Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-15, 13:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Jag är inte jurist men som jag förstått det så är inte plannering nödvändigt för att det ska rubriceras som mord. Uppsåtet är att handlingen riskerar att döda, GM borde ha insett detta. Typ GM drämmer i hastigt mod en yxa i huvudet på någon. En helhetsbedömmning görs om hur grovt det är.

"Högsta domstolen har i flera avgöranden prövat frågan om påföljd för mord. Domstolens praxis har utvecklats i den riktningen att livstidsstraffet bör förbehållas de allvarligaste fallen av mord. Till de allvarligare fallen hör bland annat mord som utförts med stor brutalitet, framkallar svår dödsångest, mord som innefattar moment som gör att det framstår som särskilt grovt eller där det annars föreligger försvårande omständigheter"

Dråp är den lägre graden av mord.
"Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

Wikipedia

Det stämmer. Planering är ofta en omständighet som gör att straffvärdet blir högre men om själva handlingen som föranlett den dödliga utgången skett uppsåtligen är det att rubriceras som mord alt. dråp.
2015-06-15, 13:49
Medlem
rambostinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorkmaster
Då det endast är sannolika skäl tyder detta på;
1. Inget erkännande
2. Inga bindande bevis

Min teori är att godsägaren/frun/sonen kört ihjäl henne på fyllan. Sedan gömt kroppen och spridit hennes tillhörigheter i riktning mot Litauernas.

Att sedan ta upp hennes handske var genialiskt med tanke på DNA som eventuellt skulle hittas.

Lär dig skillnad på skäligen och sannolika skäl innan du komemr med dina "teorier" eller fantasier.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ktning
2015-06-15, 13:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även om detta brödrapar har arbetat ett antal säsonger i Sverige så är säkerligen deras svenska inte tillräcklig för att klara av polisförhör. De måste nog bli förhörda via tolk.

Jag skulle tro att de har tolk för att undvika fel som kan leda till rättsförluster men alla tolkar är ju inte övermåttan begåvade heller. Är inte polis Eller åklagarmyndigheten så stor organisation att de har resurser att språkligt hantera det? Men ombuden ska ju också begripa vad som sägs även om kommunikationen med MGM klaras av.
2015-06-15, 13:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jo, men det är alltjämt det dödande våldet och gärningsmannens avsikt med detta som är av intresse. Inte en föregående våldtäkt eller kidnappning.
Fast nu är inte en rättegång lika med teori i straffrätt, omständigheter runt fallet är helt avgörande för att bedömma uppsåt.

Att du hävdar att du bara slog för att skrämma hjälper dig inte om skallen är inslagen och en normalbegåvad nykter individ bort inse att slaget utgjorde livsfarligt våld.
2015-06-15, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Allvarligt? Du kan inte vara seriös. Eller så läser du inte.

Jag läste självklart inte tillräckligt noga. Det är kanske inte så konstigt. Jämförelsen är absurd och helt ointressant. Hur man ens kan komma på tanken att börja ställa väsensskilda brott och olyckor mot varandra är ju fullkomligt huvudlöst. Trodde givetvis att det handlade om hur medierna arbetade nu och då.
2015-06-15, 13:52
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Nedanstående är fortfarande den absolut mest trovärdiga hypotesen, men detta innehöll väl för lite smaskigheter för att någon skulle vilja bemöta det?

Känns nästan som att folk i tråden HOPPAS på så mycket smaskigheter, våld och drama som möjligt. För nedanstående hypotes är för trist ...

Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Självklart var det inte planerat.

Lisa hade jobbat där i några veckor, så bröderna lär inte ens vetat om henne och om de visste om henne så spelar det ingen roll, för Lisa brukade få skjuts med bil och detta var första gången hon istället skulle köra själv med moppen.

Bröderna är familjefäder och kan knappast ha motiv att planera ett mord och/eller våldtäkt och/eller personrån. Och även om de skulle ha det så talar genomförandet emot planering. Om de hade planerat ett grovt brott hade vi inte sett alla dessa konstigheter, som exempelvis det Hans och Greta-liknande spåret av utspridda fynd mellan caféet och brödernas bostad.

De befann sig i närheten av caféet av annan anledning. Exempelvis småbrott vid ladan, en vanlig jävla promenad, eller vad som helst.

Caféet och ladan ligger en aning ensligt, så när caféet stänger på söndagen så blir det genast helt folktomt.

Lisa går ut först och går bakom knuten till moppen. Sen låser kollegorna och går till bilen och åker. Lisa är ännu kvar vid moppen och står och SMSar.

Bröderna som befinner sig i närheten ser bilen åka och "vet" att det nu är tomt på folk och de är ensamma där. Lisa i sin tur tror att HON är ensam där, eftersom kollegorna åkt.

Efter hon skickat SMS hör hon ett ljud och går tillbaka till framsidan för att kolla. Detta är en naturlig och självklar reaktion, eftersom hon tror att hon ska vara ensam och har en ansvarskänsla gentemot caféet.

Vad som händer sen är omöjligt att säga i detalj, men här upptäcker Lisa och bröderna varandra. Båda parter lika förvånade.

Man kan ju anta att Lisa sett något som bröderna inte velat att hon ska se. Kanske var de i färd med att stjäla något. Lisa, som har mobilen i handen, tänker spontant att hon ska ringa efter hjälp. Samtidigt kan hon ju ha blivit rädd och börjat springa för att gömma sig, eller att bröderna börjat jaga henne i panik för att de ser henne med telefonen och de kan knappt svenska och kan inte säga till henne att "vänta, det är inte som det ser ut" eller liknande. De måste stoppa henne innan hon lyckas ringa.

Jag tror att det varit enda målet. Att stoppa henne och försöka övertyga henne om att de inte alls höll på med något brott, men något gick snett.

Vidare så måste jag ju undra: vad har bröderna för koppling till gården där Lisa hittades? Hur kunde de gömma en kropp där utan att bli upptäckta? Detta var väl en gård med djur (hästar?), så även om gårdsägarna bortresta så pausar ju inte gården. Det är djur som ska skötas och finns därför definitivt folk på gården.

Mellan brödernas bostad och gården finns ett litet skogsparti. Det känns som att det är i det området fyndet gjordes som fick Missing People att kontakta polisen som snabbt skyndade för att hämta bröderna.

Det skulle ju kunna vara så att bröderna var i skogen för att gömma något (hjälmen eller liknande) och blir påkomna av missing people och då drar de en rövarhistoria om att de inte är där för att gömma, utan tvärt om var de där för att hjälpa till och söka och OJ! Kolla vad vi hittade! Vi bara gick här och så såg vi den här hjälmen och skulle precis kontakta er!

Missing People som söker organiserat och som dessutom säkert redan sökt på den platsen, förstår hur det ligger till, men säger "tack för hjälpen" och tar hjälmen (eller vad det var) och bröderna beger sig hemåt. Missing People ringer direkt polisen och berättar om händelsen, varpå polisen åker efter bröderna och plockar upp dem, utan att först åka till skogen och kolla på fyndet.

När de "säkrat" bröderna sticker de iväg in i skogsdungen (detta VET vi - att MP-tipset fick polisen att åka in i skogen med hundpatrull) för att titta på fyndet.

Fyndet/föremålet i sig får polisen att tänka på gården. Antingen så är det något som tillhör gården, eller just att det ligger i skogsdungen mitt emellan brödernas hem och gården så det känns logiskt att tänka att Lisa finns vid gården. Edit: eller så kom de gående från gården och blev iakttagna av MP som följde efter dem in i skogen och hittade dem där med "föremålet", så det var därför polisen visste att gården var nästa ställe att leta på.

De bröt ju först upp en lada där men fann inget och utökade avspärrningarna kring gården, tog dit hundar och hundarna hittade Lisa i det lite mer avskilda lilla skjulet. Det kan vara så att om bröderna blev iakttagna på gården kan någon ha sett dem komma från ladan som först bröts upp.

Edit: massa autocorrect och slarv.
2015-06-15, 13:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag skulle tro att de har tolk för att undvika fel som kan leda till rättsförluster men alla tolkar är ju inte övermåttan begåvade heller. Är inte polis Eller åklagarmyndigheten så stor organisation att de har resurser att språkligt hantera det? Men ombuden ska ju också begripa vad som sägs även om kommunikationen med MGM klaras av.

Alla som är i behov av en rättstolk har rätt att få en sådan tilldelad sig.
2015-06-15, 13:53
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hmhah
En obduktion sker väl så fort det bara går för att säkra bevisning och möjliggöra en mer precis bedömning av när offret dog?
Jo, det jobbas nog för fullt, men det är ju tyvärr inte som i alla forensic american csi precis, det tar sin tid och bör nog göras så för att säkra allt av vikt.
2015-06-15, 13:55
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Alla som är i behov av en rättstolk har rätt att få en sådan tilldelad sig.
Precis, att förstå eller göra sig förstådd på ett annat språk, är inte samma sak som att vara bekant med alla nyanser i ett språk och att kunna förmedla och förstå exakt information.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amiiiraz
Hade det vart en storstad så skulle jag förstå och vara medveten om att man inte kan gå igenom alla lägenheter, hus etc men nu handlar det om en liten byhåla! Man borde ha misstänkt alla hus i närheten redan dag 1 och sökt igenom alla hörn för att vara på den säkra sidan. Sluta va så trångsynt och förstå lite hur jag menar. Det finns inget annat som framstår i dina argument än att du försöker lyfta polisen viket jag inte finner något intresse i. Vill jag veta hur duktiga de är och vilket kanon jobb de utför så kan jag läsa om det någon annanstans.

Men har alla missat vad som redan skrivits i tråden ang. detta? Personer som är väl insatta har svarat på det: Polisen får inte gå in i folks hus hur som helst, det finns en tydlig beslutsgång angående det. Polisen kanske misstänkte det från sekund ett, men de kan ändå inte klampa in i alla hus de ser. Och det tror jag att många av oss är tacksamma för egentligen, för vem vill ha någon som stormar in i ens hus på grunder som är så osäkra? Vi VET inte hur polisen tänkt, jag tycker personligen att de gjort precis allt man kan förvänta sig utifrån de ledtrådar som fanns, men fortfarande så kan enskilda polismän inte bara rusa in i vilket hus som helst och leta efter försvunna människor, det de gör är att samla ihop bevis nog för att sedan förhoppningsvis kunna få gå vidare med det.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
http://www.friatider.se/har-ar-lisa-holms-mordare
Du har ju ett icke sönderpixlat bröllops kort på paret här. http://avpixlat.info/

Sen är det märkligt att de skrev på Facebook efter mordet, men nämnde inte ett ord att de satt precis i härden av ett stort eftersök med Poliser och 1000-tals frivilliga... Tycker jag tyder på inblandning i allra högsta grad.
Sen då att de skall få en advokat från den innersta kretsen av MP, ioförsig fd. Jag har tagit upp tidigare att de inte har kontroll på de som deltar i eftersöker hos MP vilket Försvaret har på alla soldater. Hur som hoppas hon blir avförd pga jäv...

Edit: Förtydligande
Senast redigerad av beaver_se 2015-06-15 kl. 14:54.
2015-06-15, 13:56
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu är inte en rättegång lika med teori i straffrätt, omständigheter runt fallet är helt avgörande för att bedömma uppsåt.

Att du hävdar att du bara slog för att skrämma hjälper dig inte om skallen är inslagen och en normalbegåvad nykter individ bort inse att slaget utgjorde livsfarligt våld.
Och då är du inne på just en bedömning av gärningsmannens uppsåt.

Du kan glömma att få se domskäl i stil med "Eftersom den tilltalade innan utövandet av det dödliga våldet hade våldtagit XX, finner rätten att han ska dömas för mord/dråp". Det vore rättegångsfel.

Sen kan GM:s agerande i övrigt givetvis påverka dennes trovärdighet, men en som åtalas för mord blir nog varken mer eller mindre trovärdig i sitt nekande oavsett vad denne gjort innan offret dödades.

Som exempel kan det dödliga våldet ha utövats med avsikt att hålla fast offret under våldtäkten och inte med avsikt att döda personen i fråga. Förvisso kan det bli mord/dråp även i detta fall, beroende på vilken typ av våld som använts.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-06-15 kl. 13:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in