Citat:
Ursprungligen postat av
KSP
Jag tycker också att man kan ifrågasätta polisens arbete och de prioriteringar som gjordes alldeles i början av denna utredning. LH blev anmäld som försvunnen relativt snabbt redan på söndagen, men polisen väntade i hela tre dygn innan MPS sattes in för sök. Det var först då som de flesta fynd gjordes. Jag har full förståelse för att polisen till en början sökte efter en levande LH men ju längre dagarna gick förstod man att hon inte kunde vara vid liv längre, men det är klart att man fortsätter att hoppas ända tills man hittar henne.
Det är lätt att sitta här i efterhand och ha åsikter på polisens arbete, men att vänta i flera dygn med att kalla in MPS var enligt mig fel prioritering. I och för sig hade man antagligen inte hittat LH levande även om man hade hittat henne redan på måndagen då jag tror att GM dödade henne samma dag som hon försvann dvs, på söndag kväll.
Det är stora områden som skall sökas av och allt efter som man hittade LH's tillhörigheter närmade man sig till slut byggnaden där hon hittades. Det som jag fann oroväckande gällande prioritering av sökområde var att man inte sökte av den plats där LH senast setts i livet. Man hade inte heller sökt av den container som ligger i direkt anslutning till LH's försvinnande - detta gjordes inte förrän efter flera dagar. Nu vet vi ju inte exakt vilka grannar/personer som förhörts om deras iakttagelser, men jag förutsätter att de personer som bor och arbetar i området har förhörts i ett tidigt skede av polisen. Det kan väl i alla fall inte ha varit en nyhet för polisen att det bor säsongsarbetare i närområdet. Dessa utländska individer har av en anledning till befunnit sig i LH's närhet då de anlitats för diverse arbete av en granne i trakten. I och med denna information om grannar och kombinationen av gjorda fynd (pekar mot platsen där LH hittades) bör polisen redan i ett tidigt skede ha kollat upp de MT. Jag menar att vi i tråden var tidigt ute med spekulationer gällande vem som kunde vara inblandad i LH's försvinnande. Alla personer/grannar, vänner mm. ligger högst upp på listan av potentiella GM.
Nu vet vi inte när/om grannar blivit hörda men de flesta förstod att hon skulle hittas i närområdet, som sagt, det är lätt att vara efterklok.
Jag är glad att hon ändå hittades ganska fort så att föräldrar och vänner kan få ett avslut på eländet.
Nästa gång en person försvinner kan det vara bra att sätta in MPS så fort som möjligt för att prioritera liv istället för tekniska spår. Då kanske det finns en chans till att hitta personen vid liv.
Polisen kan redan tidigt haft span på dessa. Man trodde att hon var bortförd till ett annat ställe än just där dom bodde fast ja. Det är väl 50/50 vad man skulle gjort. Hade man stormat redan från början hade man kanske aldrig fått reda på vart hon var om hon nu hade vart i ett utrymme långt därifrån.
Jag hade iaf beslutat dörrknackning i samtliga hus samtidigt som jag haft span. Elr bara husrannsakan på några hus i området så inte bara gm känner sig utpekade och fått kalla fötter.
Nåt så enkelt som ett kort förhör med dessa vid dörren hade kanske hjälpt. Ajja, hoppas vi får reda på hur det gått till