Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:38
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
NEEEEJJJJJJ!!!!! Tagits upp innan. Omöjligt att dölja en sådan olycka. Glassplitter, bromsspår. en kvaddad bil. Blodspår. Helt omöjligt.

Beror helt på vilken typ av bil det gäller. Scenariot är att bilen inte hinner att bromsa och då kan kraften vid första träffen skicka en person högt upp i luften eller åt sidan utan att orsaka nämnvärda skador på en bil.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Hej!

Jag har varit och sökt ihop med MP igår och idag.

Jag har varit på platsen där Cafét ligger och min syn på att handsken kan ha blåst dit är lika med 1 på 1000. Att handsken av hela den ladugårdsvägen hamnar just i själva ladan låter mycket otroligt. Jag kan ha fel, men det är bara en teori.

Min tanke är följande då jag läst och hört hur handsken hittats. Samt hur allt gått tillväga.

LH har då hon slutat för dagen och varit påväg till sin moppe blivit uppmärksammad av han godsägaren. Han har tillkallat henne då han antagligen känner alla i det cafét. Hon har i god tro gått bort till honom och där har något hänt. Vad, kan man ju bara spekulera. Men med tanke på att det varit mycket aktivitet från polisens sida i just ladan så är det något som är mycket intressant just där. Godsägaren kan sina marker, han vet vart man kan dumpa ett lik (om det nu finns ett sådant) eller gömma henne för allmänheten. Att han sen hux-flux hittar handsken efter att det redan varit folk där och letat är ju än mer misstänksamt.

Det som också gör mig lite fundersam är att "hennes" grejer för det mesta hittas ganska långt ut på ängarna och ibland i väldigt hög vegetation gör att jag tror att godsägaren medvetet spridit detta för att vilseleda MP och polisen. Att ingen sett något i ett område där antagligen allt som inte hör dit hade uppmärksammats är ju mycket konstigt. Varför jag tror att ingen reagerat på när de sett honom på sina egna marker. Folk där är väl vana att se honom åka där ute ibland och kolla in sina ägor. Vilket har gjort att han i lugn och ro kan göra egentligen vad han vill.

Dessutom så verkar han jävulskt kall när han förklarar hur markerna ser ut och vad som kan göras på olika ställen.

Stryp mig inte nu, detta är bara en teori.

Lätt att slå hål på

Om han nu tog med sig hennes grejer. Varför kasta iväg dem när han är på väg hem från fiket? Vägen som grejerna hittades vid leder ju till hans hus. Jag är ca 90% säker på vart han bor.

Sen så måste han vara iskall om han dödar henne bara sådär och lyckas dölja allt så bra.

Varför sen lämna över handsken, för att ge sken av the good guy eller? Varför då leda allt mot sig själv?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Vem är denna godsägare?

Exakt samma teori presenterade jag några sidor bakåt i tråden. Något är skumt med godsherren AJ.
2015-06-12, 01:39
Medlem
Hulls avatar
GM: Om du är här kan du väl förklara varför du gjorde det? Det är ingen som kan spåra dig så det är bara att prata fritt från hjärtat.
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ttoclaw
Snart 1000 sidor nu. Kan någon länka intervjun med Lisas arbetskamrater?

Rebecka
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20934096.ab

Lowa
http://www.skovdenyheter.se/artikel/355388/tv-hon-sag-lisa-sist-av-alla
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Kompletterar min tidslinje med den övriga information som finns i trådens första inlägg:

17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas
18:00 - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått.

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kafét i motsatt riktning, om något hänt, för att leta.
21:00 - Pappan framme vid kafét. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kafét.
21:30 - Poliser är på plats.

Det mest intressanta att få reda på här är helt klart när bussen gått, utifrån det kan vi sedan avgöra när de kan som senast ha tänkt lämna fiket för att hinna till stationen (som hon klart säger i intervjuer hon lämnar kollegan vid). Ingen som bor i trakterna och vet?
Lisas morsa ringde 20.15 till caféägaren och frågade när Lisa hade gått.

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbans
Det beror på vad det är för larm de har, det vi har på jobbet registrerar allt.

Det är ju en restaurang/cafe, så dom måste ju ha Gröna boken "Personalliggare" intressant och se om dom vart duktiga och skrivit ut sig i rätt tid, eller slarvat och skrivit en jämn timma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cresentsugerinte
Att avfärda godsägaren med anledning av åldern är fel. Krävs inte mycket till insats för att utmanövrera en flicka som är 165 cm lång i en lada. Om det dessutom skulle vara han är det planerat mycket noga. Att avfärda godsägaren med motiven att han har mycket att förlora är också fel, han är 79 år, kanske vet att han inte har så lång tid kvar.

Är någon som har mycket god
lokalkännedom, vilket han har. Dessutom är han mycket aktiv i sökandet och vill hjälpa är också en egenskap GM kan inta. Om jag har förstått det rätt så ligger hans herrgård en enslig grusväg i från ladan!?

Han kanske fick hjälp av någon annan?
2015-06-12, 01:40
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvinkokos
Jag misstänker att det är någon som skyddas, eller bara någon omständighet som skulle kunna vara lite allvarligare som kafeägaren eller personalen undanhåller. Det är något konstigt med att kafeet håller öppet och personalen tydligen är där och jobbar. Det känns för käckt och präktigt. Ger vibbar av konstig miljö där man håller en fasad och sopar saker under mattan.

Kanske en tidigare anställd som verkar "skum", kanske någon annan någon har en konflikt med. Behöver inte alls vara så att de tror att de skyddar en mördare men det kan förvirra bilden.

Konstigt också att handsken dök upp, varför hittades den inte tidigare om en så gammal man kunde hitta den? Nån han vill skydda, om så bara från en obehaglig misstanke?
Jag drar till med ett långskott - kanske håller caféet öppet för att såväl ägare som personal ska kunna få in pengar. Pengar kan ju liksom vara bra att ha.

Livet går vidare.
2015-06-12, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
Har också tänkt på det och skulle onekligen vara intressant. Tyvärr kommer vi aldrig få reda på det men polisen har definitivt ställt de frågorna.

Rent teoretiskt kan hennes sms om att hon var påväg hem vara just pga någon rädsla. Om det har med att hon för första gången skulle åka hem från jobbet på sin moped (blåsigt, lång resväg, trött) eller att hon kände sig obekväm av något annat är omöjligt att svara på.

Ja eller som jag skrev nyss:
"En tanke kan ju vara att GM väntar på BO och påkallar BO:s uppmärksamhet till ladan när hon gör sig redo att åka hem. BO lämnar nyckel i låset och påsen brevid på backen för att se vad som försiggår. BO skickar sitt sms från ladan och gör sig redo att fara hem och blir därefter överrumplad. Lite osannolikt månne men ändå möjligt"

Smset kan ju ha skickats i samband med en situation dr hon kände sig obekväm
2015-06-12, 01:41
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det var inte vad jag har tänkt mig men det är förstås inte orimligt, förutom att 20 minuter kanske är lite väl lång tid? Fast minuter hit och dit är väl egentligen inte särskilt relevant om man inte misstänker att hennes kollegor ljuger, och det tror inte jag att de gör.
Något tycks ju ha hållit kvar henne där i alla fall, om hon nu gick dit strax efter sex. Man pratar väl gärna inte med (äldre) främlingar i mer än någon minut, högst, i den åldern heller.
2015-06-12, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
MÄRKLIGT PM

Tro detta eller ej. Kan vara sant, kan vara en lögn:

Enligt ett pm jag fått så vet alla (även polisen) att Lisa håller sig borta frivilligt. Hon har tydligen en problembild som fått henne att sticka. Prylar utspridda både här och där är ett tecken på att hon lever och spritt ut sakerna själv (anser polisen). Hennes vänner tror inte alls att hon är bortrövad och diskuterar det på nätet.

Så min slutsats utifrån detta är alltså...

- Polisen tror att hon håller sig undan men vill inte säga det högt utan ljuger och låtsas uppenbarligen om att de tror hon är bortrövad och kopplar in åklagare, dna-experter och rikspolis (för att få publicitet?)
- Hennes vänner döljer för allmänhet och polis (?) att de vet att hon försvunnit frivilligt.
- Alla ljuger för Lisas föräldrar och låtsas leta. De tycker kanske underförstått att det är skönt att flräldrarns får lida (för att de har pengar) Eller så ljuger Lisas föräldrar (de vet att hon håller sig borta frivilligt) bara för att få uppmärksamhet.

Tur att jag bor i norra Sverige. Har aldrig hört nåt liknande här uppe...Stämmer det så är det ta mig fan fel inte bara på Lisa, hennes vänner och utan också polisen. Helt jävla hjärtlöst.

Det positiva är i så fall att Lisa lever, det negativa är flertalet i den bygden är sjuka i huvudet. Jag hoppas det är en sk trådsanning och hopkok, för detta tar priset...Skulle hon vara bortrövad så hoppas jag alla skäms när det kommer fram bevis. Och har hon stuckit själv och dragit igång detta och fått stöd av en hel bygd att låtsas vara bortrövad, så är det helt enkelt inte klokt...
[ Visa mindre ]

53655476]Det skulle förklara de anhörigas tystnad i denna tråd.
Sjukt att ingen, inte ens en ytlig bekant har yttrat sig här i tråden (av de jag läst)

Men att detta skulle stämma finner jag troligt till ca 0,4%.[/quote]

I call bullshit, men,, fixa bevis på att hennes vänner snackar om det på nätet i sådana fall..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in