2015-06-14, 19:44
Medlem
Hogdals avatar
Gjorde en omräkning efter hur fel Sifo var i sin septembermätning ifht valresultatet. Då ser det ut såhär:

M 27,5
Kd 3,4
C 7,4
Fp 3,7
SD 19,0
Mp 5,5
S 27,0
V 5,6
Fi 2,5

Dvs av alliansen återstår bara M och C i riksdagen.

Om man kollar mandat (gör en enkel beräkning helt baserad på rak korrelation mellan röstandel och mandat) och leker med tanken att detta skulle vara ett valresultat gäller

M 104
Kd 0
C 28
Fp 0
SD 72
Mp 21
S 102
V 21
Fi 0

Lite funderingar kring eventuellt framtida inflytande för SD:

Skulle Kd:s och Fp:s usla opinionsläge bestå är regeringsmakten, trots väljartillströmning, utom räckhåll för alliansen, då man får 132 mandat mot S+Mp+V:s 144. Notera att 175 mandat krävs för riksdagsmajoritet. M och SD får 176. Allt kokar ner till hur sugna M kommer att vara på att regera 2018. Det är inte otroligt att resultatet går i denna riktning, dvs väljarflykt från vänsterblocket, men trots detta valnederlag för alliansen. Kanske gör det ett samtal mellan M och SD till mer realistiskt än någonsin tidigare. Förmodligen är dock vägen till inflytande ännu längre bort. Alliansen måste tappa ett val till, och byta ut Kinnberg-Batra innan man är desperata nog att tala med SD.

Det är ganska troligt att M hade kunnat få igenom väldigt stora delar av sin politik mot ganska modesta eftergifter till SD, som också kommer att vara väldigt sugna på att komma in i värmen. Gissningsvis kommer det leda till en förändring av SD:s politik mot något som kanske ligger närmare fremskrittspartiet.

Jag hör till dem som inte tror att SD kommer att klara av att ta sig upp till 33% och därmed bräcka DÖ. Scenariot ovan är enligt mig den mest troliga vägen till inflytande för SD. Men det kommer inte att komma förrän 2022.

Alternativet om SD trots allt når 33% är att M och S kommer att ingå en storkoalition av tysk modell för att fortsätta på den inslagna vägen. Det skulle dock öppna vägen för fortsatt blödning åt SD och ett ökat politikerförakt som skulle kunna få ned valdeltagandet på amerikanska nivåer.

Edit: Beräkningarna är slarvigt och väldigt enkelt gjorda vilket ger en totalsumma på strax över 100% (har inte tagit hänsyn till att mindre partier tappat och två relativt stora ökat), men det centrala är förhållandet dem emellan.
Senast redigerad av Hogdal 2015-06-14 kl. 19:59.
2015-06-14, 20:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Gjorde en omräkning efter hur fel Sifo var i sin septembermätning ifht valresultatet. Då ser det ut såhär:

M 27,5
Kd 3,4
C 7,4
Fp 3,7
SD 19,0
Mp 5,5
S 27,0
V 5,6
Fi 2,5

Dvs av alliansen återstår bara M och C i riksdagen.

Om man kollar mandat (gör en enkel beräkning helt baserad på rak korrelation mellan röstandel och mandat) och leker med tanken att detta skulle vara ett valresultat gäller

M 104
Kd 0
C 28
Fp 0
SD 72
Mp 21
S 102
V 21
Fi 0

Lite funderingar kring eventuellt framtida inflytande för SD:

Skulle Kd:s och Fp:s usla opinionsläge bestå är regeringsmakten, trots väljartillströmning, utom räckhåll för alliansen, då man får 132 mandat mot S+Mp+V:s 144. Notera att 175 mandat krävs för riksdagsmajoritet. M och SD får 176. Allt kokar ner till hur sugna M kommer att vara på att regera 2018. Det är inte otroligt att resultatet går i denna riktning, dvs väljarflykt från vänsterblocket, men trots detta valnederlag för alliansen. Kanske gör det ett samtal mellan M och SD till mer realistiskt än någonsin tidigare. Förmodligen är dock vägen till inflytande ännu längre bort. Alliansen måste tappa ett val till, och byta ut Kinnberg-Batra innan man är desperata nog att tala med SD.

Det är ganska troligt att M hade kunnat få igenom väldigt stora delar av sin politik mot ganska modesta eftergifter till SD, som också kommer att vara väldigt sugna på att komma in i värmen. Gissningsvis kommer det leda till en förändring av SD:s politik mot något som kanske ligger närmare fremskrittspartiet.

Jag hör till dem som inte tror att SD kommer att klara av att ta sig upp till 33% och därmed bräcka DÖ. Scenariot ovan är enligt mig den mest troliga vägen till inflytande för SD. Men det kommer inte att komma förrän 2022.

Alternativet om SD trots allt når 33% är att M och S kommer att ingå en storkoalition av tysk modell för att fortsätta på den inslagna vägen. Det skulle dock öppna vägen för fortsatt blödning åt SD och ett ökat politikerförakt som skulle kunna få ned valdeltagandet på amerikanska nivåer.

Edit: Beräkningarna är slarvigt och väldigt enkelt gjorda vilket ger en totalsumma på strax över 100% (har inte tagit hänsyn till att mindre partier tappat och två relativt stora ökat), men det centrala är förhållandet dem emellan.

Vill du simulera olika utfall i val så rekommenderas Valmyndighetens kalkylator:
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/index.html
2015-06-14, 20:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Det kommer inte att behövas några 33%; nu har vi läget att S ligger runt 26-27%, M på 25 och SD får nog sin första 20%-notering i juni i någon OU. Nu har jag inte läst DÖ i detalj, men jag tror inte att riksdagens talman är omnämd hur han ska agera. Det är talmannen som väljer vem han vill ge regeringsbildningsuppdraget till. Historiskt har det alltid gått till det största partiet.

Ponera ett valresultat S 22% M 21% och SD 23%, då är SD största parti, och såvida inte DÖ detaljstyr också talmannens arbete borde således talmannen ge största parti i valet möjlighet att sondera regeringsunderlag.

Givet det senaste halvårets utveckling är där vi sett tillväxt för SD på ~1% i månaden, så är inte att växa 4-5 procent till alls lika långt borta. Då får vi se på panik på riktigt. Både AKB och Steffe borde ta sig en rejäl funderare om DÖ är en sån briljant idé egentligen...
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-14 kl. 20:04.
2015-06-14, 20:06
Medlem
polsks avatar
Citat:
.

Det är knappast SD som kommer att krossa DÖ om så sker, utan Alliansens fotfolk och väljare.

Möjligheten finns ju givetvis för en storregering efter 2018 (M+SAP och kanske någon mer). Frågan är ju dock om en sådan regering skulle ha möjlighet att hålla ihop i fyra år, och om det skulle ske - skulle de kunna bli omvalda med SD som enda opposition? En sådan regering skulle på allvar öppna frågan om SD i en kommande regeringsställning.

Klockan tickar för SD, än så länge har 7K inte hittat någon motmedicin mot SD:s tillväxt.
2015-06-14, 20:16
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Det är knappast SD som kommer att krossa DÖ om så sker, utan Alliansens fotfolk och väljare.

Jag gissar att krossen kommer komma från Svenskt Näringsliv istället. När det börjar stängas kärnkraftverk och "rätt" budget kommer fram så kommer trycket från näringslivstopparna att öka för att S ska göra sig av med clownerna.

Citat:
Möjligheten finns ju givetvis för en storregering efter 2018 (M+SAP och kanske någon mer).

Det här håller jag för helt otroligt. Det har hänt en och endast en gång att S+M samregerat. Det var under krigsåren. Decemberöverenskommelsen är i all sin prakt redan ett lågvattenmärke för det svenska politiska systemet. Man försöker manövrera ut ett parti som ställer upp på de parlamentariska spelreglerna. Man är således så jävla odugliga att man måste ändra reglerna för att behålla försprånget och kunna "vinna matchen" eller spela lite längre innan man förlorar iallafall.

SD är redan ohanterligt stora för 7K. Skulle dom gå ihop i en ny samregering skulle det sända signalen att en svärmorsdröm från Sölvesborg är ett större hot än ett världskrig.

Citat:
Klockan tickar för SD, än så länge har 7K inte hittat någon motmedicin mot SD:s tillväxt.

Dom kommer inte att hitta någon motmedicin heller. Motmedicinen är politikens motsvarighet till stamcellsforskning och 7K-politikerna håller på med politikens motsvarighet till återlåtning.

Dom är lika hjälplösa som läkarna som fick digerdöden på halsen.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-14 kl. 20:20.
2015-06-14, 20:20
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det kommer inte att behövas några 33%; nu har vi läget att S ligger runt 26-27%, M på 25 och SD får nog sin första 20%-notering i juni i någon OU. Nu har jag inte läst DÖ i detalj, men jag tror inte att riksdagens talman är omnämd hur han ska agera. Det är talmannen som väljer vem han vill ge regeringsbildningsuppdraget till. Historiskt har det alltid gått till det största partiet.

Ponera ett valresultat S 22% M 21% och SD 23%, då är SD största parti, och såvida inte DÖ detaljstyr också talmannens arbete borde således talmannen ge största parti i valet möjlighet att sondera regeringsunderlag.

Givet det senaste halvårets utveckling är där vi sett tillväxt för SD på ~1% i månaden, så är inte att växa 4-5 procent till alls lika långt borta. Då får vi se på panik på riktigt. Både AKB och Steffe borde ta sig en rejäl funderare om DÖ är en sån briljant idé egentligen...
Jo, men även om SD blir största parti kommer de inte att få napp på sina inviter om DÖ håller. Då går försöket till nästa konstellation. Så även om SD fortsätter att växa måste DÖ brytas och någon vilja sitta i regering med dem.
2015-06-14, 20:23
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsk

Möjligheten finns ju givetvis för en storregering efter 2018 (M+SAP och kanske någon mer). Frågan är ju dock om en sådan regering skulle ha möjlighet att hålla ihop i fyra år, och om det skulle ske - skulle de kunna bli omvalda med SD som enda opposition? En sådan regering skulle på allvar öppna frågan om SD i en kommande regeringsställning.

Men alliansens företrädare har visat sig strunta rätt blankt i vad deras väljare tycker. Och väljarna rör sig mot moderaterna vilket får ledningen att tro att de gör något rätt.

Jag tror egentligen S och M hade kunnat komma bättre överens än vad S och Mp gör, rent politiskt. Dock finns det nog för mycket inpyrt groll för att det skulle funka i praktiken. Men ja, en havererad storkoalition skulle också tvinga M att tänka om i grunden, varför det inte är en helt osannolik väg för SD-inflytande.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vill du simulera olika utfall i val så rekommenderas Valmyndighetens kalkylator:
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/index.html
Tack för tipset!
2015-06-14, 20:27
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jo, men även om SD blir största parti kommer de inte att få napp på sina inviter om DÖ håller.

Om SD blir störst, enligt mitt scenario ovan så måste man vara ganska naiv för att tro att DÖ skulle ha någon form av existensberättigande. DÖ är att jämföra med att nu spelar 7-klövern beachvolleyboll för rullstolsbundna, men SD kan stå på benen och då måste man således sätta handbojor på SD bakom ryggen.

Blir SD störst (eller det räcker egentligen med nuvarande nivåer i ett val) så blir allting en helt annan sport, och det blir då dax för höjdhopp. SD, då de kan använda benen kommer att hoppa kanske inte så högt som många vill, men högst, medan dom andra rullar fram och vickar brevid höjdhopparmattan i sina rullstolar.

Decemberöverenskommelse. Schmecemberöverenskommelse.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-14 kl. 20:32.
2015-06-14, 20:33
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om SD blir störst, enligt mitt scenario ovan så måste man vara ganska naiv för att tro att DÖ skulle ha någon form av existensberättigande. DÖ är att jämföra med att nu spelar 7-klövern beachvolleyboll för rullstolsbundna, men SD kan stå på benen och då måste man således sätta handbojor på SD bakom ryggen.

Blir SD störst (eller det räcker egentligen med nuvarande nivåer i ett val) så blir allting en helt annan sport, och blir det då dax för höjdhopp så kommer SD att hoppa kanske inte så högt som många vill, men högst, medan dom andra rullar fram och vickar brevid höjdhopparmattan i sina rullstolar.
Det finns inget inneboende i DÖ som faller baserat på att SD blir största parti. Lite halvroliga liknelser du gör, men inget som har någon riktig logisk bäring. DÖ fungerar på exakt samma sätt, och blir ännu värdefullare för övriga partier, med ett stort SD.
2015-06-14, 20:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Det finns inget inneboende i DÖ som faller baserat på att SD blir största parti. Lite halvroliga liknelser du gör, men inget som har någon riktig logisk bäring. DÖ fungerar på exakt samma sätt, och blir ännu värdefullare för övriga partier, med ett stort SD.

Jo, men DÖ är bara att sätta teorin ur spel. Men 7-klöverns partier existerar inte i ett vakuum (trots att dom skulle älska att existera och verka just där) där dom inte påverkas av yttre faktorer som påtryckningar från t.ex. lobbyorganisationer och andra samhällsfaktorer.

Givet mitt scenario lovar jag dig att DÖ faller. Om inte lovar jag att du ska få komma in i tråden och skriva mig det på näsan och jag ska svälja stoltheten, krypa till korset, och säga att jag hade fel.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-14 kl. 20:38.
2015-06-14, 20:46
Medlem
polsks avatar
Citat:
Men alliansens företrädare har visat sig strunta rätt blankt i vad deras väljare tycker. Och väljarna rör sig mot moderaterna vilket får ledningen att tro att de gör något rätt.
!

Fast det är ju inte bara väljare som idiotförklarar DÖ. Det görs ju till och med av hela partidistrikt och riksdagsledamöter. Denna kritik kommer inte att självdö utan att öka, de flesta i politiken vill ju driva sina egna frågor och inte lägga sig platt som idag.
2015-06-14, 20:51
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Jo, men även om SD blir största parti kommer de inte att få napp på sina inviter om DÖ håller. Då går försöket till nästa konstellation. Så även om SD fortsätter att växa måste DÖ brytas och någon vilja sitta i regering med dem.

Men till slut måste någon statsminister väljas eller extra val ske.

Då undrar jag hur mycket talmannen kan trolla riksdagen? Kan han låta i nästa talmansrunda låta förfrågan gå till säg Sjöstedt (som inte är med i DÖ och allmänt hålls på armbåges avstånd) och sedan till Miljöpartiet istället för Sossarna...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in