Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 01:13
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Men om dom andra tjejerna hade bråttom till en buss och åkte vid 18.00 varför smsade då Lisa vid 18.23 om caféet var låst av dom andra tjejerna varför stannade Lisa själv vid sitt jobb i 23 minuter innan hon åkte hem?

Om SMS:et sändes så sent som 18.23, när var avgångstiden för bussen?

E: Nu hittade jag det:
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Sök från Källby till Skara kommer upp 18:14 ta drygt 5 min ner till Källby från Blomberg kanske tom snabbare utan trafik, så det innebär att dom åkte minst 18:09 troligtvis tidigare.

Får iaf mig att undra vad som hänt mellan 18:05 18:30

Då måste de ha lagt all ansvar för stängningen på Lisa.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2015-06-12 kl. 01:16.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
En spekulation rörande ladan. Kan man från Polisens håll ha gjort ett mycket medvetet val kring att lyfta avspärrningarna kring denna, installerat någon form av övervakning, för att sedan se om en ev. GM i och med inkopplingen av MSP skulle dykt upp på platsen igen?

Vill pusha för mitt tidigare inlägg igen också, vilken tid gick kollegans buss? Inte för att jag tror nån av kollegorna ligger bakom det, men för att avgöra om en GM haft 3 minuter på sig typ, eller 15.

Tack, kan inte upprepa det nog; flera fynd har känts lite väl uppenbara.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är det här jag syftar på. Det skulle få fram DNA:t på mobilen och andra saker, men det har inte informations något om det idag. Det skulle tydligen ta endast en dag.

http://www.expressen.se/gt/kodnamnet-hjalper-polisen-att-hitta-lisa/
Vi kommer troligtvis bara få till svar att det är klart ändå. Resultatet förutom att det bekräftas att det är Lisas får vi vänta länge på ;-)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Har följt tråden hyfsat mycket sedan start, har inte sett att någon har kommit med teorin att LH kanske inte ens var GM:s "target" från början, han kanske väntade på någon av de andra tjejerna i ladan? Inte alls säkert att han har stalkat just LH, hon kanske bara hade ett jävla oflyt rent av. (Detta bygger givetvis på att GM ska ha väntat i ladan, då han förmodligen visste att en nyckel hänger där)

Jag har tagit upp det i cirka 4-5 inlägg och även fått svar på dessa.....

En annan kollega åkte moppe, GM kanske visste det och har väntat på rätt tillfälle i flera dagar. Nu åkte den andra mycket tidigare men BO var nu sist på platsen istället.

Behöver inte alls ha nåt att göra med nyckeln.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pollyskara
Bara att ringa och tipsa, allt är bättre än inget man kan missa mycket när saker är för uppenbara
Tipsa på ! Enligt ab så har polisen hört över 100 personer om lisa och ingen misstänkt, samt att de följer upp tips som strömmar in !
Medlem
Jag lägger mina pengar på godsherren. Han var den som hittade Lisas handske, dock först på tisdagen, vilket är lite underligt.

Han har dessutom flaggat för att det stora antalet ödetorp på hans ägor bör sökas igenom.
– Små torp. Det finns små torp, som de kanske redan undersökt. Jag tänkte på det eftersom de ligger öde. Det kanske vore bra om de undersöktes. Man vet aldrig, säger han till P4 Skaraborg.

Försöker vara väldigt hjälpsam kanske för att de inte skall begära att ta en titt i hans stora källare.
Fast är väl troligare ändå att det är någon enstöring i 20-30 års åldern som inte har alla hästar hemma.
Senast redigerad av Cresentsugerinte 2015-06-12 kl. 01:18.
2015-06-12, 01:14
Medlem
Finns det något som talar emot att överfallet börjar i ladan? Hon springer mot säkerheten, mot kafét/mopeden, förbi.. ut på åkern.. och efter lite kamp så är hon övermannad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agnusdei
Just för tillfället så håller jag godsägaren Arne Jönsson som den mest trolige GM utifrån vad som framkommit i media och "trådsanningar".

Möjligt scenario:
LH går till sin moped. När hon har startat den så kommer godsägare Arne Jönsson fram. Hävdar att han glömt något inne på cafeét. LH stänger av mopeden. Går tillsammans med Arne till ladan och hämtar nyckeln. Anledningen till att hon gör det här är att hon vet vem han är, en rik man som äger allt så långt ögat kan nå, att säga nej till honom det gör man inte. Väl i ladan så slår godsägaren till LH av okänd anledning. Han bär iväg henne till sin bil som säkerligen står parkerad inne i ladan då det är han som äger den. Hon tappar en handske i ladan.

Godsägare Arne Jönsson är den personen som gör det första intressanta fyndet, det är nämligen han som hittar LHs handske i ladan. Han tar upp den och ger den till polisen. Varför gör han det här? Jo han är osäker på om hans DNA/fingeravtryck kan finnas på handsken, om han då själv lämnar över den till polis så och de hittar hans DNS på handsken så finns det ju en rimlig förklaring då det var han som lämnade över den.

Alla andra fynd som har gjorts har man gjort längst med den grusväg som går till Arne Jönssons herrgård, Blombergs Säteri.

Givetvis finns det många frågetecken i detta scenarie. Exempelvis HUR har alla olika fynd hamnat där de gjort osv? Enda förklaringen är att han lagt LH i en pickup eller i skopan på en traktor eller motsvarande. Så har hon självmant kastat ut "ledtrådar" för att hon ska kunna hittas.

Det måste finnas gott om historier kring godsherren Arne Jönsson från de som bor i trakten? Vad är han för människa? Är han en enstörning som bor ensam i sin herrgård? Vad har han för fordon registrerade på sig själv och sin firma?

Med tanke på hur det ser ut i Ladan är det nog ingen plats att parkera en bil.
http://#60.t#nypic.com/f9pnkh.jpg

"Byt uy # till i
Medlem
Jag har inte läst tråden på några timmar. Har läst sammanfattningen, men känner ändå inte att jag hänger med i allt. Här upp skriver en om Arne Jönsson och sin teori. Är allt en teori bara? Eller hängde de nyckeln i ladan vid hemgång? Antar att de inte gjorde det, men bäst att fråga.

Finns det någon sammanfattning jag kan läsa över det jag missat senaste timmarna i tråden?
2015-06-12, 01:15
Medlem
Två saker för Polisen att ta tag i gällande personalen:

1) Dagskassan. Vem hanterade den?

2) Sophanteringen. En av arbetsuppgifterna efter arbetsdagens slut på ett café är att tömma alla papperskorgar och gå med soppåsarna till ... containern? Kan någon av de andra tjejerna dra sig till minnes något ljud eller kanske bara en känsla av att ha varit övervakade om det var någon av dem som slängde någon av soppåsarna? Om en MGM stått och lurpassat i förhoppningen att en av tjejerna ska bli kvar ensam ser det av alla bilder ut som att det enda möjliga gömstället är ladan. Jag hoppas för övrigt innerligt att Polisen fotat av vartenda skoavtryck där inifrån av den anledningen.
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Har den "stökige kafégästen" aka "knasbollen" hört av sig sedan det här började? Hade jag varit denne och oskyldig till det hela hade jag nog ändå gett mig till känna ganska snabbt för att inte riskera att bli högaktuell misstänkt.

Förmodligen uppfattar inte knasbollar sig som just det, så det kan bli svårt.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnatte112
Har följt tråden hyfsat mycket sedan start, har inte sett att någon har kommit med teorin att LH kanske inte ens var GM:s "target" från början, han kanske väntade på någon av de andra tjejerna i ladan? Inte alls säkert att han har stalkat just LH, hon kanske bara hade ett jävla oflyt rent av. (Detta bygger givetvis på att GM ska ha väntat i ladan, då han förmodligen visste att en nyckel hänger där)

Skrev det för några sidor sedan och med tanke på trådens storlek skrev säkert någon annan just det också för ca 100 sidor sedan... Alla unga tjejer så är inte alls omöjligt om vi nu talar om en person som var ute efter att våldta någon bara. Som jag skrev då gäller det dock att personen vet om att de går ensamma till ladan. Är de två eller fler som går dit så blir det svårt för GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in