Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-13, 17:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
På vilket sätt har MGM lyckats göra sig av med bevisföremål tack vare MP? MP har stått för dem tre viktigaste fynden i sökandet som kanske inte hade hittats på så kort tid med endast polisens resurser.

Jag håller med om att det finns luckor i MP:s arbete, bla att folk utan rent mjöl i påsen kan delta i skallgångskedjor och förstöra/lägga till bevis. Dessutom kan självaste GM finnas med i sökarbetet. Fast nu har man ju ändrat i rutinerna och alla som ansluter sig till skallgångskedjorna måste lämna fullständiga uppgifter om sin identitet. Dessutom är grupperna mindre nu och alla har koll på varandra. Är det någon som uppträder märkligt lär det märkas rätt så snabbt.

Utan MP hade poliserna stått och stampat under en längre period. Vi ska vara tacksamma för att det finns människor som ställer upp på sökarbetet.

Ja men hade bara polis fått söka i området hade MGM aldrig kunnat placera ut "fynd" under veckan. Att folk fick vara med och söka var orsaken till att MGM nästan lyckades göra sig av med bevismaterial. Det var ren tur polisen tog dom verkar det som just nu
2015-06-13, 17:04
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coatmeal
Känns dock inte logiskt att hon skulle köpa sprit ute på vischan när hon bor i Skövde, då borde ju även åtminstonde någon av hennes vänner känna till att hon skulle köpa sprit såvida hon inte var helt hemlig med det och att det var enbart till henne själv.

Tror inte heller på det. Då skulle nog köpet föregåtts av sms när de skulle mötas.
2015-06-13, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Källa på att polisen hade kontakt med GM redan natten till måndag?

Polisen knackade på kl. 03 natten mellan sön/mån hos grannen och rimligt att de gjorde det även hos GM. I det initiala skedet borde de misstänkta varit jätteintressanta då de arbetade i den lada som handsken hittade mycket tidigt. Frågan är hur mycket förhör som gjorts med dessa innan gripandet? Drygt 5 dagar från försvinnandet tills man hittade kroppen är en lång tid..

http://www.tv2.no/2015/06/13/nyheter/lisa-holm/forsvinning/savnet/7040619
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jo, om man misstänker något, t.ex. pågående brott. Men det säger sig självt att polisen (och MPS) inte kan stövla omkring i alla bebodda hus i området hursomhelst. De hus som mer förutsättningslöst undersökts verkar vara ödehus, olåsta lador och andra lokaler som en godtycklig GM kan tänkas själv komma åt även om han är utomstående.

Dom behöver inte trampa in hos alla människor, dom första man ska besöka är dom som sticker ut från mängden alltså dom utländska arbetarna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clonemamma
Ok, slutspekulerat nu. Gm sågs av mp när de planterade ut någonting som tillhörde Lisa. Det var det de blev upprörda över. Polis tog beslut att hämta gm innan de visste vad mp hittat. Det sista fyndet var alltså mer en iaktagelse än ett fynd.

Innan de hämtades stoppades de på platsen av polis, som genomförde id-kontroll och fotograferade dem (under pågående livesändning).
Ytterligare en bil stoppades och det genomfördes id-kontroll även där.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Mordplats, kropp och fyndplats har man nästan alltid. Det i sig säger inte mycket om bevisläget utan det kommer helt handla om hur mycket spår det finns mellan bevis, mordplats och fyndplats som kan kopplas till MGM.

Statistiken är ju dock positiv. I Sverige klaras strax under 90% av alla mord upp och i det här fallet skulle jag bli väldigt överraskad om det inte ledde till fällande domar.
Det är det jag menar.
De borde sagt "vi har gott hopp om att kunna lösa brottet" istället för att "utredningsläget är svårt".
Men som sagt, det är nog bara jag som hakat upp mig på formuleringen...
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
* De, eller åtminstone en av de misstänkta männen förefaller vara gästarbetare från annat land. Dvs, de är inte invandrare. Nationalitet är mig veterligen inte alls bekräftat ens av någon grävande flashbackare, däremot förutsätter en drös med människor polacker och ungefär lika många förutsätter litauer och några försöker dessutom sammanföra det med rasbiologisk eller etnisk goja.

Citat:
* En av de polacker som "identifierats" är en semikänd speedwayförare som tydligen körde lopp i andra länder senast igår. Alltså fail.
* Slutsats är att vi inte vet något om nationalitet, men en artikel i Expressen (intervju med en granne) antyder att de är gästarbetare från ett annat land. Det är alltså helt inom rimlighetens gräns att de är från Polen, Litauen eller snart sagt vilket EU-land som helst. Men några riktigt konkreta belägg finns inte.

En namngiven officiell litauisk polistalesman har lämnat uppgifter i litauisk media om att två av de gripna är litauer.
2015-06-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Jag tänkte specifikt på om dom har slarvat med att kolla upp t.ex bostäder där Lisa kan ha varit fången levande.

Vad menar du med slarvat? De har pratat med de boende i närheten och kontrollerat de byggnader man kan.
2015-06-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Polisen knackade på kl. 03 natten mellan sön/mån hos grannen och rimligt att de gjorde det även hos GM. I det initiala skedet borde de misstänkta varit jätteintressanta då de arbetade i den lada som handsken hittade mycket tidigt. Frågan är hur mycket förhör som gjorts med dessa innan gripandet? Drygt 5 dagar från försvinnandet tills man hittade kroppen är en lång tid..

Dessutom hävde de väl att de varit bortresta vid detta tillfälle?
2015-06-13, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69

Här har du länken till att polisen knackade på kl. 03

http://www.expressen.se/gt/grannen-klart-att-det-har-inte-kanns-bra-alls/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja men hade bara polis fått söka i området hade MGM aldrig kunnat placera ut "fynd" under veckan. Att folk fick vara med och söka var orsaken till att MGM nästan lyckades göra sig av med bevismaterial. Det var ren tur polisen tog dom verkar det som just nu

Hade bara polis fått vara där, hade Lisa inte varit hittade idag. 60 poliser vs. 1600 frivilliga. Tänk på det litegrann.
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Så du menar att hon skulle köpa sprit av Litauer som knappt kan ett ord svenska? Nog måste det finnas lättare vägar att få tag i alkohol från eller?
Jag vet faktiskt inte hur det är att vara 17-åring i dag i det området, så huruvida det finns lättare sätt kan jag inte svara på.

Vad jag däremot kan svara på är att jag, och många personer jag känner, hamnade i många knepiga situationer bara för att få tag i alkohol under tonåren. Att köpa av en litauer på sin arbetsplats skulle jag kalla osmidigt, men långt ifrån otroligt ur ett rent perspektiv att få tag i alkohol som 17-åring.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in