Jag tror inte att cafépersonalen hängde någon nyckel i en lada, det finns intelligentare sätt att lösa nyckelproblem, utan att den kastade handsken är en gåta. Jag tror inte heller att hon stämt möte. Eller att någon kom med bil, för mopeden stod gömd från vägen.
Hon hämtade sin hjälm, som hon förvarade i ett personalutrymme. Sedan sa hon hej då. Det är den senaste kända iakttagelsen av Lisa Holm.
Hjälmen, som polisen är intresserade av att hitta, beskrivs av arbetskamraten som diskret i mönstret. Den är försedd med både hakskydd och visir.
– När Lisa gick hade hon hjälmen under ena armen. Hon gick ut genom dörren och tog direkt höger där hon hade sin moped parkerad runt husknuten, berättar arbetskamraten.
Vad som hände sedan är ett mysterium. Expressen.
Hon hade rimligen hjälmen på sig när hon mötte gm, för annars skulle hon släppt de. Alltså, hon gick runt gaveln till platsen på gården där mopeden stod, satte sig på mopeden, satte på sig hjälmen och satte nyckeln i tändningslåset. Hon upptäckte att en handske saknades och såg sig om efter den. När hon inte hittade den klev hon av mopeden och gick samma väg tillbaka. Och nu gissar jag att gm slog till välkoordinerat.
Frågan är var hon förvarade handskarna? Antingen på mopeden eller i sin kasse med personliga tillhörigheter eller i hjälmen. För jag misstänker att gm hade gömt en handske för att fördröja hennes avfärd så lång tid att kollegorna hunnit avlägsna sig i bilen. Om handskarna förvarades på mopeden kunde de lätt kommas åt, men om de förvarades i hjälmen eller i kassen (mest troligt) så måste gm på något sätt kommit åt dem inne på cafeterian.
Min förklaring på handsken i ladan kräver alltså en mycket förslagen gärningsman, vilket tyder på en militär operation. Om det ligger något i tidningsskriverierna om faderns speciella militära uppdrag, så föreställer jag mig att de av hans kollegor som också har familj känner sig ganska oroade just nu. Kanske finns ett samband med de militära NATO-övningarna i norra Sverige?