Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 17:01
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Litauiska medier har skrivit friskt om det och var ute med vissa påståenden innan det ens hade bekräftats av svensk media.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det har uppmärksammats i media och väckt allmän bestörtning och upprördhet.

Jaha, där ser man. Tack för info. Jag har inte haft möjlighet att följa allt som hänt i det här tragiska fallet.
Medlem
17:00
Nu kommer uppgifter att advokat Helena Svärd ändå vill kliva av sitt uppdrag, trots att hon friats från misstanke om jäv.

– Även om inte jag inte juridiskt uppfattas som jävig så finns risken som misstroende när det blir så stort i media, tilliten till rättssamhället är viktig, säger Helena Svärd till P4 Skaraborg.

– Det får inte handla om mig utan om utredningen och målet och därför kliver jag åt sidan, säger Helena Svärd.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Kan dock tillägga (eftersom du nämnde fyllon) att när det gäller självförvållat rus så brukar man använda sig av något som kallas för "fingerat uppsåt" vilket på ren svenska betyder att om du supit dig full och begår en gärning som du egentligen inte skulle ha begått i nyktert tillstånd anses du likväl ha agerat uppsåtligen (under förutsättning att du intog alkoholen frivilligt).

Jo. Jag använde fyllon som exempel för det är väl en vanlig dråpsituation där man kan spekulera i att om de varit nyktra de skulle upptäckt att konsekvensen av handlingen riskerar att bli allvarlig och de kanske i så fall skaffat hjälp (om de varit nyktra för de ville egentligen inte slå ihjäl någon ens på fyllan).
2015-06-15, 17:02
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20970121.ab

Någon som vet hur pass stor uppmärksamhet dessa har fått i Litauen? Har det uppmärksammats något på andra sidan Östersjön?
Detta blir ju ytterst pinsamt om de visar sig vara oskyldiga.
2015-06-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20970121.ab

Någon som vet hur pass stor uppmärksamhet dessa har fått i Litauen? Har det uppmärksammats något på andra sidan Östersjön?

2 exempel.
298 kommentarer på denna artikel: http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/svedijoje-suimti-du-lietuviai-itariami-nepilnametes-nuzudymu.htm

167 på denna: http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/17-metes-nuzudymas-svedijoje-svedai-gedi-policija-tyli.htm
2015-06-15, 17:03
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Inte för folk i den här tråden som kölhalar namngivna enbart grundat på förvirrade fantasier.
2015-06-15, 17:03
Medlem
dannees avatar
Citat:
Fulspritsteorin faller på hjälmen, i min bok. För att inte nämna det hon lämnade vid mopeden.

Sanningen är att vi har ingen teori som håller hela vägen. Alla har hål. Ergo, största tråden jag någonsin sett på FB.

Vad för hål har överfallsvåldtäkt/rån som slutar i mord?
Öststatare har dödat för mindre än dölja våldtäkt eller personrån av smycken.
- tänk på psykologen som blev mördad för några kronor.
- känns som den absolut enklast och rimligaste förklaringen
2015-06-15, 17:04
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo. Jag använde fyllon som exempel för det är väl en vanlig dråpsituation där man kan spekulera i att om de varit nyktra de skulle upptäckt att konsekvensen av handlingen riskerar att bli allvarlig och de kanske i så fall skaffat hjälp (om de varit nyktra för de ville egentligen inte slå ihjäl någon ens på fyllan).

Yes, menade inte att tillrättavisad dig på något sätt utan mer belysa det som jag tror kan vara av visst intresse för allmänheten, dvs. att begår du brott på fyllan så är det att jämställas med som om du begick brottet nykter, i uppsåtshänseende.
2015-06-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyhotter
Och du vet just nu att de är mördare?

Jag svarade på ditt påstående att man är oskyldig så länge man inte har blivit dömd. Detta påstående är principiellt felaktigt.
2015-06-15, 17:05
Medlem
De som av allt att döma är de som av allt att döma i morgon kommer att anhållas på sannolika skäl, stämmer inte in på ett våldtäktsscenario. Jag kan tro att de är kriminella och arbetar för låg lön för att kunna röra sig fritt i trakten och extraknäcka med tjuveri, men jag tror inte att det handlade om ett sexualbrott.

Kanske började det så banalt som användaren gavlip antydde, att de kom till cafeterian för att stjäla räkmackor och kvällsgodis? Säg att de aldrig uppfattade att LH hade moped. När de såg att personalen åkte iväg svängde de som vanligt in på baksidan av cafeterian, men den här gången var LH där just redo att åka hem på mopeden. Alla blev kanske lika överraskade och rädda och kanske förstod LH att de hade tänkt att göra inbrott och tog upp telefonen för att larma pappen eller polisen.

När gärningsmännen förstod att deras tillvaro i Sverige var hotad råkade de i panik och stampade sönder hennes mobil. Hon tog upp den innan de slet in henne i bilen. Vad de i så fall hade tänkt kan man fråga sig, men om de sysslade med organiserad kriminalitet så kanske de hade tankar om att kontakta personer de kände som höll på med trafficking? Från bilen lyckades LH slänga ut delar av mobiltelefonen och annat.

När gm kom tillbaka för att hämta mopeden hade pappan och kanske polisen kommit så de åkte bara förbi. LH blev inlåst i den gallerförsedda byggfutten och blev allt farligare för dem för varje dag som gick. Men jag tror inte att någon av dem kunde gå dit att döda henne, så kanske de lät henne törsta ihjäl? Inte medvetet, men de lät dagarna gå utan att tipsa någon var hon fanns.

Den banala ondskan.
2015-06-15, 17:06
Medlem
Citat:
Skäligen misstänkta är en rätt låg grad av misstanke. Svensk polis har såklart inte gått ut med vilka de anhållna är eftersom det kan sabba utredningen.
2015-06-15, 17:06
Medlem
pelotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur tänker du nu? (Bortsett från att jag inte tror att hundratals människor omkommer till följd av påkörningar varje år)

Den korrekta jämförelsen om vi ska snacka statistik är förstås:

- Hur många mordfall per år inträffar där gärningsmannen efteråt försöker gömma kroppen
- Hur många påkörningar med dödlig utgång per år inträffar där den vållande föraren efteråt försöker gömma kroppen.

Grymt intressant fråga, eller hur? Vi har c:a 12000 anmälda smitningsolyckor i Sverige varje år. Drygt 100 leder till dödsfall eller svåra skador. Samtidigt har vi i runda slängar 100 personer som försvinner spårlöst per år.

Vissa av de försvunna är naturligtvis rätt upp och ner mördade. Andra får psykbryt och ligger på en sjöbotten. Men hur många blev påkörda på en mindre väg, där föraren hade tillfälle att stanna och osedd lägga ner dem i bakluckan, för vidare transport till en skog fem mil bort, där det inte fanns ett tusental personer som letade efter offret?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in