Citat:
Ursprungligen postat av
Rodbacken
Jadå,
livet skiljer sig åt mycket, inte så jag menade. Jag jämförde
meningen med livet till sand, då sand och meningen med livet har lika lite mening. Tråden heter meningen med meningen med livet, kanske blev snurrigt där
Det var visst jag som missuppfattade. Oavsett så gäller ungefär samma resonemang jag förde med
meningen med livet istället för
livet, men inte utan att det blir rätt svårt att läsa:
Jag tycker att sand och meningen med livet skiljer sig åt som grejer på ganska många sätt. Du kan fly sanden men inte meningen med livet. Även om meningen med livet är att det inte är någon mening med livet, så kan du inte fly från faktumet. Meningen med livet anser jag är en anledning - om inte
anledningen - att fortsätta leva. Om det inte finns någon mening i att ha en anledning till att fortsätta leva. Det vill säga om du inte finner någon mening med meningen med livet, betyder det då att du ställer dig dig likgiltig till din anledning att ha ett liv. Det sista förutsatt att meningen med livet är detsamma som anledningen att fortsätta leva.
Sen behöver man inte ta sitt liv bara för att man inte funnit någon mening att leva
än, men i längden tror jag att det är outhärdligt och att man då hellre tar sitt liv. Att sedan finna en mening med en mening med sitt liv har enligt mig ett större inflytande över ditt liv och din syn på omvärlden än exempelvis sand, då det kan genomsyra anledningen till varför du lever. Synen på ditt eget livs mening.