Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 03:08
Medlem
Alla tidsuppgifter från kollegorna är mycket märkliga dom lämnar ca kl 18:15 ? (om jag har fattat rätt?) LH smsar pappa om att hon börjar åka hem 18:23 . Om då en ev GM stått och väntat till LH blivit ensam så är det väldigt iskallt agerat han vet ju med sig att det finns folk bara minuter bort som mycket väl kan komma tillbaka om dom kanske har glömt något.
2015-06-12, 03:10
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Jag ska runda av för idag nu, bra jobbat alla som kommit med vettiga tips, infallsvinklar och diskussioner under dagen. Låt oss hoppas på ett genombrott imorgon och på att Lisa hittas.

Postar tidslinjen så som den ser ut nu, någon moderator får gärna lägga in den i första posten alternativt så bygger vi vidare på den bara.

Natti på er.

-------- TIDSLINJE SÖNDAGEN DEN 7/6 --------

~17:xx - Kaféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exaktare tid och källa behövs!)
~17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

~20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kaféet i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)

~21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.

* http://oi60.tinypic.com/iqczso.jpg
~ = antaganden och väldigt väldigt ungefärliga tider

Alla tider är ungefärliga utefter uppgifter i media.

Du tar verkligen alla på ordet? . Din lista betyder ingenting. Jag tror verkligen inte att den här listan är 100% confirmed av polisen. Och om den är confirmed så hade dom infon 1 vecka före dig. Någon läcker information från denna ip adress.
2015-06-12, 03:10
Medlem
anomimooses avatar
Angående det nämnda (eventuella) hjälmfyndet:

Har man knäppt hjälmen och sedan fått anledning att springa för sitt liv kan man ju anta att man i paniken slutit av visiret och kastat det, det skulle förklara "delar av hjälmen"-uttalandet.
2015-06-12, 03:11
Medlem
Måste säga att denna artikel är mycket intressant:

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Citat:
Tidigt på söndagsmorgonen tar Lisa Holm mopeden till jobbet. Hon kör igenom kvarteret där hon har växt upp och passerar morgonpigga grannar.
- Vi brukar heja på varandra när hon kör förbi. Jag har känt henne hela min uppväxt, säger Oliver Rosin, som bor i området.
För första gången tar hon mopeden till jobbet, enligt Lena Svedung. Så fort Lisa fyllde 15 år tog hon körkort för EU-mopeder och sågs ofta körande på sin vespa.
- Hon kör ofta moped när hon ska ta sig långa sträckor. Det här var en sådan gång, säger en nära vän.
2015-06-12, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Nej du har fel.

http://reseplanerare.vasttrafik.se/bin/query.exe/sn?L=vs_vasttrafik&ld=fe2&L=vs_vasttrafik&OK#focus

Sök: Från: Källby station, Götene till Skara busstation Skara. Då får du fram att det på söndagar går 1 buss kl 18:20. Källby ligger ca 5-10 minuter ifrån caféet i Blomberg. Det måste vara den bussen kollegan skulle med.

Du & jag pratar om samma bussar.

Den bussen du säger går från Källby 18.20 är samma buss som går från Götene 18.05(18.00)

Källby är ett utav stoppen mellan Götene & Lidköping.
2015-06-12, 03:14
Medlem
Vad skulle du göra om du blev bortförd?
Svar: Kasta mina grejer hejvilt såklart eftersom det lämnar ett spår!

Vad skulle du som psykopat och kidnappare föra ditt offer?
Svar: Så långt åt helvete från brottsplatsen såklart!

Slutsats; Jag tror Lisa och förrövaren befinner sig i en annan stad. Jag tror garanterat att detta var planerat, de befinner sig i någon annan del i Sverige och jag vågar inte föreställa mig vad som händer.
Senast redigerad av Revolutionaren 2015-06-12 kl. 03:16. Anledning: Felstavning
2015-06-12, 03:14
Medlem
jspays avatar
Jag vet att detta kanske låter dumt, men tror ni att polisen har rannsakat hennes digitala nätverk? Vännförfrågningar från kanske (okända) män/kvinnor på facebook, kanske någon puff?(poke). Lek med tanken, GM har besökt caféet och Lisa jobbar i kassan(bekräftat) GM flirtar lite med Lisa, men lyckas inte med mer än så. Han får reda på hennes namn och slänger iväg en poke, friendrequest, pm(?!). Jag har själv erfarit psykopater som försöker ta ett första steg genom sociala nätverk. Lyckas de inte, så blir de förödmjukande och kan då börja planera hur de skall ta sig till. Besatthet är farligt...
Senast redigerad av jspay 2015-06-12 kl. 03:18.
2015-06-12, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Du tar verkligen alla på ordet? . Din lista betyder ingenting. Jag tror verkligen inte att den här listan är 100% confirmed av polisen. Och om den är confirmed så hade dom infon 1 vecka före dig. Någon läcker information från denna ip adress.

Fast vadå man kan ju koppla uppgifter i media till hur det måste gått till, inte sant?
Kollegorna till BO har ju uppgett att en av dem skulle med en buss till Skara och att den andra kollegan skulle skjutsa henne till hållplatsen. Och med tanke på att en buss 18.20 går från Källby 5-10 minuter ifrån Caféet så bör det ju med största sannolikhet vara den bussen eller hur?

Och då kan vi ju mer eller mindre fastslå att kollegorna måste åkt iväg i bilen senast 18.10-18.15, för att hinna med bussen, inte sant? Och 18.23 skickar BO SMS:et, enligt de offentliga uppgifter som släppts och med tanke på att mopeden står kvar på arbetsplatsen och att nycklarna sitter i, så kan vi ju anta att BO vid tillfället vid det skickade SMS:et befann sig på arbetsplatsen (om hon skickade det själv vill säga), med andra ord undrar man varför hon dröjt kvar.
2015-06-12, 03:16
Medlem
huomaamatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Jag ska runda av för idag nu, bra jobbat alla som kommit med vettiga tips, infallsvinklar och diskussioner under dagen. Låt oss hoppas på ett genombrott imorgon och på att Lisa hittas.

Postar tidslinjen så som den ser ut nu, någon moderator får gärna lägga in den i första posten alternativt så bygger vi vidare på den bara.

Natti på er.

-------- TIDSLINJE SÖNDAGEN DEN 7/6 --------

~17:xx - Kaféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exaktare tid och källa behövs!)
~17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

~20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kaféet i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)

~21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.

* http://oi60.tinypic.com/iqczso.jpg
~ = antaganden och väldigt väldigt ungefärliga tider

Alla tider är ungefärliga utefter uppgifter i media.

Mycket ungefär i dom där tiderna, kan lika gärna skrota hela upplägget så länge det skapar bara oreda.
2015-06-12, 03:17
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomimoose
Angående det nämnda (eventuella) hjälmfyndet:

Har man knäppt hjälmen och sedan fått anledning att springa för sitt liv kan man ju anta att man i paniken slutit av visiret och kastat det, det skulle förklara "delar av hjälmen"-uttalandet.

Jag för man kan inte andas när man springer järnet och är super andfådd med visiret nedfällt. Om det var en hjälm med fixerat visir skulle hon helt sonika försökt ta av sig hjälmen när hon sprang, kanske använda den som ett försvars vapen och kasta mot förföljarna. Där kan visiret/hjälmen ha gått sönder och bildat två delar: visir och resten av hjälmen.

Att få fler delar av en hjälm är annars riktigt svårt, då de är avsedda att tåla en hel del.

Hon kan helt sonika ha kastat ALLA de där grejerna ( allt hon hade i fickorna också ) mot GM i ett försök att få honom sluta förfölja henne.
2015-06-12, 03:18
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
En fråga till eventuell Götenebo här i tråden.

Det gäller rallytävlingen Götenerundan.

Passerar den förbi, genom eller nära orten Blomberg?

Jag vill få en blick över hur en eventuell fartmarodör kan tänkas planera en tur. På lokal nivå har rallysträckor nästan legendarisk karaktär genom åren och en del testar lite extra när de kör på dessa sträckor.

Hittar inget program eller karta på nätet så jag kastar ut en fråga.
2015-06-12, 03:19
Medlem
http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Det kan inte vara ett sammanträffande att första dagen hon åker själv (med moped) till jobbet så händer något. Det pekar på att någon som haft koll på henne är GM, antingen en anställd, gäst på kaféet eller boende strax i närheten.

Jag antar att man kartlagt vad bagarna (som jobbar förmiddag) och deras vänner haft för sig under den aktuella kvällen. Ett scenario kan ju vara att någon bagare i 20-25 årsåldern agerat langare som ett sätt att få henne på fall men att det sen spårat av någon anledning.
Senast redigerad av Zamenis 2015-06-12 kl. 03:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in