Citat:
Ursprungligen postat av
Visualo
Jag var tidigt ute med att polisen bör göra allt för att få tillgång till operatörernas information från masterna i närheten.
Sannolikheten att mördarna hade mobiler med sig är i princip 100% så dom har garanterat gjort "digitala avtryck".
Den stora och avgörande frågan är: Levde Lisa när dom tog henne från Caféet?
OM så var fallet så skulle ju möjligheten finnas att ha kunnat rädda hennes liv.
Som jag förstår (det jag har läst) så fick polisen först på tisdagen eller onsdagen tillgång till operatörernas data.
Hur skulle situationen ha sett ut om dom hade haft den informationen från dag 1?
Då hade dom med stor sannolikhet kunnat gripa dom dag 2 eller 3.
Levde Lisa dag 2 eller 3? DET ska bli intressant att veta.
Du begriper väl att "digitala avtryck" bara hjälper om man vet vad man letar efter? Vi talar om landsort där mobilmasterna inte sitter i vart och vartannat kvarter och positionering bara kan göras mycket grovt. Så, när man tömmer masterna ser man en handfull mobiler uppkopplade mot sig. Än sen då? Har MGMs mobiler varit uppkopplade ser man det, liksom alla andra som är uppkopplade. Visst, om MGM vore de ända människorna i trakten som är uppkopplade mot rätt mast kanske man bör börja intressera sig. Men sen då? Är de från Litauen kan de ha abonnemang därifrån, de kan ha svenska kontantkort eller något liknande, de kan ha fullfjädrade svenska abonnemang. Att koppla ett nummer till en person tar alltså tid och du måste kanske göra det på dussintals mobiler. Och inget av abonnemangsformerna har "mördare" ikryssat någonstans.
De har, vidare, enligt media givetvis gjort masttömningar i området. Ingenting tyder på att den informationen hade hjälp tidigare. Visst, det går *alltid* att hitta saker som hade lett till gripandena snabbare, men de går allmänt under rubriken "efterhandsklokhet" och "med facit i hand".