Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 10:51
Medlem
Tror knappast att LH och/eller GM befinner sig inom en 5 kilometers radie i dagsläget. Det är bara att hoppas på att GM har gjort något misstag som polisen kan plocka upp, annars kommer man med störst sannolikhet aldrig att hinna henne (tror jag).
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHate
Vad tror ni om dessa teorier:

Planerad gärning & motiv:
Om det är så att detta är en planerad gärning så kan jag inte se något annat motiv än att det rör sig om ett sexualbrott. Om det skulle vara så och att GM spridit ägodelarna för att förvilla polisen och med tanke på att sakerna som är utspridda på ett mystiskt sätt så förstärker även det teorin om att brottet är planerat. OM det är så att det är ett planerat sexualbrott så måste GM syfte vara att nyttja LH sexuellt och då tror jag inte att hans tanke från start var att endast ha samlag med LH några få gånger och sedan begå ett mord för att dölja bevis/kropp. med detta i bakhuvudet så tror jag mycket väl att det kan vara så att LH finns vid liv med hålls fången och GM hoppas på att medieuppståndelsen ska lägga sig för att han ska kunna göra sig av med kroppen när det lugnat ner sig ELLER så har han henne fången och kommer att ha det under en längre tid för att tillfredsställa sina behov. LH är en ung snygg tjej och det kan säkerligen finnas någon som har blivit besatt av tanken av henne och om detta är fallet rör det sig om en GM som förmodligen är en ensamvarg som bor i ett hus då lägenhet begränsar alternativen att hålla en person fången under längre tid.

Impulshandling
GM har planerat en våldtäkt men att det av olika anledningar i panik istället blev ett mord.
Om detta är fallet så har GM handlat i panik för att göra sig av med kropp och måste då ha lokalkännedom om närområdet och måste veta vart han kan gömma kroppen annars borde den hittats. Det kan ju vara så att han tagit med sig kroppen långt ifrån brottsplatsen men då borde han inte ha tagit risker att sprida ut ägodelarna på spridda platser.

Av allt bajs jag läst i tråden så verkar den här teorin starkast, en person med god lokalkännedom.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Åker för att rekognosera omgivningarna i e.m. och då inte med fokus på polisens och mp's sökområden och inte med avsikt att leta plagg/fynd, utan göra sök i områden som skulle kunna hålla ett lik eller en person fången.

Är speciellt intresserad av platser värda att kolla upp syd-sydöst Blomberg och inte platser som är publikt kända (uteslut Lasses Grotta, ruinen Biskopsborgen etc).

PM'a gärna tips på skrotupplag, öde husvagnar, ödehus, raviner mm.

Ni som har lokalkännedom; gruvan vid Kinne-Kleva där man ska kunna ta sig ner någonstans runt Kinnekullering - går det att gå ner i den själv eller är det låst om dagarna?

Även nyfiken på om det är samma gruva/schakt som avses i denna tråd;
(FB) Kinne-Kleva gruva under Kinnekulle

Jag utgår från teorin att det inte är någon random turist/asfaltsläggare eller storstadsbo som är GM, utan någon lokal förmåga. Det talar i sådana fall emot att personen skulle ha kört iväg >10 mil med BO, utan snarare att personen har rört sig i närområdet och antagligen bor/uppehåller sig i närområdet. Källby/Götene, kanske någon från där hon bor, dvs runt Stöpen eller som känner igen henne från Skövde.
Det kan handla om en lokal förmåga. Om man ska gömma Lisa/kroppen i närheten så krävs naturligtvis lokalkännedom.
Men i det avseendet kan det också handla om någon som tidigare bott i närheten antingen som fast boende eller som tillfällig arbetskraft.

Men: Om man ska gömma Lisa i närheten krävs det att hon flyttas med bil även om det handlar om relativt korta sträckor. Hade hon flyttats "till fots" så hade redan en spårhund hittat henne.

Angående spekulationerna om hur spridandet av personliga prylar "fynden" gått till: Det finns som jag ser det några olika scenarion här
1. En impuls-GM har spritt dem. Stor risk att hitta spår.
2. En planerings-GM har spritt dem men:
2a Använt Lisas mopedhandske (den som ej upphittats) eller
2b Haft med egna handskar. Detta, att ha haft med egna handskar tyder på ett genuint planerat dåd. Att använda Lisas handske tyder på ett semi-planerat dåd d v s att slumpen styrde att dådet genomfördes men att GM hade en planering klar "utifall att" och använde den rekvisita som fanns till buds.
3 En andra GM har spritt dem.
4 Lisa själv har spritt dem antingen på eget initiativ eller på order av GM.
2015-06-12, 10:52
Medlem
OnlyHates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Tror på planerat, vad tror du?

Ja jag tror på en mycket planerad gärning där syftet är sexuellt och att ta med sig LH.
Jag tror mycket väl att det kan vara så att hon hålls vid liv, det krävs en hel del för att mörda en person och att göra sig av med kroppen och förhindra DNA/bevis etc.
Hade det varit en impulshandling borde fler misstag ha gjorts av GM och kroppen borde vara hittad.
Medlem
Illkrokkodills avatar
Om man har en hjälm på sig och hamnar i vatten, är den tillräckligt tung för att dra ner en kropp då?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Nej men om man legat död i 5 dagar så är det en väldigt stark doft, så många hundar som de dessutom har haft tillgång till så borde någon uppfattat det..
Jag har sett Leif Gw prata om hundar i ett annat fall, han påstod att dom hitta rätt i 30-40%
Medlem
Någon som kan bekräfta att nyckeln förvarades i ladan? Är nyckeln försvunnen?
2015-06-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Om man har en hjälm på sig och hamnar i vatten, är den tillräckligt tung för att dra ner en kropp då?
Nej
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Dom som hittar fynd blir självklart intressanta för polisen och får lämna dna osv..

Syftar inte på AJ i detta fall.
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Nej men om man legat död i 5 dagar så är det en väldigt stark doft, så många hundar som de dessutom har haft tillgång till så borde någon uppfattat det..
Problemet är nog just det att BO inte är i närheten av platsen där polisen letar..
GM har i nuläget polisen "wrapped around his finger" som PH-deltagarna skulle utryckt det
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audix
Nån som vet om dom börjat dyka i tex det gamla stenbrottet längs med kinnekulleleden?

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=matorpsfallet&source=images&cd=&c ad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCI604YXiicYCFUtdLAo dxhoA8Q&url=http%3A%2F%2Fwww.arlyhelena.se%2Fkinne kulle-det-blommande-berget%2F&ei=H5x6Vc6oAcu6sQHGtYCIDw&psig=AFQjCNEbw LcokLaruq95_tL1eeMXcOgMcQ&ust=1434185018803543

Dom har inte börjat dyka överhuvudtaget. För stora ytor i en mörk sjö eller å.
Dom har båtar och hundar som letar vittring.
2015-06-12, 10:54
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audix
Nån som vet om dom börjat dyka i tex det gamla stenbrottet längs med kinnekulleleden?

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=matorpsfallet&source=images&cd=&c ad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCI604YXiicYCFUtdLAo dxhoA8Q&url=http%3A%2F%2Fwww.arlyhelena.se%2Fkinne kulle-det-blommande-berget%2F&ei=H5x6Vc6oAcu6sQHGtYCIDw&psig=AFQjCNEbw LcokLaruq95_tL1eeMXcOgMcQ&ust=1434185018803543

Och hur fan skulle man kunna dumpa lika i stenbrottet obemärkt? Det står ju minst 20 husbilar där varje kväll

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in