Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 08:32
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Ja, det mest logiska är ju någon närstående eftersom statistiken talar för det. Jag har försökt fråga tråden flera ggr om alibi för pappan (och varför inte även mamman förresten) fram till kl 20 eller kl 21.

Om nu mamman brukade skjutsa Lisa till och från arbetet så gjorde hon inte det just denna dag. Vad var anledningen? Upptagen på annat håll?

Om nu mamman brukade skjutsa Lisa till och från arbetet. Varför skickade Lisa ett SMS till sin pappa om att hon var på väg hem? För att mamman var upptagen på annat håll?

Var fanns mamman och var fanns pappan under den aktuella perioden kl 18-21 ? Och då "duger inte" svar som "dom säger att dom var hemma" eller "det sägs att". Finns det någon annan än dom båda som kan bekräfta deras alibi?

Är såklart känsligt att spekulera i denna teorin men fortfarande extremt konstigt att folk hellre diskutera utomjordingspåret än närståendespåret.

Sedan borde pojkvänsspåret utredas vidare. Kan ju ha funnits en ny pojkvän som ingen eller få kände till. Varför är denna möjlighet helt utesluten i tråden?

För att hitta en GM borde man leta lite mer runt BO och hur BO levdel sitt liv. Varför arbetade hon överhuvudtaget på caféet? Trivdes hon? osv osv

Hade hon blivit bortförd av sin förälder hade hon antagligen till en början följt med frivilligt. Då hade det inte funnits de tecken och spår som finns nu.
2015-06-12, 08:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viryz
Ser man sådana hjulspår där, som man dessutom aldrig sett förr, så är det ju väldigt sannolikt att hon ligger i dammen. 5 km därifån. Det skulle jag tro iallafall. Tråkigt om så vore fallet!

Vittne påstår att hjulspår om en bredd på cirka 1,10 meter finns i terrängen vid dammen. Han säger också att den ligger 5 kilometer ifrån caféet, en avståndsuppgift som jag ställer mig frågande till. Han syftar på dammen vid herrgården, kan han ha menat 500 meter?
2015-06-12, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jasså, när reporten hade frågat tidigare så hade man ju inte tid och möjlighet hade de sagt. Det är ju bra i så fall att man har ändrat sig och insett att man måste kolla i vattnet också

Återfinns hon i vattnet så torde GMs spridande av hennes personliga tillhörigheter på torra land fått sin förklaring och fyllt sitt syfte.
2015-06-12, 08:33
Medlem
DVDGs avatar
Har följt tråden slaviskt men aldrig sett denna teori:

Svartsjukedrama. Kollegornas potentiella pojkvänner tycker att den där Lisa är snygg, kanske följer på instagram osv. R och/eller L (kollegan/kollegorna) får reda på detta och blir svartsjuka. Kräver att det ställs rätt till. Potentiell pojkvän åker ut för att prata med Lisa efter stängning. Men det gick inte alls som tänkt.

Enbart teori som jag tycker ligger närmre än många andra teorier i denna tråd. Vill dock inte hänga ut någon, tycker ingen ska posta mer namn i denna tråd.

OffT: Riktigt hemskt allt detta, tankar går till Lisa och hennes anhöriga.
2015-06-12, 08:34
Medlem
envokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Jag kan också ha fel men fått höra att sedlars nummer registreras för att ha koll på cirkulationen samt för att undvika förfalskningar så inte ex 37 sedlar har samma nummer.
Det registreras vart dem transporterats och i vilken bankomat dem sätts in på.
Sen vet jag inte hur systemet på bankomaten fungerar.. kan tänka mig att den registrerar när sedlar lämnas ut och till vem.
Så troligtvis finns GM' s pengar i dagskassorna.
Hoppas dem gör något åt det så inte familj och närstående kommer om 2 år och grämer sig över att inget försök gjordes åt att kolla upp det spåret.
Det är ju egentligen det hetaste spåret för att hitta just exakt GM!! Han finns där bland sedlarna!

Som sagt lär de finnas miljoner avtryck på de där sedlarna
Medlem
anneyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ingen vettig människa lämnar väl en nyckel till ett café i en lada. Då har de ju ingen chans att få ersättning från försäkring om något saknas, om de lämnar nyckeln vind för våg så vem som helst som fått reda på det/sett dem gå in i ladan kan gå och hämta nyckeln och låsa upp och stjäla saker.
Man gör väl kopior till de anställda som på alla andra arbetsplatser.

Ja, jag tänker också så, egna kopior känns rimligare. Men folk är ju å andra sidan inte vettiga, kanske lägger man sin enda nyckel i en lada på landet.
Jag ville egentligen bara påtala att det där med nyckeln i ladan var något som kom fram sent igår, och som nu verkar ha blivit en "sanning". Kanske är det sant, kanske har det sagts någonstans i en intervju eller liknande, eller så är det någon här som spånat och där någon annan gjort om det som skrivits till sanning.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
OK. Men hur används den? Är den en "lada" eller något annat? Loppis, fest/danslokal, husvagnsförvaringsplats, maskinhall... Eftersom man nu tycks ha hittat "något" i "ladan", finns det någon rimlig anledning till att Lisa skulle ha befunnit sig där? Av nyfikenhet, eller lurats, eller tvingats? Regnade det så hon sökte tillfälligt skydd? Hur långt är det till gårdens övriga byggnader?

Ladan är förvaringsplats för foder och spannmål. De senaste månaderna har det varit många manliga gästarbetare, från för mig okänt land, och arbetat på gården. Den ladan ligger ca 50 meter från byggnaden där caféet hyr lokalerna.
Brevid den ligger en stor ladugård som under ett antal år varit uthyrd till ett företag, L O Smith, som tappade sprit och vin ( ex Tors Hammare) på flaskor. De har dock flyttat verksamheten till Götene och jag tror att det är tomt.
Senast redigerad av lazzmon 2015-06-12 kl. 08:36.
2015-06-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Hade hon blivit bortförd av sin förälder hade hon antagligen till en början följt med frivilligt. Då hade det inte funnits de tecken och spår som finns nu.

Är ju precis tvärtom. Det finns ju inga spår av bråk etc, vilket tyder på att hon följt med någon friviliigt. Att sprida ut saker i efterhand fanns gott om tid till senare fram till kl 21.
2015-06-12, 08:35
Bannlyst
vet vi var hennes mamma befan sig när hon fördes bort ?
2015-06-12, 08:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heeth
Det som dom har skickat på DNA-analys får dom svar på det under dagen eller fick dom de redan igår?

Polisen har begärt förtur, de får svar när SKL är klara med analyserna, omöjligt att veta när svar kommer men det brukar ta någon eller några dagar, det är min erfarenhet.
2015-06-12, 08:37
Medlem
stenbengts avatar
Finns det möjligtvis någon "gödseldamm"/gödselstack på gården? Dags att kolla dom?

Jag jobbar själv med lik och vet att ligger man avliden, i denna värme i 5 dagar känns det på lukten ganska direkt, och hundarna borde fått spår. Min teori är att hon lever. Men vart?
2015-06-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kStreet
vet vi var hennes mamma befan sig när hon fördes bort ?

Eh nej men det vet nog polisen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in