Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 10:47
Medlem
OnlyHates avatar
Vad tror ni om dessa teorier:

Planerad gärning & motiv:
Om det är så att detta är en planerad gärning så kan jag inte se något annat motiv än att det rör sig om ett sexualbrott. Om det skulle vara så och att GM spridit ägodelarna för att förvilla polisen och med tanke på att sakerna som är utspridda på ett mystiskt sätt så förstärker även det teorin om att brottet är planerat. OM det är så att det är ett planerat sexualbrott så måste GM syfte vara att nyttja LH sexuellt och då tror jag inte att hans tanke från start var att endast ha samlag med LH några få gånger och sedan begå ett mord för att dölja bevis/kropp. med detta i bakhuvudet så tror jag mycket väl att det kan vara så att LH finns vid liv med hålls fången och GM hoppas på att medieuppståndelsen ska lägga sig för att han ska kunna göra sig av med kroppen när det lugnat ner sig ELLER så har han henne fången och kommer att ha det under en längre tid för att tillfredsställa sina behov. LH är en ung snygg tjej och det kan säkerligen finnas någon som har blivit besatt av tanken av henne och om detta är fallet rör det sig om en GM som förmodligen är en ensamvarg som bor i ett hus då lägenhet begränsar alternativen att hålla en person fången under längre tid.

Impulshandling
GM har planerat en våldtäkt men att det av olika anledningar i panik istället blev ett mord.
Om detta är fallet så har GM handlat i panik för att göra sig av med kropp och måste då ha lokalkännedom om närområdet och måste veta vart han kan gömma kroppen annars borde den hittats. Det kan ju vara så att han tagit med sig kroppen långt ifrån brottsplatsen men då borde han inte ha tagit risker att sprida ut ägodelarna på spridda platser.
2015-06-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Fast LO Smith har ingen koppling till orten, det är J&J Nordic som använder sig av AJ's herrgård.

LO Smith's officiella besöksadress är i Götene, man har flertalet vinsorter som heter Blomberg. Hur kan de inte ha en koppling till området?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
När man läst andra fall så framkommer det att folk har en övertro om just hundarna, även polisen säger detta, det är ett hjälpmedel men inget 100% sådant

Nej men om man legat död i 5 dagar så är det en väldigt stark doft, så många hundar som de dessutom har haft tillgång till så borde någon uppfattat det..
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JFN
Ursäkta om den här frågan tagits upp tidigare, något jag har funderat över är Lisas mobiltelefon, det är antagligen en iphone (enligt bilder jag sett på henne, selfies med en iphone).
Eftersom att det har hittats delar av mobilen undrar jag hur den gick sönder, om ni frågar mig är det inte bara att tappa en iphone på golvet så att den spricker i delar.
Någon fundering?

Polisen säger att batteriets har tagits ur så antagligen är det ingen Iphone.
Men det hela verkar välplanerat så han kan mycket väl ha slagit sönder den eller lagt den i vatten tex.
2015-06-12, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Jo, även jag har detta i bakhuvudet..det är ju Expressen, som sagt, allt för lite klick och lösnummerförsäljning
Det kan ju vara ett slåtterdödat rådjur eller liknande som såg skrämmane ut.
2015-06-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHate

Om det är så att detta är en planerad gärning så kan jag inte se något annat motiv än att det rör sig om ett sexualbrott. Om det skulle vara så och att GM spridit ägodelarna för att förvilla polisen och med tanke på att sakerna som är utspridda på ett mystiskt sätt så förstärker även det teorin om att brottet är planerat. OM det är så att det är ett planerat sexualbrott så måste GM syfte vara att nyttja LH sexuellt och då tror jag inte att hans tanke från start var att endast ha samlag med LH några få gånger och sedan begå ett mord för att dölja bevis/kropp. med detta i bakhuvudet så tror jag mycket väl att det kan vara så att LH finns vid liv med hålls fången och GM hoppas på att medieuppståndelsen ska lägga sig för att han ska kunna göra sig av med kroppen när det lugnat ner sig ELLER så har han henne fången och kommer att ha det under en längre tid för att tillfredsställa sina behov. LH är en ung snygg tjej och det kan säkerligen finnas någon som har blivit besatt av tanken av henne och om detta är fallet rör det sig om en GM som förmodligen är en ensamvarg som bor i ett hus då lägenhet begränsar alternativen att hålla en person fången under längre tid.

Impulshandling
GM har planerat en våldtäkt men att det av olika anledningar i panik istället blev ett mord.
Om detta är fallet så har GM handlat i panik för att göra sig av med kropp och måste då ha lokalkännedom om närområdet och måste veta vart han kan gömma kroppen annars borde den hittats. Det kan ju vara så att han tagit med sig kroppen långt ifrån brottsplatsen men då borde han inte ha tagit risker att sprida ut ägodelarna på spridda platser.

Tror på planerat, vad tror du?
2015-06-12, 10:50
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHate

Impulshandling

Valid point! Personligen tror jag det rör sig mer om besatthet dock.. Tror inte han har eller kommer utnyttja henne sexuellt.
Medlem
massepojkens avatar
Händer även att pensionärer våldtar. Sjuka tankar försvinner knappast med ålder?

http://www.dt.se/dalarna/borlange/pensionar-atalad-for-valdtakter

http://www.svd.se/83-aring-domd-for-barnvaldtakt

Med detta vill jag bara säga att det är viktigt att samtliga utreds. Även om man är rik och adlig.

Jag vill poängtera att jag på inget sätt tror att AJ är inblandad men troligtvis är AJ en person Lisa knappast skulle vara rädd för och inte heller ifrågasätta om han tex bad henne följa med någonstans.

Beträffande utspridning av bevismaterial är vissa mer lämpade än andra.

Nu var det sagt:
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Folk här börjar köra nu på ett sidospår om Arne Jönsson. Vad folk måste förstå är att ju rikare och mäktigare du är, desto mer har du att förlora. Ta till exempel en som knappt lever på existensminimum och måste begå brott för att få något på bordet, har som sagt inget att förlora om den åker dit MEN den som har pengarna och makten har betydligt mer att förlora.

Vad hade hänt om en hög och känd profil inom näringslivet skulle åka dit för sånt? Allt skulle rasera för personen i fråga. Pengarna, tillgångarna, kontakterna skulle sägas upp, inga seriösa företagare skulle vilja göra affärer med denne, ryktet raseras, familjen splittras etc.

Till exempel (nu skriver jag inte att nån av dessa två har gjort det):
JV: Inget eftersom han håller sig till den lägsta samhällsklassen på grund av missbruk och bostadslöshet.
AJ: Allt eftersom han håller sig till de högre samhällsklasserna på grund av markägaren han är och säkert det bra anseendet han har i bygden(?).

Det är även så att rika, mäktiga personer ibland inte tror att de kan råka illa ut. Att de är "untouchable". Så den tesen tror jag vi kan stryka, det måste inte vara någon som inte har något att förlora.
2015-06-12, 10:51
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anneym
Från sammanfattningen:

Det där har stört mig sedan dag ett.
Jag är iofs betydligt äldre än LH men har många unga tjejer i hennes ålder omkring mig och är själv en mobilperson. Att stänga av mobilen, alternativt att låta den ladda ur, är nära katastrof och normalt så har unga stenkoll på att mobilen är laddad (även jag för den delen).
Det är sant att dagens mobiler inte håller batteri speciellt bra, men LH skulle köra moppe hem för första gången. Vid ett sådant tillfälle, oavsett hur självständig eller cool en person är, så ser man ju till att ha mobilen laddad om ifall det skulle hända något. Många har till och med mobilladdare med sig i väskan. Kan också tänka mig att hennes föräldrar hade förmanat henne att ha mobilen ordentligt laddad just pga att hon skulle köra hem.
Och så tar batteriet slut nästan direkt efter hennes SMS. Känns mer troligt att den stängdes av.

Jag hittar inga detaljer om hur man vet att mobilen var avstängd 18:30. Försökte pappan ringa henne igen 18:30 (och i så fall varför)? Är det strax innan 18:30 som den senast var loggad vid en mobilmast? Någon som har sett något om detta?

Det är så många märkliga småsaker som gnager angående detta försvinnande.
Enligt en intervju i AB var det inte många gäster på söndagen, en väldigt lugn dag. Sannolikheten är således stor för att BO pillat en hel del med mobilen. Det är ju tämligen vanligt att göra på jobbet ifall det inte finns mycket att göra. Pillar man mycket med mobilen har man stenkoll på hur mycket batteri det är kvar. Det stöder således tesen om att batteriet inte laddats ur, utan att mobilen stängts av självmant/blivit förstörd. Det förutsätter dock att BO haft koll på hur mycket batteri det var kvar alt. hade en laddare med sig eller kunde låna en. Numer börjar det bli rätt vanligt att ha med sig laddare till jobbet, så jag ser det nog som ganska troligt att någon haft laddare. Dock oklart om de hade samma typ av mobiler.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomiroutsin
Det är även så att rika, mäktiga personer ibland inte tror att de kan råka illa ut. Att de är "untouchable". Så den tesen tror jag vi kan stryka, det måste inte vara någon som inte har något att förlora.

Dom som hittar fynd blir självklart intressanta för polisen och får lämna dna osv..
Medlem
Nån som vet om dom börjat dyka i tex det gamla stenbrottet längs med kinnekulleleden?

https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=matorpsfallet&source=images&cd=&c ad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCI604YXiicYCFUtdLAo dxhoA8Q&url=http%3A%2F%2Fwww.arlyhelena.se%2Fkinne kulle-det-blommande-berget%2F&ei=H5x6Vc6oAcu6sQHGtYCIDw&psig=AFQjCNEbw LcokLaruq95_tL1eeMXcOgMcQ&ust=1434185018803543

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in