Citat:
Ursprungligen postat av
bigfootx
Ursäkta eventuell upprepning (har sökt men inte hittat något på ämnet).
Hur kommer det sig att Lisas försvinnande blev offentligt så fort? Den här tråden startades redan under måndagen den 8 juni. Nu vet vi inte när Lisa bragdes om livet. Ponera att hon fortfarande var vid liv den 8 juni. Riskerade inte det stora mediauppbådet att driva GM till panik och då äventyra Lisas liv? Detta skiljer sig från andra människorov såsom kindappningen av Fabian Bengtsson och Alexander Åhman där försvinnandena hölls hemliga till en början.
Vad är era tankar kring polisens agerande här? Var det eventuellt så enkelt att det "råkade" komma ut i media?
Jag reagerade faktiskt rätt starkt på att Aftonbladet skrev att polis gick och sökte igenom hus efter hus. Hade GM haft Lisa - vid liv och i sitt hus hade hon antagligen blivit dödad då. Notera att jag är mer sur på Aftonbladet och inte polisen, då detta kan vara observationer av journalister på plats, alternativt att journalister pressat polisen att få släppa sin story. Vissa journalister verkar inte tänka speciellt mycket på att vad de skriver kan ha enorma konsekvenser. Om något går snett med mediahanteringen skylls det på polisen ändå.
Annars har jag inte något dåligt att säga om utredningen. Systematiskt genomförd, även hjälp ifrån civila.. arbetet i sig tar många timmar som oftast inte finns i kidnappningsfall.