Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 16:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Helt rätt, i det fallet kan man t.o.m. tala om avsiktsuppsåt, vilket är väldigt ovanligt.

Man kan säga att det finns tre omständigheter som bestämmer straffvärdet på ett mord.

1. Vad för typ av uppsåt fanns? Avsiktsuppsåt eller likgiltighetsuppsåt? Där det förra är grövre.
2. Planering bakom?
3. Om det i övrigt rörde sig om ett särskild hänsynslöst agerande från gärningsmannens sida.

I Malexander är två med när en skjuter med automatvapen utan att försöka hindraeller hoppa av flykten eller på annat sätt tillse att förmodad konsekvens (dödsfall) av kumpanens agerande undviks. De kan heller inte ungå att lägga märke till kumpanens handlande så det är inte jämförbart med Lindome.
2015-06-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
Jag F5:ar ihjäl mig här och har kollat igenom alla nyhetssidor jag kan komma på. Jag hittar ta mig fan inte bilden. Någon någonstans sitter på den, och därmed kanske årets Flashback-scoop.

Om inte annat kan vi dementera teorin och gå vidare.

Expressen rörde sig runt huset när de greps. Kan hända att de filmade bilarna framifrån vid något tillfälle.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelotard
Det är ju bara att sätta sig ner och räkna på statistiken. Hur många blir överfallsvåldtagna och därefter mördade varje år? (Tips: du behöver inte båda händerna om du räknar på fingrarna. Jag har inte siffran framför mig men jag tror till och med att du klarar dig med tummen.) Hur många blir ihjälkörda? (Tips: hundratals.)

Hur tänker du nu? (Bortsett från att jag inte tror att hundratals människor omkommer till följd av påkörningar varje år)

Den korrekta jämförelsen om vi ska snacka statistik är förstås:

- Hur många mordfall per år inträffar där gärningsmannen efteråt försöker gömma kroppen
- Hur många påkörningar med dödlig utgång per år inträffar där den vållande föraren efteråt försöker gömma kroppen.
Medlem
Är det nu bekräftat att även kvinnan är från Litauen?
2015-06-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Tror dock det motivet är det mest logiska pga varför skulle hon annars ta moppen den dagen.
Tack

Är det fortfarade fulsprit och icke-naturabetalning som är det troligaste motivet eller finns det nåt nytt?
2015-06-15, 16:44
Medlem
Liiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiralicious
...men är du på riktigt?
Blir väldigt skrämd av att folk vill vara såhär blåögda, o det handlar inte ett dyft om att man skulle "vilja" ha extra snaskigheter?!
VARFÖR skulle man vilja det?
Räcker det inte hur väldigt hemskt det redan i "bästa scenario" ser ut?

Men visst, vore ju tryggt mentalt om man kunde inbilla sig om att varje familjefader aldrig får motiv till att planera mord/våldtäkt eller personrån.

Vad har det sagts om ryktet som sprids om att kroppen var styckad?
Är det bara rena fantasier eller har vi något belägg för det alls?

De é väl allmänt känt att vissa av idioterna här inne sitter med någon sorts eget "drömscenario" och om att offret ska ha varit styckat, blivit lagt i syra och fan och hans farmor då det kommer upp som förslag på varenda jävla mordtråd. Dessa kompletta idioter skulle behöva beläggas med internetförbud för all framtid då dom tittat alldeles för mycket på sina små maffiafilmer med massa extra snaskigheter.

Sen finns de ju de som också fått för sig att mördare ser ut på ett speciellt sätt och att det omöjligen kan vara någon "vanlig Svensson familjefader" som kan begå bestialiska mord. Människors logik är ibland mer skrämmande än själva dådet tyvärr,
2015-06-15, 16:45
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
I Malexander är två med när en skjuter med automatvapen utan att försöka hindraeller hoppa av flykten eller på annat sätt tillse att förmodad konsekvens (dödsfall) av kumpanens agerande undviks. De kan heller inte ungå att lägga märke till kumpanens handlande så det är inte jämförbart med Lindome.

Nej varje fall är givetvis unikt i sig, jag listade bara tre omständigheter som typiskt sett är av avgörande betydelse för dels frågan om mord/dråp, dels brottets straffvärde.
2015-06-15, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrawN
Är det nu bekräftat att även kvinnan är från Litauen?
Rysktalande i så fall. På hennes FB finns i alla fall kommentarer på ryska.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Expressen rörde sig runt huset när de greps. Kan hända att de filmade bilarna framifrån vid något tillfälle.

Tyvärr stängde han av kameran när han sprang runt till andra sidan, jag fick bara en bild på 2 st bilar bakifrån.
Om ens dessa tillhör MGM, det var en röd liten bil och en grå van.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmhah
Handsken i ladan tyder på en konfrontation med dödlig utgång utanför caféet och att GM bar Lisa dit för att det är det enda stället som man kan gå in i, i direkt närhet. Tänk er själva att konfrontationen blev dödlig utanför caféet (rånförsök mot BO eller caféet) och att GM självklart får panik och ser att ladan är öppen/ öppnar ladan och bär Lisa dit för att inte bli upptäckta av förbipasserande.

Vad anser ni om denna teori?
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
De har fått mina klick för detta, men nej, de filmade ingen icke-polisiär bil över huvud taget.

Idioter. Ge mig bucklan!
2015-06-15, 16:50
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
De har fått mina klick för detta, men nej, de filmade ingen icke-polisiär bil över huvud taget.

Idioter. Ge mig bucklan!
Bäst hittills:

http://nlt.se/image_processor/1.4065781.1434137542!/image/3030026673.jpg_gen/derivatives/wide/3030026673.jpg?maxWidth=1903&maxWidthInline=595&ma xHeight=955&maxHeightInline=400

Den säger mig fan ingenting men ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in