Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 18:54
Medlem
Pappan:s roll i militären tydligen "Pappan ingår i en grupp som är utbildad och utrustad för situationer som inte kan lösas av Försvarsmaktens ordinarie förband. I uppdraget ingår stationering på riskfyllda platser utomlands, med uppdrag som rör strid och underrättelse."
2015-06-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Jag håller fullt med dig, men du vet mycket väl om att om någon man, exempelvis jag i 20-års åldern, hade försvunnit så hade vare sig media eller Lisa Holm brytt sig till fem öre. Det kan du väl iallafall medge?
Handlar mycket om på var ifrån och på vilket sätt du har försvunnit. Tycker det uppmärksammas väldigt snabbt när unga personer försvinner.

Glöm inte bort att någon måste också anmäla en försvunnen person för att det ska hända något. Jag själv stack iväg när jag var ung och anmäldes försvunnen, samma sak med en närstående.

Bryr sig folk så uppmärksammas det.
Citat:
Ursprungligen postat av alex1987
Standard i sverige, och blir du påkommen döms du till betald semester i några år.
Vad är standard menar du?

Jag menar att det är sjukt att det har gått fem (5!) jävla dagar utan något egentligen konkret för att hitta henne. Vet förvisso inte vad polisen har gjort för framsteg i sin inre spaning men känslan är att man bara står och stampar, tyvärr.

Sjukt.
2015-06-12, 18:55
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Väl resonerat. Säga vad man vill om "hollywood-teorier" men ingen rök utan eld. Det finns folk som triggas av att lämna spår och som kanske innerst inne vill bli avslöjad, som njuter av att leka med elden. Min teori baseras alltså på att GM frivilligt lämnat dessa spår.

Kan så klart inte låta bli att tänka på Helene-fallet. Kan det rent av vara samma GM som fått ett återfall. En spontan GM men med en jävla tur, helt enkelt. Jag förutsätter att polisen kartlägger misslyckade överfall i regionen de senaste åren.

Spåren är ett problem. De kan säkert tala både för och emot spontanitet. Om man tänker att ett par rumänska bärplockare eller snickare på genomresa norrut fått för sig att stanna till och ha lite skoj med en svensk flicka på vägen, så är det förstås en eller flera GM som haft mycket tur. Dock kan det ha varit ett "drag" i detta fall, att först haffa flickan och sedan köra söderut en stund för att lämna spår med jämna mellanrum i fel riktning, sedan vända och köra norrut mot Jämtland. Detta hade de haft gott om tid att göra. Dessa utländska medborgare blir då synnerligen svåra att spåra. Däremot måste fortfarande folk som bor långt ifrån platsen vara uppmärksamma på om personer som t.ex. talat ett märkligt språk rullat förbi i en skåpbil mitt i natten.

Även en GM som planerar det noga kan dock ha försökt sprida spår i fel riktning med jämna mellanrum. Flera teorier är möjliga och svenskar i hela landet måste rannsaka andras beteende.
2015-06-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Pappan:s roll i militären tydligen "Pappan ingår i en grupp som är utbildad och utrustad för situationer som inte kan lösas av Försvarsmaktens ordinarie förband. I uppdraget ingår stationering på riskfyllda platser utomlands, med uppdrag som rör strid och underrättelse."
Återigen, vi har gått igenom det där.
Svensk propaganda och skitsnack.
Svensk armé gör inget utomlands- således har du exempelvis den nu döda terroristen Bin-ladin som kallar Sverige för oskyldiga osv.
2015-06-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffy
Har jag förstått rätt?

Tre tjejer som jobbat på caféet går ut. BO hinner inte mer än sätta sig på sin moped och sätta nyckeln i tändlåset, skicka ett sms till pappan att hon åker hemåt. Då händer något.

De två andra tjejerna tar en bil och åker därifrån och märker inget.... ( BO hade ju gått runt hörnet).

Är det då inte det absolut mest sannolika att de två andra tjejerna borde vara de huvudmisstänkta? Svartsjuka eller annat.

Vad vet men om de två andra tjejerna som hon jobbade med? Kan man gissa att den bil de åkte iväg med dammsugits av polis? Finns det något att säga om deras beteende efter händelsen?

Du tror inte polisen redan förhört de två kollegorna?

Det är två unga tjejer som hade brutit ihop snabbt om de varit inblandade med lite press från polisen.
2015-06-12, 18:57
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffy
Har jag förstått rätt?

Tre tjejer som jobbat på caféet går ut. BO hinner inte mer än sätta sig på sin moped och sätta nyckeln i tändlåset, skicka ett sms till pappan att hon åker hemåt. Då händer något.

De två andra tjejerna tar en bil och åker därifrån och märker inget.... ( BO hade ju gått runt hörnet).

Är det då inte det absolut mest sannolika att de två andra tjejerna borde vara de huvudmisstänkta? Svartsjuka eller annat.

Vad vet men om de två andra tjejerna som hon jobbade med? Kan man gissa att den bil de åkte iväg med dammsugits av polis? Finns det något att säga om deras beteende efter händelsen?

Detta är den enkla och troligaste lösningen. Jag tror däremot inte att polisen undersökt bilen för då hade de gått ut och avfärdat detta spår. Polisen är lite inkompetent när det gäller brottsutredningar och betydligt bättre på att dra omkring och se ut som de är verksamma.
Medlem
Nu får ju snutarna ta och släppa lite mer info om "fynden". Kan ju t.o.m va så att allmänheten av nån anledning skulle kunna hjälpa till om man bara fick reda på vad som hittats
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glufse
Ändå tror man att hon finns i närområdet. Märkligt.

Hon kanske är placerad högt uppe i ett träd? Eller uppe på ett tak/skorsten?

Och alla Missing People-människor går med ögonen NER i backen hela tiden. Kanske därför ingen hittat henne?
Medlem
Har vi släppt tankarna kring interpol?
Polisens talesman säger gång på gång att det endast har med "att man resonerar så som att man vill begränsa en eventuell kidnappares möjligheter att lämna landet", men hon är ju redan nationellt efterlyst?
Interpols syfte är väl endast ifall en person möjligen kan finnas utomlands?

Jag nämnde det tidigare, kolla alla Interpols missing personer Sverige, http://www.interpol.int/notice/search/missing

Kikar man på den enda andra flickan med ett Svenskt namn M*tild* Bl*mgr*n så är finns det direkt utländska misstankar-

Citat:
Matildas mamma Elena Blomgren (kan också använda sig av sitt födelsenamn Skobelina) tillsammans med sin mamma och syster, tog då Matilda med sig på en kryssning till Tallinn. De skulle återvända söndagen den 5 maj. Elena kom aldrig tillbaks med Matilda. Sedan dess har det inte gått att få någon kontakt med Elena eller någon annan i hennes familj

Hittade även en tråd här på flashback där diskuterar 4 herrar på interpol. (FB) Försvunna svenskar sökta av Interpol

Citat:
Tittade lite bland "missing persons" på Interpols hemsida. Merparten är den typen av fall som man kan vänta sig där, dvs barn som rövats bort av en förälder och svenskar med utländsk härkomst som försvunnit (troligen ur landet).

Men så finns det fyra stycken svenska herrar:

Att presstalesmannen strongt hävdar att det inte finns någon misstanke om att hon kan finnas utomlands passar inte in på en Interpol efterlysning i min mening.
2015-06-12, 18:58
Medlem
Var hon bland de sista och stängde förra söndagen också? isåfall har de andra tjejerna minnet av vilka personer som var där sist den gången? Då kunde ju GM planera allting i en vecka om hans mål var LH.
2015-06-12, 18:59
Medlem
pointzeros avatar
Någon som har en vettig teori om varför polisen tror att hon är kvar i området trots att det har gått 5 dagar med intensiv sökning? Menar dom helt enkelt att hon ligger död i vattnet?
2015-06-12, 18:59
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Olsson
Hon kanske är placerad högt uppe i ett träd? Eller uppe på ett tak/skorsten?

Och alla Missing People-människor går med ögonen NER i backen hela tiden. Kanske därför ingen hittat henne?

Ja, det skulle vara klassiskt om hon låg i ladan på våning två och ingen tänkt på att se efter...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in