2015-06-14, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Det går inte ihop, varför skulle inte GM ta av henne hjälmen? kan hjälmen var mordvapen?

Hon är lättare att kontrollera med hjälmen på?
2015-06-14, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Nackdelen med hela denna tråden är att polisen har bevisligen 10 gånger mer information och vetskap om olika andra faktorer än vad vi har, och därför kan vi spekulera hur mycket som helst. Bara om en liten sak skulle ändras säg t. ex. om hjälmen skulle visa sig legat i ladan, om hon inte har några yttre skador osv. så måste vi alla börja om med vår spekulation. Det är bara ett vilda gissningar som skjuts från höften av oss alla här.

Fast det är bara en fördel, för poliserna. Denna tråd hjälper poliserna att "tänka utanför boxen". Ni som bidrar i den här tråden gör en stor tjänst för samhället vi lever i.
2015-06-14, 02:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Varför tar dom med hjälmen? Något vi missar?
Dom lämnar nycklarna, moped, kassen vid mopeden, handsken i ladan... men Hjälmen tar dom med... varför?

För att om hon blir överfallen så tror jag inte det är jättelätt i stridens hetta att ta av en hjälm och om hon blir strypt och dör där och de vill få bort kroppen så kanske dom helt enkelt bara kastar in kroppen fort som attan i bilen. Tror de helst inte vill bli upptäckt efter ett mord.. Att ta av hjälmen verkar helt jäkla orimligt om de vill få bort kroppen fort. Senare kanske dom tog bort den men då är säkert hjälmen antingen vid liket eller kastad nånstans.
2015-06-14, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag vet inte om det postats redan angående Missing peoples möte med individerna om det har hänt eller om det bara är rykten?

Jag hörde på tv tror jag att Missing people fick utdelade ytor som skulle genomsökas från polisen och att de på missing people märkte ut med någon typ av märkning vart de redan har gått för att visa vad som är kvar och man inte ska söka på samma ställe flera gånger.

Min teori angående varför misstankar fattades från missing people är att förövarna kanske gick omkring på ett redan utmärkt område och det ser missing people och går dit för att informera kanske eller nåt sånt och då ser dom någon som inte var där tidigare och de enda som varit där förutom missing people är dessa två gästarbetare. Kanske det blir frågor och de börjar få lite panik och röra på sig varav mp ringer polisen. (Därav kommentarer sen tidigare om att polisen hann ikapp)
Inte alls osannolikt. Kanske var de ute på åkrarna och letade efter Lisas tillhörigheter som de tänkte gömma bättre då de dumpat dem från bilen på mordnatten och anade att Missing people kanske kunde hitta dem. Det känns dock osannolikt då några fynd gjordes ute i gräset. Lite som att hitta en nål i en höstack.
2015-06-14, 02:07
Medlem
Citat:
Det går inte ihop, varför skulle inte GM ta av henne hjälmen? kan hjälmen var mordvapen?
Om jag vänder på frågan: Varför skulle de ta av hjälmen? Kan du svara på det?
2015-06-14, 02:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Har redan diskuterats. Hon kanske gick till ladan för att lämna nycklar, hämta något och blivit påkörd?
Var inte ladan en bra bit bort?
Och om det var så hon gick dit, varför sitter nyckeln kvar i moppen?
Jag tror de flesta hade tagit ur nyckeln, om de hade gått ifrån moppen av någon anledning.
Gå så långt och inte ta ur nyckeln, känns mycket ologiskt för de flesta.
2015-06-14, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
jag försöker föreställa mig vad som triggade händelseförloppet då jag har svårt att tro att de planerade att mörda flickan, ibland kan en regression och skräck trigga men också skapa empati hos GM

nån skrev att hennes pappa skulle vara militär, och flickor brukar efterlikna sina fäders mentalitet,
så kanske var hon satte sig på tvären, utmanade de psykologiskt, och de ville knäcka henne och det hela gick för långt,

oftast är det bättre att visa karaktär då svaghet hos såna kriminella triggar deras sadistiska ådra

Du kan inte förstå mycket. Det är självklart att det rör sig om en våldtäkt. Sedan dumpade de offret i döden.
2015-06-14, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Att Lisas saker hittades på så skilda platser kan ju bero på att de placerats ut för att förvilla, som många sagt. Men, det som hittades vid kyrkan, hur långt ifrån mobildelarna var det? Kan det varit så att hon med våld förts in i en bil och kanske lyckats fly ut efter en stund, sprungit men de hann upp henne, tumult uppstod, klockan gick sönder och de drog in henne i bilen igen. Man vet väl inte om de t.ex åkt runt ett tag, kanske dödat henne på annan plats och sen tagit kroppen med i bilen. Usch, är en sån hemsk historia det här så man funderar mycket. Har också tänkt att för Lisas och hennes familjs skull vore det bäst att få veta att hon faktiskt blev dödad ganska omgående efter försvinnandet. Vore väldigt obehagligt om man får veta att hon t.ex legat fången 1-2 dgr, skadad, bunden osv, livrädd och utan chans att göra sig hörd, skrika på hjälp, även fast det kryllade av poliser i området. Ovissheten för hennes familj måste vara outhärdlig, finns inte en chans att man kan tänka sig in i deras situation.
Var är det bekräftat att fyndet vid Medelplana kyrka tillhörde Lisa?
2015-06-14, 02:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Var inte ladan en bra bit bort?
Och om det var så hon gick dit, varför sitter nyckeln kvar i moppen?
Jag tror de flesta hade tagit ur nyckeln, om de hade gått ifrån moppen av någon anledning.
Gå så långt och inte ta ur nyckeln, känns mycket ologiskt för de flesta.

Om ladan var en bra bit bort så skulle hon väl ta moppen dit? Och det är nog inget vidare farligt att lämna nyckeln i moppen på det där lantliga stället.
2015-06-14, 02:11
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColinZeal
DEN kan vi ju bortse från direkt då Litauiska polisen bekräftat att det handlar om Litauer...
Nja..jag bortser från den info tills svensk polis går ut med de nationalitet på de misstänkta mördarna..det jag sett av bilder liknar de mer MENA-personer..
http://www.donehealth.com/?s=lisa Hur trovärdigt kan denna info vara?
Medlem
Stigmata01s avatar
Tror att detta i slutändan visar sig vara en tragisk olyckshändelse. Min gissning:

MGM har tidigare sett BO och tänt till på henne, MGM såg henne ensam och beslutar sig för att att börja stöta på henne. MGM blir för närgånget och BO fredar sig genom en spark på smalbenet eller knä på pungen. MGM tappar fattningen och drämmer till BO med ngt verktyg han har i handen, kanske får tag i BOs hjälm och slår till henne i huvudet med den, BO trillar död ner. Hans kollega kommer rusande, de båda får panik och försöker dölja brottet genom att gömma kroppen och sprida ut BOs tillhörigheter.

Kan mycket väl vara så enkelt, MGM ville stöta på en snygg tjej han spanat på och det slutar med att han tappar fattningen och slår till henne så illa att hon dör. Östeuropeer är ofta aggressiva av sig och inte främmande att använda våld mot kvinnor.
Senast redigerad av Stigmata01 2015-06-14 kl. 02:13.
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eihpos
Sett att flera spekulerar i varför Lisa har valt att höra av sig till sin pappa innan hon skulle åka hem.

Lisa är 17år inte 48, ganska rimligt att informera sina föräldrar vart man är och vart man ska. Jag är 20år och gör det än, oavsett storlek på samhälle man lever i så kan saker hända (Lisa kan ramla med moppen t.e.x)

Om vi utgår ifrån stereotypiska normer så är Lisa en väldigt vacker ung tjej, alltså ser nog flera henne som attraktiv. Så förmodligen har männen sett en tjej som de vill doppa men som de vet inte vill ha dom. Är man sinnessjuk och av nån ännu värre anledning anser att man har rätten att "ta de man vill ha", så är ju en urartad våldtäkt de som skett. Jag gissar på att Lisa inte hade satt på sig hjälmen än, fick ett hårt slag mot huvudet (med tanke på att ingen hört skrik...? Rätta mig om jag har fel). Sedan blivit transporterad till en plats där svinen gör de dom planerat och förmodligen har Lisa vaknat och då blivit ihjälslagen eller strypt för att bli tyst.

Tror att vi kan släppa alla teorier om smuggelsprit, kidnappning pga pappans jobb etc.

Hur lång tid tror ni rättegången kommer att ta? Har GMs medborgarskap någon betydelse i frågan?
Mina barn berättar ALLTID, när de lämnar sina kompisar via mobil ringa/sms.
Och nått jag kräver, även när deras kompisar åker hem.
Så säger jag till att de måste ringa eller skicka sms.
Och inget ovanligt, då de kräver samma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in