Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 08:38
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Hade hon blivit bortförd av sin förälder hade hon antagligen till en början följt med frivilligt. Då hade det inte funnits de tecken och spår som finns nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är ju precis tvärtom. Det finns ju inga spår av bråk etc, vilket tyder på att hon följt med någon friviliigt. Att sprida ut saker i efterhand fanns gott om tid till senare fram till kl 21.

Sa inte Polisen igår att det hade placerats ut fynd i ladan efter dom hade kollat första gången?
Medlem
Är det standard att minimera sökningar som de har gjort? Är det inte vettigare att låta MP arbeta utifrån och inom en stor radie? Börja med hundpatruller omg. Knacka dörr (eller slå in dom)?

Det är ju inte omöjligt att LH ens finns i samma kommun idag och att GM spritt ut ledtrådar för att förvilla polisen i tron att LH fortfarande finns i närheten.
Medlem
Läst tråden från start. En möjlig arbetshypotes är:
Att ev. GM, en eller flera, vistas i den omedelbara närheten (pga arbete/bostad) till platsen för försvinnandet dagligen och har mycket god lokalkännedom.
Att BO finns inom 2 km från platsen för försvinnandet.
Att de fynd som gjorts har hamnat där för att GM trodde att de inte skulle hittas och/eller för att förvilla och fördröja ett eftersök.
Att överfallet antingen var planerat med kort varsel och då skedde vid mopeden genom överrumplande alternativt i ladan av en olycklig tillfällighet.

Om detta stämmer, bör fokus ligga på förhören med alla som dagligen vistas i området liksom att genomsöka alla byggnader och terräng inom 2 km från platsen för försvinnandet.
2015-06-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vittne påstår att hjulspår om en bredd på cirka 1,10 meter finns i terrängen vid dammen. Han säger också att den ligger 5 kilometer ifrån caféet, en avståndsuppgift som jag ställer mig frågande till. Han syftar på dammen vid herrgården, kan han ha menat 500 meter?

Hur vet du att han syftar på dammen vid herrgården? Gubben berättade ju att han känner till området sen han var liten och de brukade cykla dit. Låter mer som att han försöker berätta om en damm som ligger mindre synligt till? Varför skulle han annars påpeka att han känner till området bra sen han var barn, eller övertänker jag detta?
Medlem
Heeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen har begärt förtur, de får svar när SKL är klara med analyserna, omöjligt att veta när svar kommer men det brukar ta någon eller några dagar, det är min erfarenhet.
24 timmar pratades de väl om när man fick "gräddfil". Dessa borde väl ha kommit tillbaka så dom har något nytt att gå på. Dom har nog kört fast ganska rejält nu.
Medlem
Charlie6789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envoke
Som sagt lär de finnas miljoner avtryck på de där sedlarna
Jo såklart men jag och förhoppningsvis också polisen är enbart ute efter att finna vilket konto som tagit ut pengarna. Då har man börjat ringa in GM. Säkert flera som kommer dyka upp men inte allt för många
Medlem
bittermandels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbengt
Finns det möjligtvis någon "gödseldamm"/gödselstack på gården? Dags att kolla dom?

Jag jobbar själv med lik och vet att ligger man avliden, i denna värme i 5 dagar känns det på lukten ganska direkt, och hundarna borde fått spår. Min teori är att hon lever. Men vart?

Ja det finns det men Polisen har undersökt dessa.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Ladan är förvaringsplats för foder och spannmål. De senaste månaderna har det varit många manliga gästarbetare, från för mig okänt land, och arbetat på gården. Den ladan ligger ca 50 meter från byggnaden där caféet hyr lokalerna.
Brevid den ligger en stor ladugård som under ett antal år varit uthyrd till ett företag, L O Smith, som tappade sprit och vin ( ex Tors Hammare) på flaskor. De har dock flyttat verksamheten till Götene och jag tror att det är tomt.

Det har säkert polisen kollat upp. Men med tanke på att hon försvann vid ladan och dom arbetar nära kafét: Är det möjligt att det är någon av dessa gästarbetare som tagit henne?
2015-06-12, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
vet vi var hennes mamma befan sig när hon fördes bort ?

Nej, men hon gjorde i alla fall något annat än normalt eftersom hon just denna dagen inte skjutsade Lisa. Att Lisa skickade SMS till sin pappa istället för sin mamman tyder också på att mamman befann sig någon annanstans än hemma.
2015-06-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Läst tråden från start. En möjlig arbetshypotes är:
Att ev. GM, en eller flera, vistas i den omedelbara närheten (pga arbete/bostad) till platsen för försvinnandet dagligen och har mycket god lokalkännedom.
Att BO finns inom 2 km från platsen för försvinnandet.
Att de fynd som gjorts har hamnat där för att GM trodde att de inte skulle hittas och/eller för att förvilla och fördröja ett eftersök.
Att överfallet antingen var planerat med kort varsel och då skedde vid mopeden genom överrumplande alternativt i ladan av en olycklig tillfällighet.

Om detta stämmer, bör fokus ligga på förhören med alla som dagligen vistas i området liksom att genomsöka alla byggnader och terräng inom 2 km från platsen för försvinnandet.
Otroligt vad mycket experter det finns här som tycs tro att de är ensamma om at tha en analytisk förmåga och att det enda polisen gör är att gå runt i skogen och leta spår
Ni har tittat på för mycket tv
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag tycker att flertalet ska ska lugna ner sig och inte påstå att den och den har rövat bort eller mördat LH. Än har ingen kropp hittats eller blodspår. Än finns inte ett enda bevis (vad vi i tråden vet) som pekar mot en enda människa - närstående eller okänd. Tänk er för innan ni pekar ut någon när vi inte vet att det skett ett mord än. JV som är helt oskyldig har blivit uthängd. Just nu kan jag inte hålla reda på hur många andra som pekats ut. Expojkvännen som är ung och haft (har) känslor för henne blir om och om igen utpekad fast han har alibi. Sätter in i han situation att bli uthängd om och om igen av folk som inte orkar söka i tråden. Han är med all säkerhet orolig för henne och har det nog jobbigt som det är...

Peka inte ut andra människor för ett mord som vi ännu inte vet skett och gör det inte på grunden att någon ser skyldig ut eller rör ögonen på ett visst sätt. De flesta som säger så har inte studerat beteendevetenskap, psykologi eller levt så länge att de har en stor erfarenhet av hur folk reagerar i stressituationer eller hur folk som begått svåra brott uppför sig.

Citat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20950616.ab

Väntas nya förhör med någon?
– Inte som jag vet just nu.

Källuppgifter till Aftonbladet säger att en misstänkt person hämtats in. Stämmer det?
– Det figurerar mycket rykten, men vi förhåller oss till traditionellt polisarbete och så löser vi saker och ting på det sättet i stället, säger Fuxborg.

Tidigare i veckan pekades en tidigare dömd man ut som särskilt intressant i utredningen. På torsdagen tillbakavisade polisen de uppgifterna.
– Det är många människor som blir oerhört sårade. Vi har förhört några av de som hängts ut och de har inte ett skit med det här att göra, säger Lars Johansson till SVT Nyheter.

Felaktigt utpekad
I sociala medier och i nätforum har en man felaktigt pekats ut för att ha koppling till Lisa Holms försvinnande.
– Det är tråkigt att den här ryktesspridningen förekommer men han har absolut ingenting med Lisas försvinnande att göra, säger Ulla Brehm, polisens presstalesperson, till SLA.

Medlem
shrapnel44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Man måste någonstans hylla polisens arbete.
En tjej försvinner mitt på ljusaste dagen. 100 personer förhörs, mängder med fynd hittas, tipsen trillar in men dom vet fortfarande inte alls vad som har hänt.
Bra där...

Lite som när 2-årige Valde försvann kl 16 en eftermiddag. Hundpatruller på plats från 19 om jag inte minns fel.... Grabben hittas dagen efter ca kl 10 av en crossåkare ca 1km från hemmet.

Grejar man inte att spåra en två-åring 1 km då kan man ju lägga ner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in