursprungligen postat av
Juristen
Det blir onekligen mycket intressant att se huruvida GPs omorientering påverkar upplagan/räckvidden. Teodorescus ledare är flitigt länkade, men jag är mycket osäker om detta kommer att påverka pappersupplagan i större utsträckning. Om den politiska omorienteringen innebär en ekonomisk vinst, lär detta pilotfall leda till fler kappvändningar i mediasverige.
Det blir inget trendbrott. GP har monopol i området och läses av alla som vill ha en morgontidning oavsett partifärg. Journalister har allt för höga tankar om sig själva och sin betydelse. Tidningen kommer sakta att dö i samma takt som sin läsekrets. Faktum är att det går ändå fortare då min 77-åriga mamma såväl som en 82-åring jag är bekant med sagt upp sina tidningar och läser på internet.
Det häpnadsväckande i fallet Teodorescue och den rådande åsiktskorridor på GP är att tidningen skall utåt sett vara "liberal".
Men det här är ägarnas fel. De har själva skrutit med att de inte lagt sig i det redaktionella arbetet (t.ex. bonnier). Nu har man den sits man förtjänar.