Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 21:26
Medlem
Man avbryter väl inte sökandet av en försvunnen person bara för att några personer tas in på förhör?! MPS borde väl fortsätta sitt lysande jobb, det blir inte mörkt förrän 22-tiden.
Känns som att hon hittats, annars förstår jag inte varför.
Medlem
Kan det inte vara så att de jämfört fotspår med deras skor och därav gjort kopplingen?
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Undrar vad det är för fynd man pratar om.

Verktyg med blodspår kanske?
Medlem
Jag blir lite fascinerad av (över)tolkandet av kläderna. Det handlar om landsbygd och det är dessutom utanför arbetstid en fredagskväll. Klädseln på bilderna avviker inte nämnvärt från "sunkklädsel som inte gör nåt om den skitas ner" som är vanlig på landet.

Jag är alldeles svensk - men skulle polisen storma in och jag sen fastna på en mediebild när de släpat ut mig så tja... Jag har mörkt hår och för stunden har jag på mig ett par närmast antika skitfula gympanrallor anno 2000. En lindrigt ren pikétröja och en urtvättad, sliten hoodie som ser ut att komma från Myrornas ratade lager. Pricken över iet är ett par medfarna foppatofflor. Sådär ja - skulle passera som hemlös migrant på en nanosekund. Vilket är väldigt långt från sanningen... Sanningen är att jag varit i stallet och ska tillbaka och att jag är hemma på vischan och skiter fullkomligt hur jag ser ut, och hellre förstör gamla slitna kläder än nya med gräsklippning, stalljobb osv.

Så innan man dömer efter kläderna kanske man ska tänka efter lite. Grannen cyklade för övrigt nyss förbi i något som såg ut som farmors gamla städrock..
Senast redigerad av Vial 2015-06-12 kl. 21:28.
Medlem
Att hjälmen saknas kan, rent spekulativt, peka på att LH hade den på sig, redo att starta mopeden och åka iväg. Detta kan i sin tur tyda på att GM inte visste hur hon såg ut, utan att hon kom i vägen för någonting som försiggick i närheten.

Att hon hade hjälmen på sig - rent antagande - vad kan det mer peka på?
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucynyu
http://i.imgur.com/Z4USgcH.jpg

står picini

En italiensk vinproducent.

http://www.tenutepiccini.it/eng/indexeng.html
http://www.enjoywine.se/producent/piccini/
2015-06-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Happ. Polisen knackar på för att ställa frågor, de får panik pga papperslösa, polisen tvingas gripa, förhör på stationen istället och imorgon överlämnade som ett ärende för Migrationsverket.
Polisen har tagit in dem med anledning av ett fynd som gjorts. Alltså är det med mycket stor sannolikhet inblandade i brottet.
Medlem
Tror MPS avslutar sökandet för dagen mer på grund av att klockan är snart 22:00 då de normalt avslutar och att söket har pågått sedan 09:00 imorse med en halverad skala deltagare under dagen.

Inget konstigt med detta.
Medlem
Läs

1. Sök av MP är avbrutet för att klockan snart är 22:00 och för att polisen har tagit 3 till förhör. Sök fortsätter imorgon om jag hörde rätt.

2. Det går inte att säga att de är polacker, romer eller vad ni nu kan tänka er utifrån kläder, hårfärg, vikt och hållning, sluta spekulera förrän vi vet mer. Det bidrar alltså inget till tråden att spekulera på det sättet.
2015-06-12, 21:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
De flesta inbrott sker mitt på dagen för det är då sådana som du inte tror att det kan ske.

18:30 är ju inte mitt på dagen, hur ska ni ha det.

Jag har sagt det tidigare, jag anser att det är mycket osannolikt att någon gör inbrott på ett företag minuterna efter stängningsdags, någon ur personalen kan återkomma för att hämta något glömt, och särskilt inte när det finns larm. Inte ens öststatare eller zigenare är såpass korkade, svårt att tro det.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Om detta är ett gäng utländska arbetare klickar hela historien ihop som ett pussel nu.

Arbetarna ville ha en skön lördag. De kommer på att om de bryter sig in på caféet så finns det mackor och läsk och säkert massa gott. De tjänar inte multum och vill dessutom spara pengar. De för inbrottet för att kunna äta gott under kvällen, inte för att komma över pengar. Men det Kan ju till och med finnes värdesaker, lite Cash och cigaretter på ett cafe. Snor man bara mat så hade polisen förmodligen inte lagt ner något på att lösa inbrott. De bestämmer sig för att slå till när caféet stängt. Efter klockan 18 spanar de mot caféet. De ser Lisas två kollegor åka iväg och tror kusten är klar.

Vad de inte vet är att Lisa står bakom caféet vid mopeden och smsar nån kompis (finns ju ett tidsglapp mellan kollegornas avfärd och smset till föräldrarna, polisen har inte sagt att hon inte messat med andra). Efter smset till föräldrarna råkar arbetarna springa på Lisa (alternativt att Lisa går och letar efter sin handske hon kanske tappat på framsidan när hon gick till mopeden, handsken blåser senare på kvällen in i ladan). Kommer en kille runt hörnet med en hammare (i jakt efter en bakdörr) kan han mycket väl tro att Lisa förstått det är en inbrottstjuv.

För en sekund brinner det till hos en av arbetarna. Vill inte förlora jobbet, hamna i rättegång, kastas ut ur landet och potentiellt förlora alla framtida chanser till jobb i väst. Han mördar Lisa.

Nu har de ett problem, och är man flera brukar man kunna lösa problem lite smartare. Två av dem lastar in Lisa i en bil de hämtat och drar iväg och dumpar liket långt bort. Den tredje (jag gissar kvinnan, om nu alla tre gripna är skyldiga) instrueras att sprida Lisas grejer söderut, så polisen leds bort från huset de uppehåller sig i. Jag tycker platserna där de flesta fynd av Lisas tillhörigheter gjorts ligger som efter en öglad slinga längst grusvägarna. Någon har gått söderut och sedan vänt öster och till slut tillbaka norrut (eller åt andra hållet)
Senast redigerad av enough-is-enough 2015-06-12 kl. 21:40.
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
FÖRBANNADE JÄVLA KLÅPARE TILL POLISER.

Största civila insatsen någonsin, en mängd med "fynd"...men ändå klarar man inte av att söka av samtliga hus inom 3-4 km. Skam!!

Oavsett om de är misstänkta eller inte så verkar de ha någonting att dölja, ett par km från Lisas arbetsplats. FEM DYGN. Odågor.
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Tyck vad fan ni vill. Om det visar sig att dessa omhändertagna personerna har någonting att dölja är detta i det närmaste en polisskandal. Herregud över 2000 frivilliga personer har promenerat i blindo i området och ett par hundra poliser har närvarat, bör man inte ha stenkoll på VEM SOM BOR VART när man plöjt ned åtskilliga miljoner i denna insatsen?!
Tagga ner lite. Jag är 99,9 % säker på att man knackat på där tidigare och frågat människorna om de hört eller sett någonting. De har naturligtvis svarat nekande, varför det då inte finns någon anledning att titta närmre på detta. För att polisen ska få gå in krävs ju husrannsakan. Däremot har de säkerligen gjort en lista på alla som bor i området, men om de är gästarbetare (vilket de troligtvis är) är de ju inte folkbokförda här...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in