2015-06-14, 20:51
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jo, jag vet att du tycker det. Men 7-klöverns partier existerar inte i ett vaakuum (trots att dom skulle älska att existera och verka just där) där dom inte påverkas av yttre faktorer som påtryckningar från t.ex. lobbyorganisationer och andra faktorer.
De lobbyorganisationer som finns och har ordentligt med inflytande såsom LO och svenskt näringsliv är överens med alliansen och S om förd invandringspolitik. Mig veterligen finns det inga starka lobbyorganisationer som ligger nära SD ideologiskt.

Att våra folkvalda befinner sig avskärmade från verkligheten får väl närmast betraktas som en fastslagen sanning.

Det ska som sagt väldigt mycket mer till än att SD blir största parti för att de ska släppas in i regeringsvärmen. Det finns ingen mekanism i DÖ som ändras baserat på partiets storlek, såvida det inte överstiger 33,3%. Då kan man som sagt ta till den tyska storkoalitionistiska manövern, och vips har man rundat även den konen.

Den avgrund som Reinfeldt grävde mot SD kommer att ta lång tid att fylla igen, och det blir inte gjort med nuvarande M-styre. Om väljarna dessutom belönar AKB med framgångar i opinionen kommer hon inte att avsättas i första taget. Samtidigt riskerar vårt samhälle att förändras väldigt mycket under den tid en eventuell uppmjukning mot SD sker. Och som sagt, skulle man få till ett samarbete mellan SD och M så skulle resultatet bli halvdant ur SD-synpunkt.

Sverige som vi kände det kommer aldrig att återskapas, det är redan för sent. Reinfeldts agenda har varit att väcka det sovande folket genom att knäcka välfärdssamhället under bördan från sina egna axlar. Han vet mycket väl om att alla inte kommer att få chansen i framtidens Sverige. Han vet om att lönespridningen måste öka, och att fler Mc-jobs måste skapas. Han vet om att vi kommer att se en framväxande slum. Det är en extremt nyliberal politik som förts, och resultatet kommer obönhörligen bli att vi inte kommer att ha råd med den typen av skyddsnät vi haft sedan 50-talet. Klassklyftorna kommer att öka och parallellsamhällena att bli fler. Det ironiska är att Reinfeldts agerande har applåderats från vänsterhåll då de trott sig stödja ett solidariskt handlande. Det man i själva verket applåderat är en nedmontering av det sociala och politiska experiment som kallas den nordiska modellen, och en utveckling mot en samhällsbildning av amerikanskt snitt.
2015-06-14, 21:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Sverige som vi kände det kommer aldrig att återskapas, det är redan för sent. Reinfeldts agenda //..// en samhällsbildning av amerikanskt snitt.

Det där var mig en domedagsprofetia som heter duga. Visst är det så att Sverige kanske är välfärdsskadat, och HBTQ-tramsskadat. Men världen har sett större tyranner än Fredrik Reinfeldt, och på något magiskt sätt återhämtat sig.

Jag köper inte domedagsteorin - utan jag tror mer att när de andra partierna har anammat SDs migrationspolitik så kommer SD att flytta sig ett steg till, och börja prata om exempelvis repatriering av de mest ointegrerbara grupperna.

Det kommer att kläs i vackra demokratiunderstödskläder, där Sverige helt enkelt betalar hem folk, för att ge dem stöd på plats i hemländerna med att bygga demokratiska och korruptionsfria (shhh!) samhällsinstutitioner främst på Afrikas horn.

Det kommer att bli repatriering, och uppsagda medborgarskap och den linjen som gäller i framtiden. "Avgrunden" du pratar om är inte alls djup, det är faktiskt mest en schimär. Ett streck ritat i sanden, och kommer det en våg eller för den delen ett tillräckligt stort kompetensregn så är det lätt hänt att den där gå-aldrig-över-den-här-linjen i sanden försvinner. Reinfeldt, Batra och Steffe och Dieselåsa är alla nakna och slåss mest mot sina egna avgrundsspöken.

Detta allt medan 60% av befolkningen vill minska invandringen till normala nivåer. Men på svenskt vis måste vi först hitta en väg ut, där ingen som ska vara kvar i toppen på maktpyramiden ges någon form av skuld. Det har framförts i "Mediakrigs"-tråden att MP-mupparna är ypperliga scapegoats (invandringsvurmande kärnkraftshatare mm.) när S och M ska byta fot och samtidigt hävda "att så här som vi tycker nu efter vi har ändrat oss 180 grader, så har vi minsann alltid tyckt". MP ligger brunt till där...

Men vi får se vem som får rätt. Jag tror dock inte på att alla svenskar efter två mandatperioder av en nyliberal täbyidiot är redo att kasta ett 1000-årigt nationsbygge åt helvete med orden "buuhuu, det är ju redan försent".
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-14 kl. 21:36.
2015-06-14, 22:34
Medlem
Nästa mätning är väl den som brukar vara i Aftonbladet. I morgon troligen.
2015-06-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Nästa mätning är väl den som brukar vara i Aftonbladet. I morgon troligen.
Nej. Sverige Tycker är flyttad till slutet av månaden sedan ett par månader tillbaka. Nu är det bara Demoskop och Sifo som ligger i början/mitten. Resten ramlar in efter den 20:e. Novus, YouGov, Inizio, Ipsos.

Sentio brukade ligga i mitten nånstans men om de numera har ett avtal med Mittmedia/ÖP kanske det är slutet av månaden som gäller där också (förra kom den 30:e).
2015-06-14, 23:49
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej. Sverige Tycker är flyttad till slutet av månaden sedan ett par månader tillbaka. Nu är det bara Demoskop och Sifo som ligger i början/mitten. Resten ramlar in efter den 20:e. Novus, YouGov, Inizio, Ipsos.

Sentio brukade ligga i mitten nånstans men om de numera har ett avtal med Mittmedia/ÖP kanske det är slutet av månaden som gäller där också (förra kom den 30:e).
Skulle gissa att YouGov kommer i veckan. Kanske på torsdag eller fredag midsommarafton. Första noteringen över 20 procent vore välkommet i regnrusket. Kan bli intressanta samtal efter några snapsar.
2015-06-15, 00:02
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Skulle gissa att YouGov kommer i veckan. Kanske på torsdag eller fredag midsommarafton. Första noteringen över 20 procent vore välkommet i regnrusket. Kan bli intressanta samtal efter några snapsar.

En 20-procentare i slutet mot veckan därefter, alltså precis före Almedalsveckan, skulle heller inte sitta helt fel.
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-06-15 kl. 00:04.
2015-06-15, 00:23
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Sedan valet har Yougov legat i snitt 5,4 %-enheter över Sifo. Närmare bestämt 4,4 6,0 4,6 7,0 5,0.

Jämför man med Demoskop, som gett 15,7 nu i juni är snittet 4,3 %-enheter efter serien 3,8 5,0 4,3 3,8 4,7

Det kan vara dags nu.

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Nog luktar det 20%! Kommer det inte denna månaden blir det juli eller augusti.

Min modell tycker att det är totalt 71% (Sentio 34% och Yougov 55%) chans att det händer redan i juni.

Ser man dom senaste mätningarna, så är det rekord på allt, och förra Yougov var så nära 20% så det måste bara bli över 20%. Frågan är inte om utan hur mycket över 20%

Men skulle inte förvåna mig om det skiter sig denna månaden bara för att man är så självsäker
2015-06-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
En 20-procentare i slutet mot veckan därefter, alltså precis före Almedalsveckan, skulle heller inte sitta helt fel.

Med tanke på alla skottlossningar och sprängningar på sistone är det inte någon omöjlighet.....jag skulle tro SD passerar 20% denna sommar.

Sedan har sommaren bara börjat...vem vet hur det ser ut med tiggare på turistorter och campingplatser som kanske bebos av vissa organiserade element.
2015-06-15, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Tror tråden som jag att budgetomröstningen kommer att leda till en ökning i OU då Nordkoreaöverrenskommelsen sätts i aktion för första gången imorgon?

Kommer vi att se en flyktvåg av partipiskade moderater visa sitt missnöje genom att säga SD i kommande undersökningar?

Vad tror ni andra?

Vi kommer sannolikt att få ett antal förbannade moderater som kanske byter parti?

AKB's lördagsintervju var dessutom ingen höjdare.....den kvinnan verkar akta sig noga för att säga något av substans....hon har ett par tre floskler hon helst återkommer till.
2015-06-15, 14:26
Medlem
Jag som gissat att SD skulle få +20% innan midsommar? När kommer Yougov?!!
2015-06-15, 14:43
Medlem
longbow4ys avatar
Senaste tidens händelser kommer att påverka opinionen.
Vanligaste kommentaren bland folk är varianter på "Vart är Sverige på väg?". Underförstått att den vägen som vi går nu är helt fel.

Det enda parti som vill ändra färdriktningen är SD. Det är självklart att frågeställningens aktualitet kommer ge SD en skjuts framåt. För ingen kan väl ändå påstå att utvecklingen går åt rätt håll idag?

SD är därmed inte ett missnöjesparti utifrån den frågeställningen. Utan ett parti som vill påverka, till skillnad från alliansen som inte vill ha inflytande. Varför ens då kandidera till riksdagen om man inte röstar på sina egna förslag?

Det är alliansen som är ett missnöjesblock då de vägrar att ha en egen åsikt som de står för när det gäller. De bara gnäller utan att stå för sina åsikter i riksdagens omröstningar.

Vad är det för jävla pajasfasoner? Hade de varit en riktig arbetsplats skulle det kallas för maskningsaktioner. Och varit skäl till uppsägning.

Nu står de där och kritiserar de som faktiskt står för sina åsikter. Helt jävla otroligt.
2015-06-15, 15:56
Medlem
orrtupps avatar
Synd att jag redan röstade på SD i höstas, nu kan jag ju inte påverka mera

Eller förresten lite kan jag nog göra, jag kan rösta på SD i kommunal och landstingsvalet för där röstade jag S. Ibland funderar jag på att gå med i partiet och även t o m engagera mig politiskt, för ärligt talat är jag inte impad av de lokala SD-representanterna här, jag tror att jag skulle göra ett bättre jobb.

En sak som jag har märkt är att efter valet har proppen gått ur i min bekantskapskrets, efterhand som jag har öppnat mig mer om mitt senaste val så är det väldigt många som säger att dom inte vågade rösta på Sd på grund av stigmatiseringen men när dom hör att jag av alla människor gjorde det så ångrar dom sig och säger att nästa val då blir det minsann SD.

Här i mina trakter så har utvecklingen varit enorm bara sedan valet, det liknar verkligen en snöbollseffekt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in