2015-06-15, 12:14
Medlem
Rodrigos avatar
Att nyckeln sitter kvar i låset måste ju tyda på att hon har hunnit sätta sig på mopeden eller att någon annan satt nyckeln i mopeden. det känns för dramatiskt att hon på något sätt precis skulle ha satt i nyckeln och sedan blivit överfallen. vad hände just där är ju det man undrar mest. själva desperationen efteråt är ju lättare att förstå hur de har agerat.

Att de skulle stå nån full gästarbetare bakom kaféet bara sådär låter inte troligt, vad skulle de/den ha för syfte att uppehålla sig där bakom? planerat överfall från gömt bakhåll.. nja.

Att gm skulle satt tillbaka nyckeln i låset känns inte troligt, varför skulle de i så fall slängt runt alla hennes tillhörigheter och satt tillbaka nycklarna? (om vi nu tar det för sant att spåren är utplanterade)

påkörd tror jag inte på då borde inte mopeden stått upp utan skador. Det borde i så fall framkommit i början av alltihop.

att det skulle finnas flera inblandade i fallet? de låter inte troligt skulle gästarbetarna i så fall försökt skydda någon annan nu okänd person genom att försöka undanröja kroppen? nej

Om lisa skulle känna någon av mgm förefaller inte troligt då hon bor i Skövdetrakten och hade närmare en timme med moped hem. att de är bekanta kanske stämmer om nu anhållna kvinnan arbetade som städerska på kafet? de 2 männen kan ju ha hängt där i så fall..

våldta-mörda-dölja spåret känns inte riktigt stämma enbart, det är inte troligt att de/någon har ett så dåligt konsekvenstänkande när man vistas i sitt eget närområde.

svårt att få ihop en något möjligt scenario med den lilla informationen som finns..
2015-06-15, 12:14
Medlem
Misstänkt hämnd kan man ju tänka sig när det gäller Jennifer-fallet (karatekärare stryper 18-årig elev). Han blev ju skjuten under en permission. Inför ögonen på sitt barn. Föräldrarna tll Jennifer har/hade en hemsida: älskade Jennifer, tror jag den hette.
2015-06-15, 12:15
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindafelicia
Står såhär på Expressen:

"Den yngre av bröderna, 31 år, sitter frihetsberövad. Samtidigt var någon aktiv på hans Facebookkonto på måndagsmorgonen och raderade information och flera bilder som tidigare legat uppe för allmän beskådan. Kort därefter, strax före 9-tiden på morgonen fanns profilen inte längre kvar överhuvudtaget."

Inte så märkligt att man tar bort info alternativt hela sidan när det är sådant mastodont intresse för en person.
Min fru har mina inloggningsuppgifter så man kan väl anta att någon hade denna persons inlogg alternativt att han lämnat ut dem via personalen på häktet.
2015-06-15, 12:20
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liiiten
Ingen annan som börjat fundera på varför media helt plötsligt lägger ut beskrivande information ang. de gripna? Detta är ett ypperligt tillfälle för blaskorna att få många träffar vilket är gynnsamt

För mig är hela denna tråd för fokuserad på att dessa 3 också MÅSTE vara mördarna.Inte bara för dig, polisen koncentrerar all sin spaning och insatser till dessa personer, och har i dagsläget inget annat att gå på
Hela denna story med att media helt plötsligt mer eller mindre serverar dessa tre gripna på silverfat känns som ganska så riktad där polisen använder media för att hålla fokus på de gripna och inte på själva mördaren då det ger polisen mer tid att samla bevis för annan gärningsman och sen kan ta in honom då dom för tillfället inte har tillräckliga bevis för gripande av ytterligare en eller möjligen 2 faktiska gärningsmän i själva mordet.

Får en stark känsla av att dessa tre enbart kommer dömas för medhjälp då deras inblandning förmodligen enbart är just spridandet av Lisas tillhörigheter. Gärningsmannen/männen är nog någon/några med lite extra $$$$ i fickan som gärna delar med sig till dessa "misstänkta" för att bli av med prylarna, Lisa och fixa villospår.

Hela storyn känns bara alldeles för enkel och jag får en väldigt stark känsla av att polisen använder sig av media för att allmänheten ska hålla fokus på de gripna medhjälparna så att polisen kan jobba ostört på annat håll. Blaskorna kommer att fortsätta skriva om denna händelse så länge som det kan maxa deras besöksstatistik

Man slutar aldrig att förvånas över vad folk och fä kan tänkas göra för att få lite extra $$$ i fickan och det är väl allmänt känt att $$$ verkar styra denna världen ganska så starkt..
min fetning / understykning
2015-06-15, 12:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Från början borde det varit en tråd endast med faktauppgifter ( med källhänvisningar) samt en tråd där man får "prata av sig".

Mvh

Instämmer. I synnerhet i ett fall som detta då känslorna ligger utan på tröjan. Det som är fakta i detta fall är emellertid att det kommit in en anmälan om jäv, sen vad den egentligen innehåller eller vad den till slut kommer innebära får vi låta vara osagt.
2015-06-15, 12:25
Medlem
Hade inte den äldre brodern barn? Var finns detta barn nu?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Inte så märkligt att man tar bort info alternativt hela sidan när det är sådant mastodont intresse för en person.
Min fru har mina inloggningsuppgifter så man kan väl anta att någon hade denna persons inlogg alternativt att han lämnat ut dem via personalen på häktet.

Jag gjorde ca 10-15 printscreens på FBsidan som de tog bort imorse.

Så det finns bilder sparade på bägge bröderna.
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag skulle ställa upp på offentlig lynching av dessa två. Inte så mycket för att man vill det utan mer bara för att det krävs. Människor som detta ska veta redan innan de gör något vad som kommer hända. Förr var det just detta offentlig lynching numera är det typ bara några år i fängelse vilket inte känns som ett rättvist straff.

Nu ska vi inte ta händelserna i förväg. Dom är fortfarande rent juridiskt "bara" misstänkta.

Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Jag gjorde ca 10-15 printscreens på FBsidan som de tog bort imorse.

Så det finns bilder sparade på bägge bröderna.

Släng upp dom då?
2015-06-15, 12:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpiogirl88
Off jävla svin og tjukke hore!!!! Håper faen meg de får den straffen de fortjener. Noen som vet mer om dödtsårsaken? Hvordan de har utfört mordet? Grusomt!!!! Han har sikkert voldtatt stakkars Lisa:-(har en ekkel fölelse av det!!!

Konstigt värdesystem som byggts upp i samhället. Folk har tillfälligt sex med okända lite nu och då. Inget konstigt och inget som någon lägger så stor vikt vid. När sedan ett mord inträffar så är det som om eventuell våldtäkt skulle vara värre än själva mordet i sig.
2015-06-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Det betyder bara att flashbackare ska hitta ytterligare en detalj att haka upp sig på, avkräva andra förklaringar för och bygga stolliga scenarier kring.

Vad det betyder egentligen? Inte ett dyft. Naturligtvis. Det tar den tid det tar.
Precis betyder ingenting, antalet människor som obdu idag efter sjukhusdöd är ca 5-6% jämförelsevis på 70talet då hela 80% procent obdu.. Detta har blivit en kostnadsfråga samt att mindre och framförallt kompetenta patologer finns att tillgå.
2015-06-15, 12:29
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Självklart var det inte planerat.

Lisa hade jobbat där i några veckor, så bröderna lär inte ens vetat om henne och om de visste om henne så spelar det ingen roll, för Lisa brukade få skjuts med bil och detta var första gången hon istället skulle köra själv med moppen.

Bröderna är familjefäder och kan knappast ha motiv att planera ett mord och/eller våldtäkt och/eller personrån. Och även om de skulle ha det så talar genomförandet emot planering. Om de hade planerat ett grovt brott hade vi inte sett alla dessa konstigheter, som exempelvis det Hans och Greta-liknande spåret av utspridda fynd mellan caféet och brödernas bostad.

De befann sig i närheten av caféet av annan anledning. Exempelvis småbrott vid ladan, en vanlig jävla promenad, eller vad som helst.

Caféet och ladan ligger en aning ensligt, så när caféet stänger på söndagen så blir det genast helt folktomt.

Lisa går ut först och går bakom knuten till moppen. Sen låser kollegorna och går till bilen och åker. Lisa är ännu kvar vid moppen och står och SMSar.

Bröderna som befinner sig i närheten ser bilen åka och "vet" att det nu är tomt på folk och de är ensamma där. Lisa i sin tur tror att HON är ensam där, eftersom kollegorna åkt.

Efter hon skickat SMS hör hon ett ljud och går tillbaka till framsidan för att kolla. Detta är en naturlig och självklar reaktion, eftersom hon tror att hon ska vara ensam och har en ansvarskänsla gentemot caféet.

Vad som händer sen är omöjligt att säga i detalj, men här upptäcker Lisa och bröderna varandra. Båda parter lika förvånade.

Man kan ju anta att Lisa sett något som bröderna inte velat att hon ska se. Kanske var de i färd med att stjäla något. Lisa, som har mobilen i handen, tänker spontant att hon ska ringa efter hjälp. Samtidigt kan hon ju ha blivit rädd och börjat springa för att gömma sig, eller att bröderna börjat jaga henne i panik för att de ser henne med telefonen och de kan knappt svenska och kan inte säga till henne att "vänta, det är inte som det ser ut" eller liknande. De måste stoppa henne innan hon lyckas ringa.

Jag tror att det varit enda målet. Att stoppa henne och försöka övertyga henne om att de inte alls höll på med något brott, men något gick snett.

Vidare så måste jag ju undra: vad har bröderna för koppling till gården där Lisa hittades? Hur kunde de gömma en kropp där utan att bli upptäckta? Detta var väl en gård med djur (hästar?), så även om gårdsägarna vara bortresta så pausar ju inte gården. Det är djur som ska skötas och finns därför definitivt folk på gården.

Mellan brödernas bostad och gården finns ett litet skogsparti. Det känns som att det är i det området fyndet gjordes som fick Missing People att kontakta polisen som snabbt skyndade för att hämta bröderna.

Det skulle ju kunna vara så att bröderna var i skogen för att gömma något (hjälmen eller liknande) och blir påkomna av missing people och då drar de en rövarhistoria om att de inte är där för att gömma, utan tvärt om var de där för att hjälpa till och söka och OJ! Kolla vad vi hittade! Vi bara gick här och så såg vi den här hjälmen och skulle precis kontakta er!

Missing People som söker organiserat och som dessutom säkert redan sökt på den platsen, förstår hur det ligger till, men säger "tack för hjälpen" och tar hjälmen (eller vad det var) och bröderna beger sig hemåt. Missing People ringer direkt polisen och berättar om händelsen, varpå polisen åker efter bröderna och plockar upp dem, utan att först åka till skogen och kolla på fyndet.

När de "säkrat" bröderna sticker de iväg in i skogsdungen (detta VET vi - att MP-tipset fick polisen att åka in i skogen med hundpatrull) för att titta på fyndet.

Fyndet/föremålet i sig får polisen att tänka på gården. Antingen så är det något som tillhör gården, eller just att det ligger i skogsdungen mitt emellan brödernas hem och gården så det känns logiskt att tänka att Lisa finns vid gården. Edit: eller så kom de gående från gården och blev iakttagna av MP som följde efter dem in i skogen och hittade dem där med "föremålet", så det var därför polisen visste att gården var nästa ställe att leta på.

De bröt ju först upp en lada där men fann inget och utökade avspärrningarna kring gården, tog dit hundar och hundarna hittade Lisa i det lite mer avskilda lilla skjulet. Det kan vara så att om bröderna blev iakttagna på gården kan någon ha sett dem komma från ladan som först bröts upp.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Gården är inte bebodd.

Och? Det svarar inte på min fråga. Eller menar du att den inte var bebodd av djur heller? Att en så stor gård som ser ut att vara i fint skick, skulle stå helt öde?

Det jag skrev var att oavsett om gårdsägarna finns där eller ej så finns där väl djur som ska skötas = folk där flera gånger om dagen/hela dagarna.
2015-06-15, 12:30
Medlem
polisen lyckas inte knäcka dom ännu..men klart folk från öst är kända för att ha ett psyke av stål..sätt in den specialutbildade polisen som knäckte anders eklund istället!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in